fbpx

Overwin je winterdip met deze 5 tips

Wintertijd, bleh…. Koning Winter staat alweer voor de deur en met het ingaan van de wintertijd hebben we te maken met kortere dagen en minder daglicht. Voor velen is dit sombere seizoen een uitdaging; we kampen met een minder goed humeur en meer dipjes. Toch zijn er genoeg manieren om ook tijdens de korte winterdagen je geluksgevoel te stimuleren. Wendy-expert en gelukspsycholoog Josje Smeets geeft je 5 tips om die winterdip te overwinnen

Waarom voel je je minder gelukkig tijdens de winter?

De wetenschap toont aan dat kortere dagen en minder daglicht de niveaus van serotonine en melatonine in ons lichaam kunnen beïnvloeden. Serotonine is het lange termijn gelukshormoon; dit wordt minder aangemaakt wanneer je minder blootgesteld wordt aan daglicht. Tijdens de winter zijn er dus minder feel good uren op een dag.

Melatonine regels onze slaapcyclus; de veranderingen in daglicht kunnen je slaappatroon ontregelen en je energielevels op een negatieve manier beïnvloeden. Enerzijds is de reden van je winterdip dus biologisch, maar ook vinden er sociale veranderingen plaats. Wanneer het buiten koud en nat is zijn we immers minder geneigd buitenshuis leuke activiteiten te ondernemen met anderen. Onder je dekentje op de bank is leuk voor even, maar je opsluiten in huis werkt op den duur door op je stemming; je wordt er somber en lusteloos van.

Tips die helpen tegen de winterdip

Maar niet getreurd! De winter is óok een periode van gezelligheid en warme chocomel. Er zijn tig manieren om ook nu positief en happy te blijven. Probeer een van deze 5 tips;

Blijf naar buiten gaan

Hoe meer je jezelf blootstelt aan daglicht, hoe meer je serotonine niveaus op peil blijven. Vroeg op de dag naar buiten gaan is verreweg het effectiefst, er zit dan het meeste blauwe licht in de lucht. En ja, dat is ook zo wanneer de regen met bakken uit de hemel komt. Verruil dat huispak dus voor je regenlaarzen en geniet van de frisse buitenlucht.

Neem je slaap serieus

Het is in de winter enorm van belang dat je werkt aan een strikte slaaproutine om zo je melatonine niveaus stabiel te houden. Wanneer je jezelf aanmoedigt om op een bepaalde tijd op te staan, -zelfs al is het nog donker buiten-, zal je lichaam leren dat de dag begonnen is en je helpen met het verlagen van melatonine niveaus, zodat je energieker wakker wordt. Andersom werkt dit in de avonduren natuurlijk net zo. Je kunt je brein instellen op slaap, zodat de kwaliteit ervan beter wordt.

Plan een winteruitje

In de zomer plannen we vaak meer sociale activiteiten dan in de wintermaanden. Toch is het fijn om iets te hebben om naar uit te kijken. Blijf dus ook nu bewust je sociale agenda inplannen en ga af en toe een nachtje of langer weg.

Word creatief

Je brein heeft de neiging in een winterslaap te geraken wanneer je niet veel meer doet dan werken en chillen op de bank. Probeer je geest daarom creatief te stimuleren; start een opleiding of cursus, vind een nieuwe hobby, doe aan diamond painting, maak een puzzel, maak een portret van je kat, ga bij een kerstkoor, word de nieuwste bakker van Holland of wat dan ook. Door het creatief stimuleren van je brein activeer je allerlei processen waardoor je gelukkiger wordt.

Douche koud

Pardon? Ja echt, koud douchen helpt bij het verbeteren van je humeur. Het stimuleert je bloedsomloop, maar je wordt vooral meer alert en energiek. Bovendien kun je beter met de kou omgaan die dag, mooi meegenomen in deze tijd van energiecrisis.

Blijf je somber? Probeer dan zeker ook lichttherapie, blootstelling aan een lichttherapielamp in de ochtenduren kan je humeur een enorme boost geven. Praat er bovendien over met anderen en als dit niet helpt met een professional. Want gelukkig worden kun je leren en doe je zeker niet alleen.

Wil jij meer geluk in je leven? Josje Smeets is gelukspsycholoog en helpt je graag verder. In haar boek Happy in 100 dagen leert ze je alles over hoe duurzaam gelukkig te worden.



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF