Ook nog steeds geen vast contract? 4 redenen waarom je extra moet oppassen voor een burn-out (+ tips)

HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen signaleert dat een tijdelijk contract veel stress met zich mee kan brengen. Uiteindelijk kan dit zelfs gaan resulteren in een burn-out. Je legt de lat voor jezelf te hoog en bent uiterst perfectionistisch. Hoe kun je omgaan met de stress rondom een tijdelijk contract en wat kun je zelf gaan doen om je goed voor te bereiden op een eventuele beëindiging van de arbeidsovereenkomst? In dit artikel vind je een uitgebreide uitleg.

1. Persoonlijke grenzen aangeven

Voor iedereen zijn de grenzen verschillend. Wat voor de één een stap te ver is, kan voor de ander nog acceptabel zijn. Het is belangrijk om te weten wat voor jou de grens is. Bij het hebben van een tijdelijk contract ga je sneller over de persoonlijke grenzen heen dan bij een vast contract. Perfectionisme komt op de voorgrond te staan.

Je wilt jezelf onmisbaar maken voor het bedrijf en negeert al snel de lichamelijke signalen zoals gejaagdheid en overspannenheid. Je zult er alles aan doen zodat het tijdelijk contract omgezet gaat worden naar een vast contract. Zet een stap harder, kunt taken moeilijk uit handen geven en je zet jezelf als het ware vast in de werksituatie. Wanneer je thuis bent kun je het werk niet loslaten en ontspannen, met alle gevolgen van dien.

2. Onzekere toekomst

Een tijdelijk contract betekent een onzekere toekomst. Sinds 1 januari 2020 mogen werkgevers tot driemaal aan toe een tijdelijk contract aanbieden binnen een tijdsbestek van drie jaar. Voor 2020 bedroeg dit tijdsbestek twee jaar. Heb jij een tijdelijk contract? Dit betekent dat je drie jaar lang in onzekerheid kunt zitten voordat er een vaste aanstelling gegeven kan gaan worden. Welke financiële toekomst ga je tegemoet? Kun je nog blijven wonen waar je nu woont? Dit soort vragen zullen zich gaan afspelen in de gedachten en levert veel stress en piekermomenten op.

Stress veroorzaakt het hormoon cortisol. Dit hormoon wordt aangemaakt in de bijnieren en is een reactie op angst of stress. Cortisol kan je een energieboost geven om te vechten of te vluchten. Zodra dit stresshormoon voor een langdurige tijd in het lichaam aanwezig is, kan dit schadelijk gaan worden. Na een periode van veel stress kom je eerder in een burn-out terecht dan wanneer er een gezonde balans is tussen ontspanning en inspanning.

3. Ontwikkelen negatieve mindset

Zoals hierboven vermeld brengt een tijdelijk contract veel onzekerheden met zich mee. Onzekerheid is vaak een grote oorzaak van het ontstaan van een burn-out. Je twijfelt aan je eigen kunnen en wat je presteert, zal geen voldoening gaan geven. Hierdoor ga je harder werken dan normaal en negeer je de persoonlijke grenzen. Niet iedereen communiceert zijn onzekerheden richting de collega’s of werkgever. Het communiceren van jouw onzekerheden kan een gevoel van falen opleveren.

Een negatieve mindset heeft een nadelig effect op de gezondheid. Je raakt eerder vermoeid en een burn-out ligt op de loer. Constant piekeren en het uiterste uit jezelf halen is energievretend. Je pleegt letterlijk roofbouw op je lichaam door middel van een negatieve mindset en gedachten. Het immuunsysteem zal gaan verzwakken en je wordt eerder ziek. Stap voor stap zul je je steeds slechter gaan voelen en een burn-out is uiteindelijk een feit.

4. Langer doorlopen bij ziekte

Om een tijdelijk contract om te laten zetten naar een vast contract, zit een werkgever vaak niet te wachten op een zieke medewerker. Zelfs wanneer je bijna niet meer op de benen kunt staan, zul jij aanwezig zijn op de werkvloer. Een tijdelijk contract brengt een bepaalde druk met zich mee. Weknemers met een tijdelijk contract zullen minder snel hulp gaan zoeken in het geval van een ziekte. Dit alles vanwege een angst voor baanverlies.

Een slechte gezondheid, vooral op het mentaal gebied, is een grote trigger voor een burn-out. Gezonde voeding, voldoende beweging en rustmomenten zijn essentieel voor een goede gezondheid en immuunsysteem. Een burn-out komt voornamelijk voor in het geval van een opgebrand gevoel en uitputting. Merk jij dat je je slecht kunt concentreren, constant moe bent en last hebt van geheugenproblemen? Neem tijdig pas op de plaats en voorkom een burn-out.

Wat te doen voordat de arbeidsovereenkomst eventueel wordt beëindigd?

Hier was je al die maanden al bang voor. Je krijgt te horen dat het tijdelijk contract niet omgezet gaat worden naar een vast contract. Het tijdelijk contract is beëindigd en je moet op zoek gaan naar een nieuwe baan. Het is een flinke domper voor jouw optimale inzet en zelfverzekerdheid en je vraagt je af wat te doen. Tijdens het hebben van een tijdelijk contract kun je jezelf enigszins voorbereiden op deze gebeurtenis. Hierdoor ben je beter voorbereid en zul je meer rust ervaren tijdens een tijdelijk contract.

Tips:

1. Blijf communiceren

Iedereen heeft het recht om te weten waar hij of zij staat binnen het bedrijf. Schroom je niet om open te communiceren richting de werkgever. Leg uit dat je liever voorbereid bent op een eventueel vertrek vanuit het bedrijf zodat je tijdig maatregelen kunt gaan nemen. Doe dit natuurlijk niet op een dwingende manier. De werkgever zal een open communicatie vaak eerder waarderen dan wanneer er verwijten gaan vallen.

2. Werk aan je ontwikkeling

Kennis is macht. Blijf jezelf ontwikkelen door middel van cursussen en interesseer je ook in andere vakgebieden. Dit hoeft niet altijd geld te kosten. Tegenwoordig zijn er gratis cursussen verkrijgbaar op het internet. Je kunt bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gaan doen in de vrije tijd of zelfs ergens anders stage lopen. Waarom is zelfontwikkeling belangrijk in deze periode? Je maakt jezelf sterker op de arbeidsmarkt. Word het tijdelijk contract niet verlengt, dan kun je nog altijd gaan solliciteren bij een bedrijf waar jouw opgebouwde kennis mee overeenkomt. Blijf de hersenen trainen en optimaliseren.

3. Netwerken

Maak jij al gebruik van social media om jouw werkervaringen te delen? Linkedin is een mooi platform om jouw Curriculum Vitae (CV) te delen. Houd je pagina wel up to date. Laat de mensen om je heen weten dat je een tijdelijk contract hebt zodat er wellicht nieuwe uitdagingen op jouw pad komen. Zodra je zonder werk komt te zitten, kun je direct jouw netwerk en Linkedin in gaan zetten om aan te geven dat je beschikbaar bent voor werk.

4. Ontwikkel een positieve mindset

Natuurlijk is het niet fijn om van de één op de andere dag werkeloos thuis te zitten. Ga niet bij de pakken neerzitten en blijf positief. Troost jezelf met de gedachten dat een vast contract ook geen garanties met zich meebrengt. Een negatieve mindset gaat je niet helpen bij het vinden van een nieuwe baan.

Potentiële werkgevers zien liever een stralende sollicitant verschijnen dan iemand met een sombere uitstraling. Weet dat je waardevol bent voor deze maatschappij en focus je op alles wat je wel kunt. Heb jij het gevoel dat je nooit echt op jouw plek hebt gezeten bij de vorige werkgevers en wil jij iets totaal anders gaan doen? Dit is de ultieme kans. Wees niet onzeker en ga ervoor. Vertrek elke dag met een glimlach richting de nieuwe werkvloer.

Over Ilonka van Galen

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!