fbpx

Vind jij het lastig om ‘nee’ te zeggen? Zo luister je écht naar je gevoel!

Foto: Shutterstock

We leven in een maatschappij waarin de verwachtingen hoog zijn en waarin we het moeilijk vinden om ‘nee’ te zeggen. We hebben het gevoel dat we dan de ander afvallen. Dat we falen. Dat we er anders niet bij horen. Vaak gaan we dan ook maar mee. Mee in de flow waarvan we denken dat het goed is. We moeten van onszelf sterk zijn en gewoon doorzetten. Maar in hoeverre luister jij naar je innerlijke stem? In hoeverre durf jij ‘nee’ te zeggen tegen bepaalde dingen?

Tegen je zin in

We hebben het allemaal wel een keer meegemaakt: je hebt een feestje waar je eigenlijk helemaal geen zin in hebt. Tóch ga je erheen, omdat de volgende gedachten door je hoofd spoken: “Wanneer ik er ben, is het vast leuk” of “Misschien mis ik wat” of “Straks vinden mijn vrienden mij saai omdat ik liever thuis blijf.” Maar wat gaat er door jou heen wanneer je je aan het omkleden bent? Hoe voel jij je erbij? Probeer echt te voelen zonder dat je te veel luistert naar wat jouw hoofd je vertelt vanuit het rationale aspect. Luisteren naar je innerlijke stem is zo ontzettend belangrijk. Die liegt nooit. Jouw lichaam vertelt precies wat goed is voor jou en daar kun jij op vertrouwen.

Burn-out

Zelf heb ik dit ook enorm sterk gehad. Ik wilde het anderen altijd naar de zin maken en kon geen ‘nee’ zeggen. Ik was bang om vrienden te verliezen. Ook in mijn werk voelde ik mij verantwoordelijk voor alles wat er binnen het bedrijf gaande was. Ik pakte alles op om een ander te ontlasten en mezelf, zonder dat ik er erg in had, te belasten. Ik luisterde niet naar mijn innerlijke stem tot ik op een dag werd overvallen door een burn-out. Het is erin geslopen, heel langzaam en achteraf, waren de signalen al zo sterk aanwezig. Een hoog verantwoordelijkheidsgevoel samen met angstgevoelens hebben mijn burn-out versneld.

Herken je gevoel

Het is belangrijk om je gevoel en gedachten te herkennen, maar hoe doe je dat? De volgende tips helpen erbij.

  1. Ga rustig zitten op een plek waar jij je veilig voelt.
  2. Voel hoe jouw zitbotten het kussen of de grond raken.
  3. Neem jouw lichaam waar, wat VOEL jij nu op dit moment, zonder oordeel. Luister hierin naar je emoties, wat vertellen deze jou? Voel je blijdschap of verdriet, voel je benauwdheid of juist opluchting, spanning of ontspanning?.
  4. Breng dan je aandacht naar jouw ademhaling en voel hoe deze langzaam of misschien wel snel in- en uitstroomt.
  5. Zodra je aandacht weggetrokken wordt door je gedachten, kijk hier dan met een open blik naar. Wat vertellen jouw gedachten?  Observeer dit zonder een oordeel te hebben en breng dan de aandacht opnieuw terug naar de ademhaling. Leg eventueel je handen op je buik, zodat je hiernaartoe kunt ademen.
  6. Observeer opnieuw jouw lichaam en emoties.
  7. Doe deze oefening vijf minuten.

‘Nee’ zeggen tegen een ander is ‘Ja’ zeggen tegen jezelf!

Over Rinske

Rinske behoort vanaf nu tot een van onze bloggers. Ze is onze body & mind expert en gaat jullie de komende tijd veel vertellen over dit onderwerp. Ook is yoga een groot deel van haar leven. Ze geeft lessen en gaat al jullie vragen op het gebied van yoga beantwoorden. ‘Ik laat mijn droom uitkomen, laat vastigheid los, maar heb vertrouwen op dat sterke gevoel in mij.’

(Visited 683 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief