fbpx

Nicolet viel door een koolhydraatarm dieet 25 kilo af en genas zo van diabetes type 2

Door: Rosa

Als gevolg van een auto-ongeluk in 2001 liep Nicolet Draisma (52) veel schade op. Ze moest diverse operaties ondergaan, gebruikte veel medicatie en raakte uiteindelijk met fors overgewicht afhankelijk van een rolstoel en scootmobiel. Als klap op de vuurpijl ontwikkelde ze, 16 jaar na dato, diabetes type 2. Dat was voor haar het moment om de knop om te zetten en definitief te kiezen voor een gezonde leefstijl. Met behulp van Low Carb High Fat lukte het haar om 25 kilo af te vallen en heeft ze geen medicijnen nodig. ‘Ik wil echt nooit meer in een ziekenhuis terecht komen en heb daardoor een enorme motivatie.’

Diabetes type 2

‘Op 19 maart 2018 werd ik gebeld door mijn huisarts. Zij vertelde me dat mijn bloedwaardes uitwezen dat ik leed aan diabetes type 2 en ze stuurde me gelijk door naar de diabetesverpleegkundige om te starten met medicatie. Ik heb daarop drie dagen huilend in bed gelegen en vond het vreselijk. Ook dat nog! Maar na die drie dagen ging bij mij de knop om. Op internet ben ik informatie gaan zoeken en keek ik de TV-serie ‘Hoe word ik 100’ terug op Uitzending Gemist waarin patiënten werden gevolgd die van hun medicatie afkwamen door het aanpassen van hun leefstijl. Dat wil ik ook dacht ik. Medicijnen stonden me inmiddels zo tegen. Daar was ik helemaal klaar mee.’

Van een ernstig auto ongeluk naar 130 kilo

‘Tot mijn 34-ste was ik fit, slank en gezond tot ik tijdens mijn echtscheiding een ernstig auto-ongeluk kreeg. Ik kwam bloot te staan aan overmatig veel stress en lichamelijk ging ik steeds verder achteruit. De jaren die volgden met veel pijnstilling en antibiotica tastten mijn darmflora aan en ik werd zwaarder en zwaarder. Lopen deed steeds meer pijn en kostte me teveel energie. De Nicolet in mijn hoofd was niet meer één met het ‘lichaam Nicolet’. Mentaal wilde ik van alles, maar door mijn lichamelijke beperkingen werd ik steeds meer belemmerd in mijn doen en laten. Eén van de weinige activiteiten waar ik nog oprecht plezier aan beleefde, waren de etentjes uit en thuis. Lekkere hapjes, een wijntje erbij, ik vond het heerlijk. De extra kilo’s nam ik voor lief en ik dacht: wat maakt het nog uit?  Het was wat mij gelukkig maakte en ik zat toch al in een rolstoel. Ondertussen tikte ik wel de 130 kilo aan.’

diabetes

Een High Fat, Low Carb-dieet was de redding

‘Na de diagnose diabetes koos ik ervoor om niet verder de medische molen in te gaan maar om te proberen mezelf beter te maken. Boek na boek verslond ik, struinde het internet af naar de antwoorden op vragen die ik zelf niet vinden kon en werd lid van diverse Facebookgroepen die beschikken over wetenschappelijke informatie, actuele ontwikkelingen volgen en recepten delen. Ik ging een High Fat Low Carb-dieet volgen met heel weinig koolhydraten en veel gezonde vetten. Geen suikers, geen brood, geen pasta, geen rijst, geen aardappelen, maar veel groenten en veel gezonde vetten zoals in bijvoorbeeld avocado, vis en olijfolie. Maar ook in vet vlees en roomboter van grasgevoerde koeien. Het nog heersende idee is dat je van vetten dik wordt, maar het hangt er maar net vanaf welke vetten je tot je neemt. Je lichaam verwerkt de vetten uit goede olijfolie heel anders dan slechte transvetten uit koek of een patatje mèt. Primair werkt een lichaam op suikerverbranding maar bij gebrek aan suikers schakelt het over op vetverbranding. Met goede vetten en beperkt suikers ondersteun je dat proces. Belangrijk is dat de producten zo puur en onbewerkt mogelijk zijn. Suikers eet ik dus zo min mogelijk. Dat houdt in dat ik ook nauwelijks fruit eet. Je denkt dat fruit gezond is, maar in een appel bijvoorbeeld zitten behoorlijk wat suikers. In druiven en meloen nog heel veel meer. Natuurlijke suikers, dat wel, maar het zijn nog steeds suikers en je lichaam verwerkt deze niet anders dan een suikerklontje. Blauwe bessen en rood fruit bevatten het minste suiker en eet ik soms in beperkte mate. Veel vlees kan ook. Maar een T-bone steak van 500 gram hoef ik niet, een klein stukje vlees of vis is goed genoeg.

Inmiddels maken de Facebookgroepen deel uit van mijn dagelijks bestaan. Ik voel me verbonden met de leden en we bieden elkaar handvatten om met deze leefstijl door te gaan. Het is alsof ik er een familie bij heb. Ik dacht altijd dat ik gezond at omdat ik meer van hartig ben dan van zoet, maar nuttigde onbewust veel meer koolhydraten dan ik me realiseerde. Veel brood, pasta, fruit, peulvruchten, cappuccino. Ik had geen idee van de hoeveelheid suikers. Via mijn online abonnement op de Zuid-Afrikaanse Real Meal Revolution kwam ik terecht bij de Nederlandse versie: Van gezond do’rp naar gezond landAls je echt meer kwaliteit van leven wilt zoals ik dat heb ervaren en diabetes en obesitas om wilt keren, kan ik je aanbevelen om koolhydraatarm of -beperkt te gaan eten met de duidelijke voedingslijsten die zij hanteren. Wel wil ik hierbij benadrukken dat dit enkel effectiefzou kunnen zijnvoor diabetes type 2 en dat diabetes type 1 een heel andere vorm van diabetes is. De gemiddelde Nederlander krijgt dagelijks ruim 200 gram koolhydraten binnen. Zelf hanteer ik een norm van 25 à 40 gram koolhydraten per dag, waar een mens meer dan genoeg aan heeft om gezond bij te zijn. Niet alleen voel ik mij mentaal en fysiek veel beter, ook slaap ik beter en merk ik dat mijn energie toeneemt. Toen mijn zoektocht naar diverse antwoorden van start ging, vloog ik alle kanten op. Deze leefstijl geeft me de duw in de juiste richting.’

25 kilo afgevallen

‘Door mijn leefstijl aan te passen val ik nog steeds af, zijn mijn bloedwaardes weer goed, is mijn darmflora hersteld en gebruik ik geen enkel medicijn. Mijn rolstoel en scootmobiel heb ik inmiddels verkocht. Zo zie je dat je jezelf dus kunt genezen. Nu met de Corona-crisis is dat in mijn ogen actueler dan ooit. Meer dan de helft van de Nederlanders boven de 20 jaar is te dik en het is gebleken dat overgewicht en diabetes een grote risicofactor zijn betreft het bezwijken aan Corona. Eigenlijk zou de overheid daar veel meer op moeten inzetten. Gezond eten en bewegen. Sportscholen heropenen en thuis gezond koken.

Voor mij is het logischer mijn suikerinname te beperken, als ik weet dat mijn lichaam dat niet meer goed kan verwerken zoals bij diabetes type 2, dan medicijnen te gebruiken. Daar wordt naar mijn mening veel te weinig aandacht aan besteed. Big Food en Big Pharma hebben een enorme macht en alles draait om geld.’

‘Terug naar een Westers eetpatroon volgens het Voedingscentrum zit er voor mij niet in. Ik moet me dagelijks met mijn voeding bezig houden om mijn bloedwaardes op peil te houden. Dat houdt in: goed plannen, voorbereidingen treffen en blijven lezen en controleren. Soms is dat lastig. We worden ook op zoveel manieren misleidt. Suikers hebben wel iets van 80 benamingen dus etiketten lezen is lang niet altijd makkelijk. Er wordt op grote schaal gesjoemeld met voeding en er zijn vele schandalen. Met eieren van een vrije uitloopkip denk je een goede keuze te maken en dan blijken ze toch ineens stiekem uit een legbatterij te komen. Extra vergine olijfolie is lang niet altijd zuiver. Dat wordt vaak flink gemengd en mee gerommeld. In de ideale wereld zou je al je producten bij lokale boeren in de buurt willen kopen zodat je zeker weet dat je puur en onbewerkt eet. Veel gewassen zijn tegenwoordig genetisch gemanipuleerd en bevatten veel minder voedingstoffen dan vroeger. Fruit wordt op smaak gekweekt. Zalm uit kweekvijvers zitten boordevol rotzooi. Je zou er gek van worden. Toen de mensen nog jagers/verzamelaars waren aten ze honing en fruit in het seizoen om gezond te blijven. Zo legden ze een vetlaagje aan voor de winter met voedselschaarste maar nu we alles jaarrond kunnen kopen en is een vetlaagje aanleggen niet meer nodig. We hebben veel te veel. Ik merk dat niet alle artsen meegaan met de hernieuwde inzichten. Tot voor kort woonde ik in de Randstad en daar was mijn huisarts een groot voorstander van mijn LCHF leefstijl. Nu ik ben verhuisd naar een eiland merk ik dat er hier oudere opvattingen gelden qua behandeling van diabetes type 2. Voor mij een uitdaging om te laten zien dat koolhydraatarm, suikervrij en vetrijk eten wel degelijk werkt.

Meer sporten zou ik graag willen maar omdat mijn pijnlijke lichaam me nog steeds in de weg zit lukt dat niet genoeg naar mijn zin. Yoga vind ik fijn en fietsen gaat me beter af dan lopen. Wel heb ik geleerd te luisteren naar mijn lijf en probeer ik er op te letten dat ik mezelf niet overbelast. De afgelopen periode had ik mede door de Corona-crisis meer stress dan gewoonlijk en moet ik er tegen vechten om niet toch wat lekkers te nemen. Gek dat dat kennelijk zo werkt..! De verleidingen van een toastje, een croissantje of een vette hap liggen nu meer op de loer dan gewoonlijk. Maar ik doe het bijna nooit om niet opnieuw ziek te worden. Mijn darmen moeten gezond blijven. Ik heb al menig keer kantje boord gelegen en om dat te voorkomen blijf ik intrinsiek gemotiveerd. Als je nooit met ernstig ziek zijn bent geconfronteerd is het waarschijnlijk moeilijker om je leefstijl rigoureus om te gooien maar ik wil volhouden en ben er enorm trots op dat ik zover ben gekomen.’

diabetes

Meer weten over Nicolet? Op Instagram deelt zij regelmatig heerlijke low-carb recepten.

Lees ook deze powerstories:

Het broertje van Mireille pleegde zelfmoord: ‘Ik had zo graag willen zien wat voor man hij was geworden’

Sterre woont off grid in Spanje

Een partiële dwarslaesie weerhield Esther niet om haar dromen waar te maken

 

(Visited 2.866 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief