fbpx

12 tips om je zelfvertrouwen te vergroten

Over zelfvertrouwen bestaan een hoop misverstanden. De belangrijkste is misschien wel dat je het niet kunt leren: je wordt ermee geboren of niet. Gelukkig is dat niet waar. Iedereen kan leren om meer zelfvertrouwen te krijgen. David de Kock en Arjan Vergeer van 365 Dagen Succesvol delen 12 tips over hoe ook jij meer zelfvertrouwen krijgt!

Zelfvertrouwen. Je ziet soms een voetballer in een stadion, een spreker op een podium of een account manager in een vergadering en je denkt bij jezelf: hoe kan het toch dat zij of hij zo zeker van zichzelf is? Hoe kan het toch dat hij zoveel zelfvertrouwen uitstraalt? Of dat het bij haar allemaal vanzelf lijkt te gaan? Hoe doen ze dat?

Of, om het nog een tandje ‘erger’ te maken, soms lijkt er niet eens een relatie te bestaan tussen de prestaties van iemand en de mate waarop hij zelfvertrouwen uitstraalt. Het zijn helemaal niet de beste rappers die het meest zelfverzekerd overkomen. Het zijn ook niet altijd de beste verkopers die zoveel zelfvertrouwen uitstralen. Maar hoe komen ze dan aan al dat vertrouwen?

Het belangrijkste misverstand is misschien wel dat je het niet kunt leren: je wordt ermee geboren of niet. Gelukkig is dat niet waar. Natuurlijk is het zo dat de eerste maanden van je leven een grote impact hebben op je basisgevoel van veiligheid. Ook is het zo dat sommige van die invloeden al voor de geboorte in je systeem zijn vastgelegd. Je bent nu eenmaal een wandelende zak hormonen en chemische verbindingen. Dus klopt het dat sommige mensen hiermee een gelukkige ‘voorsprong’ hebben? Absoluut! Maar dat wil niet zeggen dat je het niet kunt leren. Daarvoor hebben we simpelweg te vaak gezien dat het wél kan.

Hoe krijg ik meer zelfvertrouwen?

Het vergroten van zelfvertrouwen is een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen, maar we beloven je: uiteindelijk kom je er. Vergroot je zelfvertrouwen met deze twaalf praktische tips:

1. Neem een besluit

Besluit dat je het waard bent. Het is namelijk superbelangrijk om te gaan geloven dat je het waard bent om meer zelfvertrouwen te krijgen. Zonder dat geloof heeft het weinig zin om met de volgende punten aan de slag te gaan. Besluit NU dat je het waard bent om meer zelfvertrouwen te hebben en dat het oké is dat je ermee aan de slag gaat. Op dagen dat je wilt verdwijnen, wil je misschien stiekem juist gevonden worden.

2. Weet wat je kernwaarden zijn

Ieder mens heeft kernwaarden. Het is als het ware de blauwdruk van wie je bent. Kernwaarden hoef je niet te bedenken, maar alleen te ontdekken. Door te weten wat je kernwaarden zijn, wordt het een stuk makkelijker om keuzes te maken die goed bij je passen. Hierdoor zit je automatisch lekkerder in je vel, waardoor het leven je makkelijker afgaat. Wie wil dat nu niet? Daarnaast wordt het, wanneer je je kernwaarden weet, makkelijker om je minder aan te trekken van wat mensen van je vinden.

Kernwaarden kun je zien als persoonlijke principes over wat je belangrijk vindt en wat niet. Als jouw kernwaarde bijvoorbeeld ‘avontuur’ is, dan hou je van dingen waarvan je niet weet hoe ze aflopen. Je kiest eerder voor spannende routes. Misschien maak je verre reizen. Of werk je als ondernemer.

Je organiseert je leven, als je het goed doet, rondom je eigen waarden. Op het moment dat je leven niet voldoet aan je eigen waarden, of je kent je eigen waarden niet, dan kan dat heel wankel voelen. Want waar baseer je je keuzes dan op? Waar kun je op vertrouwen? Dan ga je vaak veel te veel luisteren naar wat anderen ervan vinden.

En hoe goed bedoeld andermans adviezen ook zijn: het zijn niet per se jouw waarden die je hoort, dus is het ook niet per se goed advies. Op het moment dat je je eigen kernwaarden kent en daar je keuzes op baseert, ervaar je veel meer zelfvertrouwen.

3. Vergroot je comfortzone

Vergroot je zelfvertrouwen door je comfortzone te vergroten. Dit is misschien wel de meest gebruikte zin in de wereld van persoonlijke ontwikkeling. Buiten je comfortzone zou ‘de magie’ gebeuren. Hoe zit dat precies? Je comfortzone is immers waar je je veilig, vertrouwd en bekend voelt. Heerlijk! Waarom zou je er dan buiten moeten gaan zoeken naar geluk?
Weten wat je kernwaarden zijn kan je helpen: doen wat buiten je comfortzone, maar binnen je kernwaarden ligt, zorgt voor meer zelfvertrouwen en daarmee voor geluk en succes.

4. Ontdek je talent

Weten waar je goed in bent en dat regelmatig doen, zorgt voor een boost in je zelfvertrouwen. Je talent is vaak iets wat in je zit, wat je makkelijk afgaat en waar je heel goed in bent. Het kan echter ook komen door jarenlange oefening: hoe vaker je iets doet, hoe beter je erin wordt. Vaak zit je talent in een andere hoek dan je denkt.

5. Kies een grotere missie buiten jezelf 

Wat wij geloven, is dat het helpt om niet te veel met jezelf bezig te zijn. Wij geloven dat het zin heeft om niet op zoek te gaan naar geluk, maar naar betekenis: hoe kun je het verschil maken voor iemand anders? Daar word je zelf vaak veel gelukkiger van. Dus kiezen voor een grote missie betekent automatisch dat je ‘je grotere zelf’ aanboort. Dat stuk waarvan je weet dat het tot veel in staat is. Het bezorgt ontzettend veel zelfvertrouwen als je ziet dat je een verschil kunt maken in het leven van een ander.

6. Stop met jezelf vergelijken

Stop met jezelf vergelijken. Met die collega die alle leuke opdrachten krijgt, met die mannen in de sportschool die veel meer spierballen hebben, met dat familielid dat altijd op vakantie is… Stop it. Jouw leven vergelijken met dat van een ander heeft werkelijk geen enkel nut, behalve dat je je er ellendig van gaat voelen. Stop daarmee. Hun leven is jouw leven niet, en andersom.

7. Vertel jezelf een verhaal waar je wat aan hebt

Mensen zijn verhalenvertellers. Ook aan onszelf vertellen we de hele dag verhalen. Jammer genoeg zijn dat niet altijd positieve verhalen en al helemaal geen verhalen waar we zelfvertrouwen van krijgen. We zeggen dingen als “Ik ben ook zo’n kluns!” of “Ik ben nu eenmaal een twijfelkont” tegen onszelf. Of we stellen onszelf vragen als “Waarom overkomt mij dit altijd?” en “Kan ik dan helemaal niks?”.

Vind je het gek dat we dat zijn gaan geloven? Wat nou als je jezelf een heel ander verhaal vertelt? Stel dat je elke dag tegen jezelf zou zeggen “Ik hou van mezelf en ik accepteer mezelf als mooi mens. En ik hou van mezelf en ik accepteer mezelf ook als dat even niet zo voelt.” En zie wat er gebeurt. Houd eens in een boekje bij wat er allemaal goed gaat op een dag, waar je trots op bent, wat je mooi hebt gevonden aan jezelf. Op een dag ga je het geloven.

8. Gebruik je jaloezie

“Jaloezie is toch juist géén goede eigenschap?”, denk je misschien. Maar jaloezie kan een goede graadmeter zijn voor je verlangen. Wanneer je merkt dat je ergens jaloers op bent, ga dan eens na of je dat wat die ander heeft,  ook eens zelf graag zou willen. Handig om te weten, dan kun je er namelijk actie op ondernemen!

9. Durf fouten te maken

Fouten zijn, in tegendeel tot wat de meesten van ons denken, hartstikke nuttig. Het maken ervan kan zelfs bijdragen aan je zelfvertrouwen wanneer je leert er op een andere manier naar te kijken. En wel zo: er is geen betere leermeester dan je laatste fout. Geef jezelf dus toestemming om fouten te maken. Onthoud: perfectionisme is de laagste levensstandaard. Laat de controle los en begin te leven!

10. Stop met twijfelen, begin met doen

Van uitstel komt afstel. Wanneer je daarentegen elke dag iets doet wat je spannend vindt, voelt het alsof je de hele wereld aankunt! Accepteer dat het niet gelijk perfect hoeft te zijn, dat het oké is om fouten te maken, dat je gaandeweg zult leren en BEGIN.

De beste manier om zelfvertrouwen te krijgen is door te genieten van wat er nu is en te werken aan de resultaten die je graag wilt. Als je zelfvertrouwen voorwaardelijk gaat maken (“Pas als ik in mezelf geloof, ga ik voor mezelf beginnen” of “Als ik genoeg zelfvertrouwen heb, vraag ik haar mee uit”) dan zal het nooit gaan gebeuren en blijf je in je eigen ogen elke dag falen. Verklaar zelfvertrouwen per direct irrelevant: het doet er niet toe of ik zelfvertrouwen heb, ik doe het lekker toch. Echte moed is de bereidheid om bang te zijn – en het dan tóch te doen.

11. Leer ‘nee’ te zeggen

Leer ‘nee’ te zeggen. En doe dit zonder jezelf te verantwoorden of uit te leggen waarom je ‘nee’ zegt. Door durven voor jezelf op te komen en je grenzen aan te geven, vergroot je je zelfvertrouwen aanzienlijk. Hoe meer je dit doet, hoe makkelijker het wordt. Het is een manier van voor jezelf zorgen. Gezond te eten en regelmatig te bewegen horen daarbij, maar dit evengoed ook. Je agenda volproppen met dingen waar je eigenlijk niet blij van wordt, betekent dat je constant rondloopt met een ongelukkig gevoel: dit komt je zelfvertrouwen niet ten goede!

12. Laat de verwachtingen van anderen los

Je kunt niet iedereen te vriend houden. Moet je, volgens ons, ook helemaal niet willen. Er is maar één persoon van wie de mening over jou écht belangrijk is, en dat ben je zelf. Leer te vertrouwen op jezelf en op de keuzes die je maakt.

David de Kock en Arjan Vergeer zijn de oprichters van 365 Dagen Succesvol Het is hun grote missie dat Nederland het gelukkigste land van de wereld is. Om dat te bereiken, schrijven ze boeken en artikelen en organiseren ze programma’s, live en online, allemaal gebaseerd op de unieke 365 methodiek. Ook het artikel hierboven, komt voort uit die methodiek. Wil je meer weten over 365 Dagen Succesvol? Ga naar 365dagensuccesvol.nl

Lees ook:

Faalangst overwinnen? Hier zijn enkele tips

Op deze manier leer je vertrouwen op je buikgevoel en intuïtie

Met deze vier tips onderdruk jij je negatieve gevoelens niet meer

(Visited 536 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief