fbpx

Jouw relatie met eten en hoe Ayurveda helpt deze in balans te brengen

Waarom kan een Ayurvedisch voedingspatroon bijdragen aan een verbeterde relatie met eten? Je neemt voeding die echt bij jou en jouw behoefte past, zodat je voeding gaat ervaren als een medicijn. Je gaat eten wat je kunt verteren, passend bij jouw spijsverteringscapaciteit. Als je eet wat je kunt verteren draagt dat bij aan jouw gezondheid en een voor jou gezond gewicht. 

Hoe is jouw relatie met eten?

Veel en langdurig diëten, calorieën tellen en jezelf inhouden om iets lekkers te nemen kan een behoorlijke impact hebben op je relatie met voeding. Eten kan iets functioneels gaan worden, waardoor je er moeilijk van kan genieten. Het kan leiden tot een obsessie die ons dagelijkse leven behoorlijk kan beïnvloeden. Want als je jezelf nooit helemaal laat gaan maar controle probeert te houden, hoe zit dat dan met andere dingen in je leven?

Continu diëten of jezelf beperken om voldoende te eten kan tot gevolg hebben dat je een voedingspatroon gaat hanteren dat niet aansluit bij je behoefte, waardoor je jezelf mogelijk tekort doet. Dit kan leiden tot het verliezen van gewicht – wat je op dat moment waarschijnlijk ook graag wilt – maar het kan op de langere termijn in andere aspecten van je leven een doorwerking hebben. Het kan leiden tot tal van klachten op fysiek, mentaal en emotioneel niveau, waaronder spijsverteringsproblemen, vermoeidheid, een zwakker immuunsysteem, ontstekingen, hormonale onbalans, angst (om dik te worden), onzekerheid, overspanning, maar ook veel frustratie omdat je jezelf veel plezierige momenten (zoals lekker eten!) ontneemt. Je systeem staat eigenlijk continu onder stress, omdat het niet voldoende voedingsstoffen binnen krijgt en juist harder moet werken om de onbalans die aanwezig is te herstellen.

Jouw constitutie bepaalt jouw behoefte

De Ayurveda erkent ieders unieke behoeften. Elk individu is namelijk een unieke combinatie van de dosha’s Vata, Pitta en Kapha: de constitutie of Prakriti in Sanskrit. Daardoor is er geen ‘one size fits all’, maar heeft ieder andere behoeften. Dezelfde ervaring – zoals het volgen van een dieet – kan op ieder een andere uitwerking hebben. Daarom raadt de Ayurveda niet aan om zomaar een dieet te gaan volgen om gewicht te verliezen of om op gewicht te blijven.

De constitutie vormt onze blauwdruk waarmee we worden geboren. Deze is bepalend voor onze fysieke, mentale en emotionele kenmerken. Onze lichaamsbouw en spijsverteringskracht worden ook bepaald door onze constitutie.

Ayurveda beschrijft drie typen lichaamsbouw en spijsverteringskracht:

  • Vata: slanke bouw en een onregelmatige spijsvertering;
  • Pitta: atletische bouw en een sterke spijsvertering;
  • Kapha: volle bouw en een trage spijsvertering.

Om meer inzicht te krijgen in jouw constitutie kun je hier een dosha-test doen.

Een voedingspatroon volgens de Ayurveda kan eraan bijdragen dat je je relatie met voeding in balans brengt. Door meer te leren over jouw constitutie, ontdek je wat jouw behoeften zijn en kun je daar naar gaan leven. Je leert en ervaart wat goed voor jou werkt en wat je beter kunt vermijden. En dat kan bijdragen aan meer zelfacceptatie. Hoe?

“Je wordt wat je eet”

Ayurveda en de spijsvertering

Ayurveda ziet voeding als een medicijn. Wat we eten, dat worden we, aldus de Ayurveda. Ons voedsel is net als wij een verhouding van Vata, Pitta en Kapha. Dat geeft voeding bepaalde eigenschappen en kwaliteiten, waarmee we de verhouding van Vata, Pitta en Kapha kunnen beïnvloeden en onderhouden.

De spijsvertering wordt in de Ayurveda gezien als de basis voor de gezondheid. Als je eet wat je kan verteren, in de juiste hoeveelheid en passend bij je constitutie, wordt je eten goed opgenomen en verdeeld over je weefsels. De kans dat er zich afvalstoffen gaan ophopen in je systeem is dan het kleinst. Opgehoopte afvalstoffen kunnen zorgen voor blokkades, waardoor de spijsverteringskracht kan afnemen.

Dit kan verder invloed hebben op de gezondheid en verminderde eetlust of gewichtstoename tot gevolg hebben, omdat voedingsstoffen niet goed kunnen worden opgenomen of afvalstoffen worden afgevoerd. Als je meer wilt leren over de spijsvertering kun je hier meer lezen.

Op basis van jouw constitutie kun je dus een voor jouw passend voedingspatroon hanteren dat bijdraagt aan balans.

Over I love Ayurveda

Dit artikel is geschreven door Sophia Reuser, Ayurvedisch Practitioner. Sophia is één van de Ayurveda experts van I love Ayurveda. I love Ayurveda is hét Ayurveda Platform en dé Ayurveda Community van Nederland en België. Dit is dé plek waar jij je leven leert transformeren voor meer balans. Wanneer je lid wordt van de I love Ayurveda Community ontvang jij elke maand het I love Ayurveda Online Magazine in jouw mailbox met content op het gebied van Ayurveda die jou gaat helpen met het transformeren van jouw leven. Alle content is afgestemd op het seizoen en relevante, actuele thema’s. Het online magazine staat boordevol Ayurveda kennis en tips waardoor jij steeds dieper en dieper kunt duiken in de wondere wereld van Ayurveda, waardoor jij jezelf steeds beter en beter gaat begrijpen en je steeds beter leert welke keuzes in jouw dagelijks leven jou dienen. Zodat je leert begrijpen waar jouw gezondheidsklacht vandaan komt, en vooral zodat jij leert deze onbalans aan te pakken én hoe je een onbalans in de toekomst kunt leren voorkomen. Lees hier meer over I love Ayurveda en de mogelijkheid om lid te worden van de Community of volg ons op Instagram @iloveayurveda.



WENDY Zomer Special

Het pure Ibiza


Een special over het eiland van Wendy van Dijk, met al haar inside tips en aandacht voor de pure natuurlijke kant van het eiland.



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF