fbpx

Dit kan je doen tegen een onregelmatige menstruatie (PCOS)

Foto: Shutterstock

Veel vrouwen hebben ervaring met een onregelmatige cyclus. Dat houdt in dat je cyclus de ene maand langer of korter duurt dan de andere maand. Het kan ook zijn dat je ineens een maand niet ongesteld wordt. Dit is natuurlijk erg vervelend, maar hoe kan dit ontstaan? En kunnen we er überhaupt iets aan doen? Onze hormoon expert, Ralph Moorman, legt je graag uit wat je zelf kan doen tegen een onregelmatige menstruatie.

Wat is PCOS?

Wanneer er niet één, maar meerdere eicellen tegelijk gaan rijpen kan er een probleem ontstaan bij de eisprong: De menstruatiecyclus wordt onregelmatig of blijft uit. Dit heet ook wel het Polycysteus-Ovariumsyndroom (PCOS).

PCOS is een verzameling symptomen waarvan je er minstens twee moet hebben om de diagnose PCOS te krijgen:

  1. De eierstokken hebben heel veel kleine eiblaasjes. Meer dan 10 cystes zichtbaar op echo.
  2. Je hebt overmatige aanmaak van mannelijk hormonen (testosteron en het hypofysehormoon LH).
  3. Je hebt geen menstruaties of minder dan 8 menstruaties per jaar.

Veel vrouwen ontdekken PCOS wanneer ze stoppen met de pil: De natuurlijke gebalanceerde cyclus komt niet goed op gang.

Wat is de oorzaak?

Naast een familiaire aanleg is er ook een belangrijke invloed vanuit leefstijlfactoren. In de meeste gevallen is er sprake van overgewicht. Naast overgewicht kan stress ook een belangrijke leefstijloorzaak zijn. Een ander hormonaal probleem dat vaak gepaard gaat met PCOS is insulineresistentie.

Wat zijn de klachten?

PCOS kan een aantal gevolgen hebben zoals:

  • Acne
  • Haaruitval of kaalheid in een mannelijk patroon (alopecia androgenetica)
  • Overbeharing
  • Uitblijvende menstruaties die soms afgewisseld worden met juist hevige menstruaties
  • Verschillende vruchtbaarheidsproblemen.

Op lange termijn hebben vrouwen met PCOS (vooral wanneer er ook sprake is van overgewicht) ook een hogere kans op:

  • Hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Suikerziekte
  • Zwangerschapscomplicaties

Welk advies geeft de arts?

De moderne arts denkt gelukkig mee op het gebied van leefstijl maar als je een beetje pech hebt zal de arts alleen spreken over een genetische aanleg voor PCOS en je soms vertellen dat er niets aan te doen is. Uiteraard zal er een genetische aanleg onder liggen, maar dat wil niet zeggen dat er met leefstijlaanpassing niets mogelijk is. Leefstijl (voeding, sport, stressmanagement) is ook niet het specialisme van een arts en dus zal de remedie vaak de anticonceptiepil zijn en weer terugkomen voor andere medicatie als je zwanger wil worden.

Wat kan je zelf doen tegen PCOS?

In het kort zijn de belangrijkste stappen die je nu al direct kan nemen:

  1. Beperk stress omdat stress een belangrijke veroorzaker van PCOS is. Bij slanke vrouwen met PCOS is dit vaak de hoofdoorzaak.
  2. In het geval van overgewicht kan afvallen de klachten sterk verminderen en er soms zelfs voor zorgen dat je helemaal van PCOS af komt.
  3. Ontdek welke voeding bij je past, met andere woorden voeding die je goed kunt verteren en kunt verdragen. Als het immuunsysteem vaak geactiveerd wordt door voeding waar je intolerant, allergisch of overgevoelig voor bent dan kan dit de PCOS (en insulineresistentie) verergeren. Bij veel mensen zijn stoffen zoals lactose en caseïne uit zuivelproducten en gluten* uit sommige graanproducten geen optimale keuze, maar het kunnen ook zeldzamere overgevoeligheden zijn.
  4. Doe aan krachttraining, omdat dit de meest effectieve manier is om insulineresistentie tegen te gaan. Insulineresistentie komt namelijk vaak gepaard met PCOS voor en de PCOS neemt vaak af wanneer de insulinewerking verbetert.
  5. Suppleer in overleg met een deskundige broccolikiem-extract, geelwortel, groene thee extract, lijnzaad, mariadistel (niet gebruiken bij zwangerschapswens). Vitamine D3 en B8 zouden eventueel ook een positief effect kunnen hebben bij PCOS.

Problemen met gluten kunnen veroorzaakt worden door de relatief zeldzame auto-immuunziekte coeliakie (of gluten intolerantie). Wanneer je je op Coeliakie wil laten testen moet je dit bij de huisarts doen wanneer je nog gluten eet. Wanneer je al enige tijd glutenvrij eet, dan is coeliakie niet meer aan te tonen in deze testen. Als uit de testen blijkt dat je geen coeliakie hebt, dan kun je nog wel glutensensitief zijn. Glutensensitiviteit komt namelijk vaker voor dan coeliakie. In dat geval kun je alsnog uitproberen of je baat hebt bij een glutenvrij voedingspatroon.  

Succes!

Ralph Moorman

Benieuwd naar waar de interesse in hormonen is ontstaan? Ralph vertelt het hier.

(Visited 758 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief