fbpx

Hanneke is de bevlogen directeur van Make-A-Wish: ‘Zo mooi om zieke kinderen iets positiefs te geven’

In de rubriek ‘Vrouwen met Impact’ spreekt WENDY met vrouwen die een verschil maken voor onze maatschappij. Hanneke Verburg is de Algemeen Directeur van Make-A-Wish, waar onze Wendy al achttien jaar ambassadeur van is. In de nieuwe winterspecial over de kracht van wensen delen we verschillende verhalen van wenskinderen die ernstig, soms zelfs levensbedreigend ziek zien, en die dankzij Make-A-Wish plezier, positiviteit en kracht krijgen. We interviewden Hanneke over haar passie en over hoe belangrijk het is om kinderen met een ernstige ziekte iets positiefs te geven.

Een kind dat een ernstige, soms zelfs levensbedreigende ziekte heeft komt in een wereld van angst, onzekerheid en isolement terecht. De dagen draaien om ziekenhuisbezoeken, opnames en de angst om niet meer beter te worden. ‘Juist dan is het voor een kind ontzettend fijn om met iets positiefs bezig te zijn’, zegt Hanneke. ‘Uit onderzoek blijkt dat negatieve ervaringen kunnen worden overschreven door positieve en dat is precies wat we doen. We brengen plezier, positiviteit en kracht. Wat we doen is meer dan een leuk dagje uit; met elk kind gaan we een traject van vier tor vijf maanden in waarin ze bezig zijn met hun Wish Journey. De wensvervulling wordt met elkaar bedacht en het kind leeft er in stapjes naartoe en heeft daarbij zelf de regie – iets wat ze bij hun ziekteproces niet hebben. Zo doen ze allerlei opdrachtjes. Met deze voorpret creëren we een langere periode van positieve energie en kracht en maken we hen sterker voor de toekomst. Ook de ouders worden hierdoor voor een deel ontzorgt.’

Mooie herinnering

Inmiddels bestaat de organisatie al ruim dertig jaar en worden er elk jaar 700 wensen vervuld van kinderen. Onlangs werd de 10.000ste wens vervuld. Het kunnen allerlei wensen zijn die kinderen hebben: van kinderen die prinses willen zijn, in een F16 willen vliegen of die net als Dagobert Duck in een bak met geld willen zwemmen. Hanneke: ‘Jonge meisjes willen vaak prinses worden en jongetjes dromen ervan om piloot of politieman te zijn, maar er komt van alles voorbij. Hoe jonger, hoe meer fantasie kinderen vaak hebben.’ Bij de spoedwensen – wensen van kinderen die niet meer beter worden – is ze altijd zelf nauw betrokken. ‘Natuurlijk zijn dat situaties waar veel verdriet omheen hangt, maar het is ook mooi om op zo’n moment nog iets te kunnen betekenen. Zo was er een meisje, Nadine, die heel graag nog haar zorgpaard Blitz wilde zien, maar die was verhuisd naar Belgie. Vanwege corona was het niet mogelijk om naar Blitz toe te gaan. Toen hebben we kunnen regelen dat Blitz naar Nederland kon komen en heeft Nadine hem nog kunnen aaien. Een prachtig moment. Blitz is gewoonlijk een druk paard, maar was op dat moment heel rustig. Kort erna is Nadine overleden, maar voor haar ouders zal dit altijd een mooie herinnering zijn.’

Aanmelding

Tachtig procent van de kinderen wordt aangemeld door zorgverleners. ‘Make-A-Wish is echt onderdeel geworden van het behandelplan van zorgverleners. Het Prinses Maxima Centrum voor kinderen met kanker weet ons bijvoorbeeld goed te vinden. Voor ons is dat fijn, want zorgverleners weten goed op welk moment een kind het meeste heeft aan een wensvervulling. We vervullen nu 700 wensen per jaar, maar 1200 kinderen zouden ervoor in aanmerking komen. Elke dag horen drie gezinnen in Nederland dat hun kind ernstig, soms zelfs levensbedreigend ziek is. We zijn er niet alleen voor kinderen die terminaal zijn; we willen er voor al die ernstig zieke kinderen zijn.’

Baan met impact

Hanneke begon ooit in het onderwijs. Toen al had ze de passie om impact te hebben op het leven van kinderen. Maar na alle veranderingen in het onderwijs in de jaren negentig die haar maar matig bevielen, stapte ze een heel andere wereld in en had ze diverse leidinggevende posities in het bedrijfsleven. Maar de behoefte aan een baan met zingeving bleef en nu ze sinds 4,5 jaar  directeur van Make-A-Wish is, heeft ze haar plek helemaal gevonden. ‘We zijn een goed doel dat geen subsidie krijgt van de overheid, dus veel dingen die ik ken uit de commerciële wereld, kan ik bij Make-A-Wish gebruiken. Met het verschil dat het werk wat ik nu doe impact heeft. Ik vind het fantastisch om weer met kinderen te werken. Kinderen zijn zo eerlijk, zo puur, what you see is what you get. Hen beschermen, helpen, begeleiden, daar geniet ik van. Het is mooi om het kind weer terug te zien in kinderen. We proberen kinderen en ouders weer een beetje de regie over hun leven terug te geven, dat is de psychische kracht achter een wens. Als dat lukt geeft dat zoveel voldoening. Gelukkiger kun je me niet krijgen.’

Wendy als ambassadeur

Wendy is inmiddels al 18 jaar ambassadeur van Make-A-Wish. Hanneke: ‘En daar zijn we heel blij mee want Wendy en Make-A-Wish passen zo goed bij elkaar. Wendy is ook iemand die mensen wil helpen. Dat doet ze met haar programma’s, maar ook als mens is zij betrokken en zorgzaam. Ze wil echt iets goeds doen voor anderen en we hebben samen al veel mooie acties gedaan.’

Voor de nieuwe winterspecial van WENDY maakten we samen met Make-A-Wish mooie verhalen over wenskinderen. De special heeft als thema ‘De kracht van wensen’. In dit nummer vind je ook de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft, van een make-over tot haar favoriete kleding- en schoenensets. Verder lees je in dit nummer interviews met Nienke Plas en haar man Resley, Liza Sips en Frank Boeijen over hun geluk en verdriet in 2022, vertelt Daniëlle van ’t Schip, die dit jaar werd geconfronteerd met kanker, over de alternatieve behandelingen die ze ondergaan in Duitsland en haar wens een oma van 108 te worden en delen we heel veel tips.

 



WENDY Winter Special

De kracht van wensen


Met de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft!



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF