fbpx

Het geheim voor een goede gezondheid

Voldoende nachtrust is belangrijk, dat wist je vast al, maar het blijkt nog verder te gaan. Volgens een studie van Oxford hangen een hoop gezondheidsproblemen namelijk samen met een korte slaapduur. Wie minder dan zes uur slaapt, heeft een hoger risico op gewichtstoename, diabetes type 2, hartziekten, depressie en angsten. Dat wil natuurlijk niemand, dus hoogtijd om meer nachtrust te nemen!

Je nachtrust is zo belangrijk, omdat het dient als een onderhoudsbeurt. Als je slaapt vinden er allerlei processen in je lichaam plaats. Zo zijn je organen ’s nachts actief bezig om je hele lichaam te reinigen. Het is belangrijk dat je je lichaam hier genoeg tijd voor geeft: tussen zeven en negen uur, zo zeggen wetenschappers. Doe je dit niet, dan zal je daar op korte én lange termijn de gevolgen van merken.

Gewichtstoename

Wie korter dan zes uur slaapt, heeft 45 procent meer kans op obesitas dan iemand die meer dan zeven uur slaapt. Slaapgebrek zorgt ervoor dat je lichaam meer van het hongerhormoon ghreline aanmaakt. Dit zorgt ervoor dat je overdag meer trek krijgt. Daarnaast wordt de aanmaak van leptine minder waardoor je je gedurende de dag niet verzadigd zult voelen. Beide hormonen zorgen er op dat moment voor dat je snel te veel zal eten. Je krijgt meer calorieën binnen waardoor je aankomt.

Lichamelijke problemen

Als je langer dan zeven uur slaapt, loop je de minste risico om diabetes type 2 te ontwikkelen. Slaaptekort heeft namelijk een grote invloed op je bloedsuikerspiegel. Je lichaam kan de suikerstofwisseling minder goed reguleren als het niet genoeg nachtrust heeft gekregen. Bovendien zorgt gewichtstoename voor een grotere kans op diabetes type 2.

Je kunt door voldoende nachtrust te nemen de kans op hart- en vaatziekten verkleinen. Mensen die te weinig slapen, hebben meer vetzuren in hun bloed en een slechter cholesterolgehalte. Hierdoor loop je het risico dat je bloedvaten op de lange termijn zullen vernauwen, wat kan leiden tot een hartinfarct.

Mentale problemen

Ook je hoofd is ’s nachts aan het herstellen. Je brein heeft die totale rust hard nodig om alle opgedane indrukken te verwerken. Met een goede nachtrust heb je minder kans op bijvoorbeeld een depressie, angst- of concentratiestoornis. Somberheid, overprikkeling en te weinig puf hebben om leuke dingen te doen, kan namelijk het gevolg zijn van te weinig slaap. Daarnaast neemt het oplossend vermogen en de mogelijkheid om dingen te onthouden af. Dit zorgt ervoor dat je gedurende de dag slechter kunt leren en denken en dat je minder lekker in je vel zit. Een paar uurtjes meer slapen, is het meer dan waard om al deze gezondheidsproblemen te voorkomen, toch?



WENDY Winter Special

De kracht van wensen


Met de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft!



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF