Hoogsensitief? 5x mindfulness oefeningen om een bewust en aandachtig leven te leiden

Ben jij hoogsensitief en meer bezig met de toekomst in plaats van het heden? Kies voor mindfulness. HSP/burn-out en WENDY expert Ilonka van Galen signaleert dat hoogsensitieve personen eerder in het brein zitten dan in het lichaam. Dankzij mindfulness oefeningen ga je anders tegen het leven aankijken en begin je hoogsensitiviteit als een kracht in te zien. Reduceer stress en angsten, leer te aarden en ervaar meer rust.

Wat is mindfulness?

Mindfulness laat je meer aanwezig zijn in het hier en nu. Hoogsensitieve persoon piekeren snel over de toekomst en creëren daardoor angsten en stress. Dankzij mindfulness geef je bewust aandacht aan het moment, zonder een oordeel te vellen. Mindfulness heeft niets te maken met spiritualiteit en je bent niet zweverig, het heeft puur met bewustwording te maken.

Leef bewust en intenser dankzij mindfulness. Er is geen goed of fout in het leven. Mindfulness betekent niet het leegmaken van het hoofd. Je bent aandachtig bezig met alles wat er zich in het hoofd afspeelt. Je leert om bepaalde gevoelens en (negatieve) gedachten te verplaatsen naar het verleden als gebeurtenissen en niet als feiten.

De voordelen van mindfulness op een rij

  • Beter leren omgaan met stressprikkels om overprikkeling te reduceren
  • Een goed inzicht in het gedachtenpatroon
  • Het controleren van emoties en gemoedstoestanden
  • Energieniveau wordt verhoogd
  • Vermindering van slaapproblemen
  • Je kunt beter de eigen grenzen aangeven
  • Stress, angst en depressie worden verminderd
  • Beter leren omgaan met pijn
  • Gecontroleerd afstand nemen van stressvolle gebeurtenissen en problemen
  • Vermindering van de psychische gevolgen van tegenslagen en ziekten
  • Concentratie wordt verhoogd
  • Verbetering van de levenskwaliteit

Hoogsensitiviteit en mindfulness, de ideale combinatie

Hoogsensitieve personen kunnen problemen ervaren van de prestatiedruk van de hedendaagse maatschappij. Een gehaast leven zorgt ervoor dat je niet meer geniet van de kleine momenten in het leven. Juist deze momenten zijn kostbaar. Interne en externe prikkels stormen het centraal zenuwstelsel binnen. Hoogsensitieve personen zijn perfectionistisch en bang om te falen. Dit brengt een bepaalde druk met zich mee.

Je voelt je anders dan de mensen om je heen en snel niet begrepen. Je wil niet opvallen en gaat over de eigen grenzen heen. Een overprikkeling is het gevolg van de lat te hoog leggen voor jezelf. Hoogsensitieve personen denken diep na over het leven. Constant bezig zijn met de toekomst en de mensen om je heen geeft angsten en stress. Mindfulness maakt je bewust van het hier en nu.

Hoogsensitieve personen zijn zich erg bewust van alle externe prikkels. Hoogsensitiviteit en mindfulness zijn een ideale combinatie. Waarom? Dankzij mindfulness is de focus naar binnen gericht en minder naar buiten. Je leert jezelf beter te begrijpen. Je begrijpt waarom je op een bepaalde manier handelt tijdens stressvolle gebeurtenissen en emoties. Er ontstaat een betere connectie met de mensen om je heen. Leer jezelf kennen, leef intens en wees je bewust van jou als persoon.

5x mindfulness oefeningen

1. Wees je bewust van de stilte en de natuur

Volledig in stilte leven komt helaas weinig voor. Zodra het wel stil is, vermijd je alle externe prikkels en ben je bewust van de ademhaling. Zet de telefoon op vliegtuigstand. De natuur brengt veel rust en stilte. De natuur is een heilzame plek voor hoogsensitieve personen. Ben jij je bewust van de vogels die fluiten? Voel jij de wind op de huid? Sta volledig stil bij alles wat er op dit moment gebeurt, het heden.

2. Start met mediteren

Neem de tijd voor me-time. Een meditatie laat je meer in het hier en nu leven. Schieten er verschillende gedachten door het hoofd? Laat het los, het mag er zijn. Bergmeditatie is zeker een aanrader. Voel je op je gemak en neem een rechte en sterke lichaamshouding aan. Een berg is stabiel tijdens alle weersomstandigheden. Neem hier een voorbeeld aan voor de gedachten van de geest. Voel bewust elk deel van het lichaam en de ademhaling. Adem jezelf stevig zodat ook jij stabiel blijft en gegrond bent. Een bewuste ademhaling heeft een grote meerwaarde voor mindfulness.

3. Mindful voedsel bereiden en nuttigen

Maak van elk eetmoment op de dag een rustmoment. De bereiding van het eten hoort hierbij. Hoogsensitieve personen reageren sterk op bepaalde geuren en smaken. Wees je hiervan bewust. Wat ruik je? Wat voor temperatuur heeft het voedsel? Aangezien eten een rustmoment is zet je alle elektronische apparaten uit of op vliegtuigstand. Dit is jouw moment. Kauw bewust en wacht voordat je de volgende hap neemt. Wees in het hier en nu.

4. Signaleren en opschrijven van stressvolle momenten

Het brein van hoogsensitieve personen raakt gedurende de dag steeds voller met interne en externe prikkels. Voorkom overprikkeling en schrijf de gedachten op. Schrijven heeft een rustgevende werking op het brein. Schrijf op wat de stressvolle gebeurtenis inhield en wat het met je emoties en gedachten deed. Was je je direct bewust van deze gebeurtenis of kwam het besef later? Door de stressvolle gebeurtenissen in kaart te brengen krijg je steeds meer inzicht in de denkpatronen. Zodra deze negatief zijn en je je hier bewust van bent, kun je dit gaan doorbreken. Wees een spiegel voor jezelf.

5. Kom mindful in beweging

Door te gaan bewegen kom je uit het hoofd, terug in het lichaam. Bewegen is belangrijk voor hoogsensitieve personen. Je kunt op verschillende manieren bewegen. Wanneer je kiest om te gaan sporten, doe dit dan het liefst buiten in de natuur. Krijg een verbinding met de aarde en breng de energiefrequentie in het lichaam omlaag. Bewegen heeft een positief effect op het brein. Zit jij laag in de energie of heb je geen tijd om te sporten? Zet muziek op en ga dansen. Voel elke stap die je op de vloer zet. Zelfs tijdens het huishouden kun je mindfulness toepassen. Geef elke beweging de volle aandacht en wees je hier bewust van.

Over Ilonka van Galen

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!