fbpx

8 tips om duidelijk je grenzen aan te geven

Grenzen aangeven is van groot belang voor je mentale gezondheid. Sterker nog, het is een goede vorm van selfcare. Hoe meer tijd je besteedt aan het helpen van anderen, hoe minder tijd er overblijft voor jou alleen. Het is daarom belangrijk dat je jezelf niet wegcijfert. Uit een onderzoek van VIVA blijkt dat zestig procent van de Nederlandse vrouwen hier moeite mee heeft. Het is logisch dat je aardig wil zijn en liever niemand teleurstelt, maar je zorgt veel beter voor jezelf wanneer je vaker ‘nee’ zegt.

Of het nu je collega, je leidinggevende of zelfs je partner is, ze verwachten altijd wel iets van je. Door continu ‘ja’ te zeggen, ga je over je eigen grens heen en zorg je ervoor dat je grens op den duur ook niet wordt gerespecteerd door anderen. Ze kunnen nou eenmaal niet in je hoofd kijken en weten dus niet wat jij wel en niet wil. Door ‘nee’ te zeggen, leer je de mensen uit je omgeving hoe ze met je om moeten gaan en houd je ruimte over om ‘ja’ te zeggen tegen dingen die belangrijk voor je zijn.

8 tips om duidelijk je grenzen aan te geven:

1. Eerst denken, dan doen

Door jezelf een moment te geven om te denken, kun je bepalen wat je wilt. Vraag je af wat het voor jou betekent als je ‘ja’ zegt op een verzoek en wat het je oplevert. Gun jezelf dus de tijd om na te denken, voordat je antwoordt. Geef dit ook aan bij degene die iets van je verlangt door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Hier kom ik later op terug’ of ‘Daar wil ik even over nadenken’.

2. Bepaal je grenzen

Het is belangrijk dat je jezelf kent en weet wat jouw kernwaarden zijn. Deze waarden bepalen wáárom je iets doet. Heb je zorgvuldigheid als kernwaarde? Dan ga je niet in op een last minute verzoek om een tekst te schrijven. Omwille van de tijd zal je die waarschijnlijk afraffelen en dat is in strijd met je kernwaarde.

3. Ga voor een voorlopige ‘nee’

We vinden het vaak moeilijk om een verzoek volledig af te wijzen. Het kan helpen om iemand een voorlopige ‘nee’ te geven. Als het je bijvoorbeeld deze maand niet lukt om je collega te helpen bij een freelance-klus, kun je zeggen dat je het volgende maand wel leuk zou vinden om te doen.

4. Geef een ik-boodschap

De enige die wat te zeggen heeft over jouw gevoelens, ben jij zelf. Door een ik-boodschap te geven, blijf je dicht bij jezelf en voorkom je dat de persoon in kwestie de boodschap opvat als verwijt. Zeg daarom bijvoorbeeld tegen je baas ‘Ik heb het te druk’ in plaats van ‘Je geeft me te veel opdrachten’.

5. Je hoeft je niet altijd te verantwoorden

Het voelt misschien heel normaal dat je uitlegt waarom je ‘nee’ zegt, maar je hoeft dit niet altijd te doen. Vaak is ‘nee’ gewoon ‘nee’. Dat hoeft niet bot te klinken. Probeer bijvoorbeeld eens: ‘Mijn antwoord is nee, maar toch bedankt.’

6. Wees je bewust van je lichaamstaal

Welke woorden je ook kiest, weet dat je negentig procent van je communicatie non-verbaal overbrengt. Je lichaamstaal is dus erg belangrijk. Zeg je ‘nee’ tegen bijvoorbeeld je belanghebbende werkgever, straal dan ook ‘nee’ uit. Als er een kans is om over je grens heen te stappen, zal hij of zij dat waarschijnlijk ook doen. Houd je hoofd rechtop en wend je blik niet af. Dit straalt zelfverzekerdheid en geloofwaardigheid uit.

7. Houd voet bij stuk

Wees consequent en houd voet bij stuk als je ‘nee’ zegt. Jij bent de baas over jouw grenzen en kernwaarden. Deze zijn namelijk even veel waard als die van ieder ander persoon. Hoe vaker je voor jezelf opkomt, hoe meer respect je afdwingt.

8. Voel je niet schuldig

Relaties zijn gebouwd op wederzijds vertrouwen en respect. Je grens aangeven is dus niet egoïstisch. Door duidelijk je grenzen aan te geven, heb je tevens je leven in eigen hand. Dat geeft je de ruimte om je hart te volgen.



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF