Dit is het verschil tussen een burn-out en een bore-out

Je gaat naar het werk maar je haalt hier amper nog voldoening uit. Je bent in een vicieuze cirkel belandt en het voelt als een hele onderneming om de werkdagen door te komen. Naar schatting heeft ongeveer 15% van alle werknemers last van een bore-out. HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen heeft het vermoeden dat dit percentage in de realiteit een stuk hoger zal zijn dankzij een taboe dat heerst op een bore-out. In dit artikel legt zij uit wat het verschil is tussen een burn-out en een bore-out en geeft zij tips in het geval van een bore-out.

Oorzaak burn-out (overbelasting)

Iedereen kan in een burn-out belanden. Een burn-out ontstaat doordat je voor een lange tijd te veel spanningen en stress hebt ervaren. Wanneer je voor minstens een half jaar klachten hebt gehad die bij overspannenheid horen, spreekt men van een burn-out. Veel mensen denken dat een burn-out alleen maar werk gerelateerd is, dit is niet het geval. Een disbalans tussen werk en privé komt over het algemeen wel het meest voor. Een burn-out kun je bijvoorbeeld ook krijgen na een scheiding, bij baanverlies of het verliezen van een dierbare. In alle gevallen komt veel stress voor.

Een burn-out overkomt je niet ineens ook al voelt dit wel vaak zo. Een burn-out heeft altijd te maken met een overbelasting voor het lichaam. De hoeveelheid interne en externe prikkels kunnen niet meer verwerkt worden en het lichaam belandt in een vecht- of vluchtmodus. De hoeveelheid cortisol en adrenaline is verhoogd in het lichaam. Je kunt je maar moeilijk ontspannen.

Oorzaak bore-out (onderbelasting)

In het geval van een bore-out heb je last van te weinig prikkels. Je bent aan een nieuwe baan begonnen en in het begin ga je enthousiast aan het werk. Na verloop van tijd kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je ervaart te weinig uitdaging in het werk en de interesse zakt weg. Zodra je geen of weinig voldoening meer uit de dagelijkse bezigheden haalt slaat de verveling toe. Over het algemeen komt een bore-out meer voor op de werkvloer. Een bore-out is de tegenhanger van een burn-out. Bij een burn-out heb je last van spanningen en stress dankzij een te hoge werkdruk en bij een bore-out heb je een gevoel van verveling en desinteresse gekregen.

Er heerst nog altijd een taboe op een bore-out. Weinig mensen zullen op de werkvloer bespreekbaar gaan maken dat de werkzaamheden saai aan het worden zijn. Vaak ontstaat een bore-out doordat iemand een baan heeft dat onder het opleidings- en denkniveau ligt van de werknemer, in het geval van hoogbegaafdheid of vanwege een gebrek aan zelfvertrouwen. Je blijft hangen op een bepaald niveau. Je krijgt geen nieuwe verantwoordelijkheden en de zelfontwikkeling stagneert. Er is te weinig werk om een hele werkdag te vullen en je leidt jezelf af met randzaken. Tevens kun je een bore-out krijgen wanneer je vanwege een gebrek aan zelfvertrouwen werkzaamheden en drukte gaat verzinnen om een hoger aanzien in de maatschappij te krijgen. Het brein heeft het idee dat je het erg druk hebt maar in de werkelijkheid is dit niet het geval.

Symptomen van een burn-out en een bore-out

De symptomen zijn nagenoeg gelijk aan elkaar. Dit is de reden dat een burn-out en een bore-out vaak door elkaar heen worden gehaald. Het is daarom belangrijk om te kijken wat de omstandigheden van tevoren zijn geweest. Bij een burn-out en een bore-out heb je vaak hetzelfde gevoel. Komen de klachten vanwege een overbelasting of een onderbelasting (bore-out)? Heb je last gekregen van te veel prikkels of te weinig? Haal je nog voldoening uit de dagelijkse werkzaamheden of krijg je zoveel op je bord dat je het niet meer kunt bijbenen? Een aantal symptomen die zowel bij een burn-out als een bore-out horen zijn bijvoorbeeld:

  1. Slapeloosheid
  2. Vermoeidheidsklachten
  3. Verminderd zelfvertrouwen
  4. Somber of depressieve gevoelens
  5. Desinteresse
  6. Piekeren
  7. Toename aan prikkelbaarheid
  8. Hoofdpijn
  9. Verminderde eetlust
  10. Lichamelijke klachten zoals spier- en gewrichtspijn

Tips bij een bore-out

Wanneer je merkt dat je niet meer met plezier naar het werk toe gaat en geen voldoening uit de dagelijkse bezigheden haalt is het belangrijk om na te gaan of dit werk nog bij je past of dat je actie moet ondernemen zodat je wel weer plezier in het werk gaat krijgen. Maak het probleem bespreekbaar met de werkgever en geef aan dat je openstaat voor meer verantwoordelijkheden en eventuele cursussen. Daag jezelf uit met nieuwe prikkels. Vraag jezelf af of het werk niet onder jouw denk- en opleidingsniveau ligt. In het geval van hoogbegaafdheid en een laag zelfbeeld wordt vaak gekozen voor een baan dat simpelweg te makkelijk zal gaan zijn, de uitdaging is te eenvoudig. Wees wat assertiever en probeer meer initiatieven te nemen door mee te denken in het bedrijf. Wacht niet af totdat je nieuwe opdrachten krijgt maar ga actief op zoek naar werkzaamheden zodat het een positief effect op jezelf en het bedrijf zal zijn. Ben je echt gelukkig met het werk en zie je jezelf in de toekomst deze werkzaamheden ook verrichten? Ga voor jezelf goed na wat de oorzaak is van de verveling op de werkvloer. Maak een overzicht voor jezelf.

Voor het creëren van een gezonde balans is het zowel bij een burn-out als een bore-out belangrijk om in beweging te blijven voor meer energie en zelfvertrouwen. Zorg voor voldoende sociale contacten en ontspanning. Eet gezond en zorg voor een positieve mindset. Dit kun je bijvoorbeeld gaan realiseren door middel van meditatie. Maak je lichaam en geest sterk zodat je elke dag met een frisse start begint en meer geniet van het leven. Creëer meer zelfvertrouwen en haal alles uit het leven.

Over Ilonka van Galen

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!

Lees meer artikelen van Ilonka:

5 voedingstips voor hoogsensitieve personen voor een gebalanceerd leven

5 redenen waarom meditatie een positief effect heeft op hoogsensitieve personen