uitstelgedrag

7x NU van je uitstelgedrag af

Stel jij ook altijd alles uit tot het laatste moment? Wij lazen in een onderzoek van de Universiteit van Colorado dat uitstelgedrag in je genen zit. Maar in plaats van je genen (dank je wel paps) de schuld te geven, kun je wel iets doen om je gedrag te veranderen. Zeven tips waarmee je dingen toch gedaan krijgt.

1. Zorg voor een stok achter de deur

Een stok achter de deur werkt echt, zo blijkt uit onderzoek. In een experiment moest een groep proefpersonen een grote opdracht in drieën splitsen en zelf drie deadlines bepalen. Een tweede groep moest de hele opdracht in één keer inleveren. En een derde groep moest iedere week een evenredig deel van de opdracht inleveren.

Wat bleek? De zelfverkozen deadlines verbeterden de prestaties, maar de derde groep presteerde het beste van allemaal. Kortom: goed afgestemde deadlines van je baas werken toch echt het beste en helpen je van je uitstelgedrag afkomen.

2. Elimineer afleiding

Als je geen zin hebt om iets te doen, is iedere vorm van afleiding welkom. Dus zet voor een bepaalde tijd je telefoon en mail uit en hang een briefje met 'niet storen' op de deur.

3. Maak een planning

Schrijf op wanneer je de taak of activiteit waar je tegenop ziet gaat doen en houd je aan de afspraak met jezelf. Daardoor bouw je zelfvertrouwen op. Iedere keer dat je iets hebt volbracht, vertrouw je jezelf iets meer.

Plan ook rust in je agenda en geniet daar dan zonder schuldgevoel van. Zo heb je de volgende dag meer energie om er weer tegenaan te gaan.

4. Maak het klein

Vaak wordt uitstelgedrag veroorzaakt doordat de taak te groot is. Kijk in dat geval eens naar mogelijkheden om het op te delen in kleine stukjes.

De pomodoro-techniek kan je daarbij helpen. Met deze techniek verdeel je een grote taak in perioden van 30 minuten. Je gaat 25 minuten aan de slag en hebt daarna 5 minuten rust.

5. Begin met het moeilijkste

Doe datgene waar je het meest tegenop ziet als eerste. We hebben de neiging om de moeilijke taken juist tot het laatst te bewaren. Maar als je juist daarmee begint, houd je meer energie over voor de andere taken.

6. Gebruik energizers

Nee, daarmee bedoelen we geen koffie, redbull of andere pepmiddelen. Met energizers ga je zin maken. Ook al heb je totaal geen zin in die taak, energizers zorgen ervoor dat je toch met een fijn gevoel aan die taak begint.

Je kunt bijvoorbeeld tien ballonnen opblazen en ze alleen of met collega’s zo snel mogelijk kapot stampen. Je kunt ook jouw favoriete muziek hard (!) aanzetten en even lekker dansen (als je op kantoor werkt met een koptelefoon en de deur dicht). Of koop een tompoes en eet hem ongegeneerd met je vingers op.

7. Beloon jezelf

Dat je een bepaalde activiteit uitstelt, betekent dat je er eigenlijk geen zin in hebt, anders zou je het wel meteen doen. Door jezelf achteraf te belonen met iets dat je wél leuk vindt, creëer je ook een soort stok achter de deur. Houd je dan wel aan die afspraak.

Lees hier hoe je afkomt van werkstress.