fbpx

WENDY-Expert Charlotte Labee:’Stress heeft veel invloed op de darmen’

Foto: Esther van Geenen

Elke twee weken blogt brain balance expert Charlotte Labee voor wendyonline.nl over de werking van onze hersenen. Dit keer: waarom heeft stress zoveel invloed op onze darmen?

Dat stress slecht voor je is, weet tegenwoordig zo’n beetje iedereen. Dat komt in de eerste plaats doordat het schadelijk is voor je brein. Waardoor het schadelijk wordt voor je fysieke systeem. Je darmen spelen hierin een grote rol. Wist je dat veel wetenschappers inmiddels aangeven dat je darmen je 2brein zijn? Daarom is Brain Food ook zo belangrijk. Een gezond brein betekent gezonde darmen en andersom. Stress kan jouw spijsvertering en daarmee de opname van voedingsstoffen enorm beinvloeden.

Wanneer er een stress situatie voorkomt staat letterlijk je spijsvertering op een laag pitje. Vanuit ons oersysteem waar angst en stress aanwezig is om ons in leven te houden worden overige functies tijdelijk stopgezet om energie te besparen. Zo ook met je voedselverteermachine.

Want, zo weet je brein, stress overleven is belangrijker dan die salade verteren. Dat komt later wel. Alleen hebben we in deze moderne tijd een probleem dat is dat stress vaak chronisch en langdurig is. Hierdoor kunnen je darmen totaal van slag raken en klachten geven.

Vroeger ging je stress systeem voor je aan als je in levensgevaar was, tegenwoordig ontstaat hetzelfde interne proces bij een drukke agenda of een lange to do lijst. Voor je brein is daarin geen onderscheid, stress is stress en beinvloedt dus ons hele systeem. Tot aan je voeding aan toe.

Wanneer je stress hebt kunnen er verschillende syptomen ontstaan, die niet gezond zijn voor ons. Denk aan de volgende symptomen:

  • Een versnelde hartslag
  • Een hogere bloedsuikerspiegel
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • En een spijsvertering die minder goed zijn werk doet

Niet zo erg voor een keertje, maar wel als het elke dag gebeurt.

De relatie tussen stress, hersenen en darmen

Om de impact van stress op je spijsvertering echt te begrijpen, moet je weten hoe de darmen en de hersenen met elkaar verbonden zijn en constant met elkaar communiceren.

Je darmen bevatten zoveel neuronen (deze zenuwcellen zijn de bouwstenen van de hersenen). Niet voor niets zijn onze darmen ons 2ebrein, die ook hormonen en neurotransmitters aanmaakt.

Deze neuronen bevinden zich in het slijmvlies van het maagdarmstelsel en vormen daar het enterische zenuwstelsel.

Samen met het centrale zenuwstelsel regelt het enterische zenuwstelsel belangrijke spijsverteringsprocessen zoals:

  • Het inslikken van voedsel
  • Het afgeven van enzymen om voedsel te verteren
  • Het indelen van voedsel in voedingsstoffen en afvalstoffen

Wat stress doet met je spijsvertering

Zodra het brein stress signaleert, communiceert het met de neuronen in het enterisch zenuwstelsel. De boodschap is duidelijk: het afwenden van het dreigende gevaar heeft prioriteit en de spijsvertering gaat on hold.

Doordat je spijsvertering ineens minder goed zijn werk doet, kun je bij stress onder meer de volgende symptomen ervaren:

  • Slokdarmkrampen (ook wel bekend als slokdarmspasmen)
  • Maagzuur
  • Misselijkheid
  • Een opgezette buik
  • Diarree of juist constipatie
  • Slecht slapen
  • Maagslijmvliesontsteking (gastritis)

Heb je weinig last van dit soort klachten? Besef je dan:

Stress vermindert de opname van voedingsstoffen

Dat komt omdat je spijsvertering tijdelijk is stopgezet. Hierdoor maak je minder spijsverteringsenzymen en zoutzuur aan en kan je lichaam nutriënten niet goed afbreken en verwerken.

Denk hierbij aan macronutriënten die voor energie zorgen zoals eiwitten, koolhydraten en vetten. Maar ook aan micronutriënten die je metabolisme ondersteunen zoals vitaminen, mineralen en sporenelementen.

Door deze verminderde opname van voedingsstoffen gaat je lichaam interen op zijn reserves. Belangrijke vitamines zoals A, E, B en C worden als eerste aangesproken. Dat geldt ook voor mineralen als magnesium, ijzer, koper, chroom en zink.

Dit verklaart waarom je trek in suiker toeneemt in tijden van stress ineens verhevigt. Je lichaam snakt naar nieuwe energie, doordat de stress roofbouw pleegt op je reserves en opgeslagen voedingsstoffen.

Van belang is het van belang om Brain Food te nuttigen, wat goed is voor je hele systeem. En let tevens op voeding die stress verlagend is. Ook met je voeding kun je je stress niveau naar beneden brengen.

Doordat ik Brain Food zo interessant vindt, ben ik momenteel mijn 2eboek aan het schrijven welke in september uitkomt. Brain Food- voeding voor gezonde hersenen. Naast de uitleg hoe het systeem nu werkt, komen er meer dan 65 heerlijke Brain Food recepten in. Ik kan nu al niet wachten om dit met jullie te gaan delen.

Meer blogs van Charlotte lees je hier.

 

(Visited 563 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief