fbpx

Last van een winterdip? In 3 stappen voel je je snel beter!

Foto: Shutterstock

Heb jij ook zo’n last van die ellendige winterdip? Heel vervelend, maar je kunt er iets tegen doen. Met de drie onderstaande stappen zul je merken dat je de negatieve impact van de dip snel kunt verminderen. Beter voor jou en jouw omgeving!

Stap 1: Veroordeel jezelf niet

Het toegeven aan je eigen gevoel kan al een enorme opluchting geven. Wegduwen zorgt er namelijk niet voor dat nare gevoelens verdwijnen, dus dat is een tactiek die je niet bepaald gaat helpen in de strijd tegen negativiteit. Je kunt best tegen jezelf uitspreken dat je even niet zo lekker in je vel zit of moe bent. Veroordeel jezelf dus niet als je je niet optimaal voelt. Kijk daarentegen nuchter en oprecht naar je gevoelens en wees een beetje geduldig met jezelf.

Stap 2: Daglicht doet wonderen

Het hebben van een baan zorgt er soms helaas voor dat je de hele dag binnen zit. Natuurlijk werkt het ook niet echt mee als het buiten slecht weer is… Toch is het belangrijk om af en toe naar buiten te gaan. Bewegen in daglicht kan namelijk de negatieve effecten van je winterdip verminderen. Het daglicht ondersteunt je natuurlijke bio-ritme en levert gezonde UV-straling, waardoor je lichaam vitamine D kan aanmaken. Wandelen of hardlopen zorgt voor de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon, waardoor je je ook emotioneel weer een stuk lekkerder voelt.

Stap 3: Een goede nachtrust is het halve werk

Een goede nachtrust is essentieel bij hoe veel energie je hebt. Tussen 23.00 en 02.00 uur, slaap je het diepste en komen je hersenen en lichaam het meest tot rust. Als je last hebt van een winterdip, dan is het raadzaam om optimaal gebruik te maken van deze slaap-fase. De volgende stappen helpen je hierbij:

  • Stop met computeren, tv kijken of berichten op je smartphone checken. Het blauwe licht van de schermen verstoort je bioritme. De informatie, hoe leuk of interessant ook, zorgt voor extra hersenactiviteit, waardoor je een grote kans hebt om lastig in slaap te komen omdat je brein maar blijft malen.
  • Neem een warme douche om je lichaam te ontspannen. Geniet met aandacht van het warme water, zodat je focus daarop ligt in plaats van jezelf in negatieve gedachten te verliezen.
  • Noteer je successen van de dag in een speciaal notitieboekje voor het slapengaan. Het onderkennen van successen is een bewezen manier om onze hersenen in een positieve stand te zetten. Doe je dit elke avond opnieuw, dan went je brein aan die positieve input. Hierdoor zal het zelf op zoek gaan naar meer positiviteit.

Lees hier waarom je deze week zo moe bent.

(Visited 1.908 times, 12 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief