fbpx

Dit effect heeft een burn-out op het libido

Foto: Shutterstock

Tijdens een burn-out is het lichaam in een vecht- of vluchtmodus belandt en je voelt je constant uitgeput. De zin in seks is gedaald naar een vriespunt. Juist tijdens een burn-out ben je toe aan ontspanning. Waarom is het libido verdwenen? Het kan binnen een relatie voor veel onbegrip zorgen. De partner denkt dat het aan hem/haar ligt en de twee geliefden raken elkaar steeds meer kwijt. Lichamelijke affectie is een belangrijk onderdeel binnen een relatie. HSP/burnout- en WENDY expert Ilonka van Galen legt uit wat er in het lichaam gebeurt tijdens een burn-out zodat het libido verlaagd wordt.

Voordat iemand in een burn-out belandt, is degene meestal al voor minimaal zes maanden overspannen geweest. Een burn-out is het gevolg van een langdurige overbelasting van het lichaam en geest. Dit heeft vaak met emoties en stress te maken. Tijdens een burn-out ben je lichamelijk en geestelijk uitgeput. De connectie tussen het brein en lichaam is verstoord en de balans tussen inspanning en ontspanning is uit balans. Een burn-out is niet altijd werk gerelateerd. Mensen met bepaalde karaktereigenschappen lopen meer risico op een burn-out, zoals perfectionisme.

De invloed van hormonen

Een verhoogd cortisolgehalte zien wij vaak terug bij iemand met een burn-out. Cortisol is een stresshormoon dat samen met adrenaline zorgt voor een onrustig gevoel. Als er iets funest is voor het libido, is het stress. Naast cortisol en adrenaline heeft nog een ander hormoon invloed op het libido, DHEA (DeHydroEpiAndrosteron). DHEA is een steroïde hormoon dat het lichaam zelf aanmaakt en het is het meest voorkomend hormoon in het lichaam. DHEA wordt aangemaakt in de bijnieren, huid, geslachtsklieren en vetweefsel. Dit hormoon is onder andere verantwoordelijk voor de aanmaak van testosteron en oestrogeen. Dagelijks worden er ongeveer 200 miljard nieuwe DHEA-moleculen aangemaakt door het lichaam. Testosteron is van cruciaal belang bij de hoogte van het libido bij zowel mannen als vrouwen. Tijdens een burn-out is het DHEA-hormoon in mindere mate aanwezig in het lichaam. De maximale aanmaak van het DHEA-hormoon is ongeveer rond het 20e levensjaar, rond het 65e levensjaar is dit nog maar 10 tot 20 procent en rond het 80e levensjaar is er nog maar een fractie over.

Lichamelijke sensaties beleven

Zoals al eerder benoemd is het lichaam tijdens een burn-out in een vecht- of vluchtmodus beland. Het lichaam is uitgeput en zoekt naar een manier om ergens energie uit te krijgen om zichzelf staande te houden. Rust is de beste optie, hoewel er veel drukte in het hoofd nog omgaat. Veel mensen omschrijven de periode voor een burn-out als zeer onrustig. Zodra je stilstaat of zit, blijven de hersenen nog op volle toeren doordraaien. De adrenaline en cortisol schiet door het lijf. Onrust in het lichaam zorgt ervoor dat je totaal niet bezig bent met lichamelijke affectie. Het lichaam is bezig met overleven. Daar komt bij dat seks vele lichamelijke sensaties met zich meebrengt. Het hart gaat sneller kloppen, de lichaamstemperatuur loopt op en er is wat conditie voor nodig. Allemaal aspecten die niet prettig zijn tijdens een burn-out. Wanneer iemand tijdens een burn-out last heeft van paniekaanvallen, zullen de hartkloppingen tijdens de seks hiermee worden geassocieerd en kan er een vermijding ontstaan met totale onthouding als gevolg.

Effecten van medicatie

Tijdens een burn-out kunnen er medicijnen worden voorgeschreven. De meest voorkomende medicijnen die voorgeschreven worden bij een burn-out zijn antidepressiva. Er zijn twee soorten hoofdgroepen die het meest worden voorgeschreven, de SSRI’s (selectieve serotonine heropname remmers) en de TCA’s (tricyclische antidepressiva). Antidepressiva heeft meerdere bijwerkingen, waaronder het verminderen van het libido. Alle medicatie die effect hebben op het brein, hebben automatisch ook effect op het libido. Antidepressiva heeft een negatieve invloed op de neurotransmitters noradrenaline en serotonine, deze spelen een rol bij de emoties en stemmingen. Weet dat deze medicijnen niet voor niets zijn voorgeschreven en stop er dus niet ineens mee vanuit een eigen initiatief. Doe dit altijd in overleg met de huisarts wanneer er te veel last ondervonden wordt van de voorgeschreven medicatie.

Hoe kun je zelf het libido verhogen?

  1. Verlaag de stress

Dit is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Ga bij jezelf goed na wat voor soort aspecten stress in je dagelijkse leven geven en probeer dit te verminderen. Vraag om hulp zodat je wordt ontlast en aan je burn-out herstel kunt gaan werken. Zoek iets dat je ontspanning geeft. Dit kan een hobby zijn, lezen van een boek of bijvoorbeeld tuinieren. Actief bezig zijn in de buitenlucht is bevorderend voor het herstel. Bepaal voor jezelf op welk energieniveau je zit en wat je dus op dat moment lichamelijk aankunt.

  1. Eet gezonde voeding

De inname van vitamines en mineralen zorgen voor een juiste fysieke en mentale conditie. Wie zich goed voelt in zijn/haar lichaam, zal zichzelf aantrekkelijk gaan voelen en eerder tussen de lakens kruipen. Bepaalde voeding heeft een bewezen positieve werking op het libido. Denk hierbij aan de welbekende oesters. Oesters verhogen de testosteron- en oestrogeenspiegels. Verder bevatten oesters veel zink, dit bevordert de bloedsomloop richting de geslachtsorganen.

  1. Actief bewegen

Dit is een onderwerp wanneer het lichaam weer toe is aan beweging. Het is belangrijk bij een burn-out om in het begin veel uit te rusten. Door te gaan sporten wordt de bloedsomloop bevorderd. Je gaat meer in het lichaam zitten en minder in het hoofd. Actief bewegen laat je ook omgaan met de lichamelijke sensaties zoals hartkloppingen, zweten en eventuele duizelingen. Dit levert mentaal vele voordelen op. Zodra de bloedsomloop bevorderd wordt, zal dit vanzelf ook in het gebied van de geslachtsorganen gebeuren. Sport jezelf naar een energieker lichaam en voor je het weet ben je weer toe aan de nodige lichamelijke ontspanning!

Meer van HSP/burnout- en WENDY expert Ilonka van Galen lees je hier.

(Visited 869 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief