Een kijkje in de boodschappenwagen van hormoondeskundige Ralph Moorman

Als je een druk leven hebt, kan het soms lastig zijn een goed voedingspatroon vol te houden. Het meest belangrijke is om vooruit te denken, zodat je niet te vaak zult zwichten voor snoep-, junkfood- en tankstationzwakte. Natuurlijk kan de boog niet altijd gespannen zijn. Uiteindelijk gaat het om de juiste balans en het lange termijngemiddelde. Hormoondeskundige en Wendy-expert Ralph Moorman geeft ons een kijkje in zijn boodschappenwagen. 

Ik eet zelf gevarieerd, dus mijn voeding wisselt nogal eens. Om de balans te waarborgen en de slechte momenten te beperken, zorg ik altijd dat ik de volgende producten standaard inkoop: supplementen (vitamine D3 in de winter, magnesium en vitamine C voor als er veel mensen ziek zijn).

In mijn keukenkastje

  • Allerlei kruidentheesoorten en cafeïnevrije koffie (Simon Lévelt, omdat het proces niet chemisch is van decafeïneren)
  • Boekweitmeel (voor pannenkoeken op zondagochtend
  • Extra pure chocolade en soms naturel biochips (voor smokkelmomenten)
  • Extra vierge kokosvet en extra vierge olijfolie
  • Havermout
  • Kruiden in allerlei vormen (maar zeker geen kruidenmixen met smaakversterkers)
  • Himalayazout
  • Notenpasta (biologisch met laagje vet erboven)
  • Quinoa
  • Rijstwafels
  • Zaden en pitten
  • Zilvervliesrijst

In mijn auto

  • Een paar bakken ongebrande noten om snel wat te kunnen eten wanneer ik haast heb
  • Mineraalwater voor een goede vochtbalans
  • Pakken rijstwafels om op locatie en in hotels glutenvrij te kunnen eten (goed beleg is vaak ter plaatse wel verkrijgbaar)

Op het aanrecht

  • Fruit (ik kies vooral zure fruitsoorten)
  • Kruiden (plantjes)

In mijn koelkast

  • Allerlei groentesoorten
  • Avocado (soms maak ik er guacemole van)
  • Eieren
  • Gerookte zalm (kies liever geen kweekzalm)
  • Mineraalwater met bubbels of kokoswater, voor als ik een keer geen water wil
  • Ongebrande noten (liefst gekoeld bewaren in verband met schimmels)
  • Rundertartaar (voor mijn alternatieve hamburger van rijstwafel, tartaar, soms geitenkaas en wat mayonaise)
  • Tons fris zure mayonaise
  • Vleeswaren die zo min mogelijk bewerkt zijn (zoals rosbief)
  • Wakame zeewier of zeekraal als jodiumbron (ik eet geen brood)

Wil je weten of jouw hormonen uit balans zijn? Download dan hier het gratis e-book inclusief zelftest, recepten en dagschema’s.