fbpx

7x waarom kritiek ontvangen een cadeautje is

Laten we eerlijk zijn: kritiek krijgen doet pijn. We zeggen wel dat we graag feedback krijgen, maar in werkelijkheid willen we eigenlijk alleen positieve dingen horen. Maar als je opbouwende kritiek leert ontvangen alsof je een cadeau krijgt, wordt het een stuk minder pijnlijk. Rianne Koene is werkcoach bij arbeidsbemiddelaar Start People en dé ervaringsdeskundige in Nederland op het gebied van werk en geluk op de werkvloer. Zij vertelt hoe je met kritiek om kunt gaan.

Valkuil

Bij ons hebben we dagelijks te maken met feedback. Zowel het geven als het ontvangen ervan. En vooral dat laatste blijkt voor veel mensen lastiger dan ze denken.

Zo hadden we laatst een kandidaat die door een potentiële opdrachtgever werd afgewezen. Tijdens het sollicitatiegesprek kwam hij erg ongeïnteresseerd over, terwijl hij juist heel enthousiast was! Toen ik hem dat vertelde, reageerde hij nog voor ik mijn zin had afgemaakt. ‘Zo ben ik nou eenmaal.’ Einde gesprek.

Jammer, want deze kandidaat had veel van de feedback kunnen leren, zodat hij bij een volgend sollicitatiegesprek niet in dezelfde valkuil zou stappen. Daarom hieronder een aantal tips die helpen om feedback te leren ontvangen.

1. Zie het als een cadeau

Bij feedback gaat het bijna altijd om dingen waar je je niet bewust van bent; de zogenaamde blinde vlek. Dat iemand anders de moeite neemt om je daarvan bewust te maken, is juist heel fijn. Zo bekeken wordt opbouwende kritiek een middel om je te ontwikkelen en onderlinge relaties te versterken.

2. Stel je open

Zorg dat je actief luistert. Dat betekent dat je tijdens het ontvangen van de feedback oogcontact houdt, een open lichaamshouding hebt (dus geen armen of benen over elkaar) en de ander laat uitpraten. Ga niet in de verdediging, ook niet als je je beledigd voelt of als je zeker weet dat de kritiek onterecht is. Luister alleen.

3. Check of je het goed begrijpt

Vat even samen wat je hebt gehoord en stel vragen als dingen niet duidelijk zijn. Bijvoorbeeld als de feedback erg algemeen is of als je niet herkent wat de ander zegt. Pas wel op dat je vragen geen verkapte verdediging worden!

4. Antwoord met ‘dank je wel!’

De beste reactie op iedere vorm van kritiek is de ander te bedanken. Zie het zo dat je kennelijk de moeite waard bent en dat je het wordt gegund om te verbeteren. Ook als je het er niet mee eens bent, laat je de ander op die manier zien dat je wel openstaat voor feedback.

5. Neem de tijd

Neem een paar dagen de tijd om de kritiek te verwerken en je standpunt te bepalen. Je kunt jezelf afvragen of je stiekem al wist dat het een aandachtspuntje was, of anderen al eens iets dergelijks hebben gezegd en in hoeverre degene die de kritiek gaf expertise heeft op dat gebied.

6. Koppel terug

Laat degene die de feedback gaf weten wat je ermee gaat doen. Ook als je besluit er niets mee te doen. Zo voorkom je dat je verkeerde verwachtingen schept. Wil je er wel iets mee doen, dan kun je de gever rustig om tips en ideeën vragen.

7. Neem zelf initiatief

Krijg je alleen maar positieve feedback? Hartstikke fijn, maar je leert meer van opbouwende kritiek. Krijg je weer een compliment, dan kun je ook antwoorden: ‘Dank je wel! Maar kun je ook iets noemen dat beter zou kunnen?’

Hoe ga jij om met feedback?



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.


 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF