fbpx

Vroeg avondeten zorgt voor een lager lichaamsgewicht

Laten we eerlijk zijn: het kwijtraken van een paar kilo’s is moeilijk en lijkt soms zinloos. Het gaat vaak gepaard met een enorm hongergevoel en een hoop frustraties. Een nieuwe studie van Harvard Medical School toont aan dat er een manier is om een lager lichaamsgewicht te bereiken waarbij je jezelf niet op buitensporig rantsoen hoeft te zetten. Wat je moet doen, is vrij simpel: vroeger beginnen aan je avondmaal!

De onderzoekers van Harvard ontdekten dat vroeg avondeten ervoor zorgt dat je met een verzadigd gevoel naar bed gaat en dus minder snel naar een late night snack grijpt. Dit heeft alles te maken met de twee hormonen die jouw eetlust reguleren: leptine en ghreline.

Hongerhormonen

De hongerhormonen leptine en ghreline werken nauw samen. Ghreline geeft het signaal af aan je hersenen dat je honger hebt en leptine geeft aan wanneer je verzadigd bent. Soms raken deze hormonen uit balans en dat werkt je afvalproces tegen. Uit het onderzoek van Harvard bleek dat de leptinelevels in je bloed dalen wanneer je laat eet. Je hersenen luisteren op dat moment niet meer naar het leptine-signaal. Hierdoor wordt je eetlust niet gestild en blijf je snaaien. Dit kun je voorkomen door vroeger aan je avondeten te beginnen. Dat betekent: wie vroeg eet, heeft langer een verzadigd gevoel én minder de neiging om naar snacks te grijpen.

Calorieën

Een ander voordeel van vroeg aan tafel schuiven, is dat je sneller calorieën zult verbranden. Het uur waarop we eten beïnvloedt hoe ons lichaam vet opstapelt. Wie laat eet, verbrandt langzamer vet en zal dus een hoger vetpercentage hebben. Je doet er dus goed aan om vroeg te eten.

Tijdstip

Glucose en glycogeen dienen als brandstof voor je lichaam. Het duurt gemiddeld zestien uur voor je lichaam een maaltijd volledig heeft verwerkt en alle glucose en glycogeen op is. De vetverbranding begint na twaalf uur. Het aan te raden tijdstip voor het avondeten is vóór acht uur. Als je daarna ook niets meer eet, begint de vetbranding dus om acht uur ochtends. Dat is het moment waarop veel mensen honger krijgen en gaan ontbijten. Op deze manier kom je dus niet aan.

Als je echt effectief wilt afvallen, is het aan te raden tijdstip om te dineren om zes uur. Dan begint de vetbranding om zes uur ochtends en heeft je lichaam dus meer tijd om vet te verbranden. En als je vóór je ontbijt aan wat beweging doet, zoals wandelen of fietsen, dan versnel je dit proces ook nog eens. Dit komt doordat je lichaam het opgeslagen lichaamsvet gebruikt als brandstof. Deze manier om een lager lichaamsgewicht te bereiken, komt dicht in de buurt van Intermittend Fasting.

Kortom, het moment waarop we gaan avondeten, beïnvloedt de vetopstapeling van ons lichaam én de manier waarop de hongerhormonen worden gereguleerd. Dus als je een stabiel of lager lichaamsgewicht wil bereiken, is vroeg avondeten een poging waard, toch?



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF