fbpx

Tips om mindful (en minder) te eten

Eten doen we vaak niet al te bewust. We eten te snel, zonder aandacht en vergeten echt te proeven. Mindful eten kan je helpen om minder te eten en meer te genieten. Onze mindfulness en WENDY-expert Maryvonne Verkerke legt uit hoe het werkt.

Voel je je vaak opgejaagd? En schuif je in de snelheid van de dag je eten naar binnen? Ben je je bewust van wat je eigenlijk eet en hoe je dit eet? Meestal niet, en dat is helemaal niet erg. We doen het allemaal: schrokken, proppen, smakken of schuiven. Het eten gaat er onbewust en moeiteloos in. Maar het kan zeker anders! Probeer mindful eten eens, dat brengt je echt rust en bewustzijn in je eetpatroon. Met als het gevolg: meer genieten en minder eten.

Observeer je eetgedrag

Je bent het waard om ook op het gebied van voeding goed voor jezelf te zorgen. Je lichaam heeft gezonde voeding nodig, maar vergis je niet wat dit met je geest doet. Met liefde eten kopen, bereiden, opdienen en opeten is super fijn en gezond. Het geeft ook veel voldoening en rust. We geven ons kind netjes te eten en we maken hier ook tijd voor. Maar als het om onszelf gaat, dan is het eten vaak een ondergeschoven kindje. ‘Geen tijd’ of ‘helemaal vergeten’ zijn termen die je vast herkent, vooral overdag. Een moment van vriendelijke aandacht voor een tussendoortje of zelfs een maaltijd is er vaak niet. Maar wat levert dit ‘niet eten’ of het ‘snelle eten’ je eigenlijk op? Het is veel beter om hier direct mee te stoppen.

Eet je gelukkig

Wanneer je heerlijk eet, dan voel je je vaak gelukkig. Maar als je je gelukkig voelt, dan eet je ook vaak beter. Herkenbaar? Mindfulness helpt je bij het doorbreken van automatische gedrags- en reactiepatronen, waardoor je weer bewuste keuzes maakt in je dag. En je eetpatroon en -gedrag hoort hier helemaal bij. Mindful eten heeft hele positieve gevolgen voor je eetpatroon, zoals minder eten, sneller verzadigd zijn, meer signalen van het lichaam opmerken en meer genieten.

Mini eetoefening

Wil je het proberen? Kies maar een moment uit voor pauze vandaag. Je neemt een half uur de tijd om te stoppen met van alles te moeten of te doen van jezelf. Met heel je aandacht ga je je maaltijd bereiden, waarop je je al eerder had verheugd. Pak zorgvuldig de ingrediënten die je nodig hebt en ga aan de slag. Stap voor stap maak je je ontbijt, lunch of avondeten. En wanneer je bent afgeleid door iets anders, dan merk je dat op, maar je doet hier niets mee. Vervolgens keer je weer terug met je aandacht naar het bereiden van jouw heerlijke maaltijd. Het water loopt je in de mond, terwijl je hiermee bezig bent. Als het moment daar is dat je mag aanvallen, dan ga je eerst heel bewust zitten. Niet op de bank, maar op je stoel aan tafel. Vervolgens begin je rustig te eten, met je volledige aandacht. Proef heel bewust de eerste hap! Hoe smaakt het precies? Wat gebeurt er in je mond? Welke andere fysieke sensaties zijn er? Ga maar door met het rustig en bewust eten. Hoe vind je het? Smaakt het zoals je verwachtte? Laat al je zintuigen maar spreken. Welke gedachten merk je op? Wanneer je maaltijd op is, dan kun je nog even nagenieten. Hoe was het om zo rustig en bewust te eten? Wat doet dit met je? Onthoud dit maar, voor een volgende maaltijd, zodat je jezelf hieraan kunt herinneren.

Tips voor mindful eten

  • Voordat je eet, sluit even je ogen en neem een moment om dankbaarheid te voelen voor het eten op je bord en voor de persoon die het heeft bereid in de keuken.
  • Weet waar je eten vandaan komt en hoe het is gekweekt of geproduceerd. Dit geeft je meer waardering voor het lekkers wat erop je bord ligt.
  • Zie koken als een manier om jezelf te voeden, zowel lichamelijk als geestelijk.
  • Eet zonder afleiding. Kies er bewust voor om niet de tv aan te zetten, de krant te lezen of je social media te checken terwijl je eet. Als je een tafel deelt met een ander, probeer dan minder te praten of durf zelfs te genieten in stilte. Zonder afleiding proef je je eten pas echt.
  • Wees aanwezig in het moment en zet al je zintuigen open. Kijk naar je eten, raak het aan met je handen en wees je bewust van de geur van je eten. Neem eens hele kleine hapjes. Voel je eten in je mond, merk de verschillende texturen op en proef hoe de smaken zich blijven ontwikkelen in je mond.
  • Kauw goed. We hebben de neiging om snel te eten, maar een goede spijvertering begint eigenlijk al in je mond. Door goed te kauwen kun je je eten veel makkelijker verteren, maar wordt het voor je lichaam ook eenvoudiger om voedingsstoffen op te nemen. Als je langer kauwt, heb je bovendien sneller een bevredigd vol gevoel waardoor je minder eet en beter kunt luisteren naar wat je lichaam echt nodig heeft.
  • Zie je maaltijd als een cadeautje voor jezelf. Dek je eettafel, gebruik je favoriete borden, doe kaarsjes aan. Behandel jezelf zoals je mensen zou behandelen die je bij jou thuis voor een maaltijd uitnodigt, zelfs als je alleen eet. Eet alleen wanneer je honger hebt, niet uit verveling, stress of onrust.
  • Schep niet te veel eten op je bord, zodat je eet wat je nodig hebt en niet meer dan dat. Je kunt altijd later nog meer opscheppen.
  • Stop met eten als je je verzadigd voelt maar eigenlijk al daarvoor. Als je een vol gevoel hebt heb je eigenlijk al te veel gegeten.
  • Leer je lichaam beter kennen en begrijp wat je nodig hebt om jezelf fit en gezond te voelen. Je lichaam weet precies wat het nodig heeft en geeft dat heel goed aan. Oefen jezelf erin om de signalen van je lichaam te leren kennen en herkennen.

Na een burnout verdiepte Maryvonne Verkerke zich in mindfulness. Ze is oprichter van de Mindfulnessschool en geeft mindfulness trainingen aan zowel kinderen als volwassenen.

Meer informatie over Maryvonne en de Mindfulnesschool vind je op deze website.

Lees ook:

Mindfulnessoefening voor Corona-stress

Video: probeer deze mindfulness oefening eens

(Visited 656 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief