Intermittent fasting: dat doe je zo

Intermittent fasting is een grote trend geworden de laatste jaren. Vorige week verscheen het boek: Intermittent fasting: dat doe je zo. Een boek vol weekmenu’s en praktische tips. Auteur Hannah Vreugdehil begon begin vorig jaar met intermittent fasting en is er inmiddels een expert in geworden.

Wat houdt intermittent fasting precies in?

‘In de essentie gaat het erom dat je periodes niet eet. Het is onderbroken vasten. Je hebt methodes die heel strikt zijn, waarbij je ook niet mag drinken. De hele dag door eten is iets wat van oudsher al heel natuurlijk was en wat we gaande de jaren door het consumeren en goede marketing steeds meer zijn gaan doen. Als we kijken naar de basis is het niet per se nodig voor je lichaam.’

Hoe kwam je er zelf op om aan te beginnen?

‘Ik heb heel veel mensen gecoacht naar een gezonde leefstijl. Intermittent fasting is een trend die de afgelopen jaren steeds meer op gang kwam. Omdat ik mensen begeleid om zowel fysiek als mentaal fitter te worden, kreeg ik al veel vragen over intermittent fasting. Ik wil zoiets altijd eerst zelf uitproberen, zodat ik mijn cliënten beter kan adviseren. Daardoor ben ik mij er steeds meer in gaan verdiepen. Mijn uitgever zei gelijk dat ik er een boek over moest schrijven. Begin vorig jaar startte ik ermee en nu staat er een boek. Dit is inmiddels mijn derde boek. Het scheelde dat ik wist hoe alles werkte. Dit was zo’n fijn boek om te schrijven. Ik kon alle vragen die ik heb gekregen verwerken in het boek.

Ik was er altijd heel sceptisch over. Je stelt je ontbijt uit en daar moet je je dan zo goed door voelen. Ik kwam terug van vakantie, toen kwam corona net. Ik dacht, als ik het wil doen, is nu net moment. Eigenlijk al na week drie was ik verbaasd over de resultaten. Toen was ik helemaal om.’

Welke voordelen brengt het met zich mee?

‘Ik heb ’s ochtends veel meer focus. Ik zorg ook dat ik ’s ochtends alles plan waarvoor ik focus nodig heb. Voorheen dacht ik om 10 uur weleens: ik moet nog een hele dag. De vier uurs dipjes zijn ook weg, dat vond ik heel opvallend. Meestal stortte ik aan het eind van de middag helemaal in. Mijn lichaam weet veel beter hoe om te gaan met de energie. Daarnaast heb ik geen hormonale klachten meer. Tijdens mijn menstruatie kon ik een slechte huid krijgen, daar heb ik geen last meer van. Ook fysiek ben ik veel fitter geworden. Ik heb veel meer uithoudingsvermogen. Waarbij ik eerst bij tien herhalingen verzuring kreeg, kan ik nu rustig door tot de honderd. Dat zijn allemaal van die dingen. Ik dacht al wel dat ik fit was maar het kan altijd nog beter.

Het is per persoon verschillend. Eten valt bij iedereen anders. Ik ben fan van het proberen. Luister naar je lichaam. Als je voelt bij jezelf dat je wil eten, doe je dat.’

Hoe ziet jouw dag eruit qua eten?

‘Ik eet tussen half 12 en half 8. Mensen die onregelmatige werktijden hebben doen het soms twee dagen per week. Er zijn ook mensen die het om de dag doen. Ik doe het zo goed als elke dag. Om mijn lichaam te resetten doe ik het één week in de drie maanden niet.

Je ontbijt is wanneer jij begint met eten op een dag. Mijn ontbijt eet ik om half 12. Daar is vaak een misvatting over. Je slaat geen maaltijden over, maar je verschuift ze. Je bent je bewuster van de tijdframes en je maakt ook bewustere keuzes. Alle maaltijden schuiven mee. Je begint met een kleine snack om iets binnen te krijgen. Anders krijg je het gevaar dat je om 12 uur veel te veel eet.  1,5 à 2 uur later een snack. Rond 3 uur lunch je, rond een uur of half 6 weer een kleine snack en om 7 uur je diner.’

Waarom wilde je een kookboek uitbrengen over intermittent fasting?

‘Er zijn al veel boeken over intermittent fasting. Ik heb nergens een kant en klaar en praktisch boek gezien. Dit boek is voor iedereen begrijpelijk. De weekmenu’s, al doe je niet aan fasting, dan zijn ze top. Het is één van de meest praktische boeken.’

Wat is jouw favoriete recept uit het boek?

‘Helemaal achterin staan 20 uitgebreide recepten. Voor de nacholess kan je me iedere dag wakker maken. De recepten zijn zo gemakkelijk mogelijk. Geen poespas, maar het moet wel lekker zijn.’

Hoe begin je met intermittent fasting?

‘Probeer het rustig uit. Het is heftig voor je mindset, lichaam en omgeving. Ik heb het iedere keer een beetje uitgesteld. Tot hoe laat eet ik nou eigenlijk? Hoe kan ik dat invullen? In het begin ben ik een rondje gaan wandelen vlak voor mijn ontbijt, zodat ik even afleiding had.’

Intermittent fasting: dat doe je zo is verschenen bij uitgeverij Spectrum en kost 15,99

Lees meer inspirerende en amuserende tips:

Tom Waes over zijn nieuwe reisprogramma: ‘Iedereen verwelkomde mij met open armen’

Ferry Zandvliet brengt boek uit 5 jaar na Bataclan: ‘Het heeft mijn leven verrijkt’

Met deze 5 Netflix tips verveel je je niet meer tijdens deze coronatijd