fbpx

Met deze vier tips onderdruk jij je negatieve gevoelens niet meer

Onze gevoelens kunnen wel eens als een rollercoaster door ons lichaam heen vliegen en soms zou je ze wel willen onderdrukken. Dit is helemaal niet goed maar hoe vind je de balans tussen je positieve en negatieve gevoelens? Arjan en David van 365 Dagen Succesvol helpen jou met deze vier tips.

‘Ik wil graag wat minder voelen,’ zegt Sanne. Ze slaakt een diepe zucht en haar ogen worden vochtig. ‘Want ik voel zoveel. Het overspoelt me soms. Het lijkt me heerlijk om niet zo geraakt te worden door zoveel.’ Herkenbaar, dachten we meteen. Vanaf de dag dat we kinderen kregen, veranderde het leven in een rommelige slalom van emotie naar emotie. Althans: tot we een manier vonden om er wat beter mee om te gaan. We vragen haar: ‘En je goed voelen, wil je dat dan ook niet meer?

Ze lacht verward: ja – dat natuurlijk nog wel.

Gelukkig blijkt dat best te kunnen, kwamen we achter. Als je maar een paar simpele afspraken met jezelf maakt. Wij maakten er vier – en ze helpen elke dag om veel te voelen zonder daardoor te worden weggeblazen.

Hoe voel je je echt?

De eerste afspraak die je met jezelf kunt maken is dat je goed onderzoekt wat je nou eigenlijk voelt. Omdat sommige primaire uitingen, zoals huilen of schreeuwen, zo zichtbaar zijn, denk je vaak dat daar de voordehandliggende emoties bij horen. Tranen betekent verdriet, bijvoorbeeld. Maar de meeste mensen die huilen, zijn helemaal niet verdrietig. Vaker zijn ze machteloos, of zelfs boos – en dan is het onhandig als iemand je begint te troosten. Ken uzelve, zeiden de oude Grieken al en dat begint blijkbaar bij wat je nu precies voelt.

De tweede afspraak die je kunt maken is dat je wel gevoelens hebt, maar dat je ze niet bent. Je voelt je boos, maar je bent het niet. Waarom zou je je identificeren met iets dat weer voorbij gaat? Hoewel het misschien een semantisch trucje lijkt, is het meer dan dat: je voelt meteen hoe zo’n andere formulering je de ruimte geeft. Je kunt opeens van een afstandje naar je boosheid kijken en dat laat de wind door je lijf waaien.

Stop met vechten tegen je gevoel

Als derde kun je besluiten niet met je gevoel te vechten. Het ís er gewoon. Je gevoel onderdrukken, is hetzelfde als een strandbal onder water duwen. Lukt je toch niet en kost je bakken met energie. Wanneer je stopt met ermee te vechten, kun je veel beter zien wat dat gevoel eigenlijk is: informatie. In al dat gevoel zit precies verstopt wat er voor jou toe doet, wat waarde heeft, wat belangrijk is. Je kunt beter luisteren dan vechten.

De vierde afspraak die we maakten, is misschien wel de belangrijkste: je hoeft niks met al dat gevoel. Soms voel je gewoon wat. Nou en? Ook dat gaat weer voorbij, zoals alles voorbij gaat. Het idee dat elk gevoel moet leiden tot actie, zorgt vaak voor onnodig drama. Vaak is stilzitten het beste – en gewoon wachten tot het overgaat. Je zult merken dat elke bui voorbij drijft. In het gevoel dat dan overblijft, zit alles wat je nodig hebt.

Lees ook:

Kun je ooit genezen van een burn-out?

Liefdesverdriet verwerken: 4 tips om je ex te vergeten

(Visited 1.993 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief