fbpx

Faalangst overwinnen? Hier zijn enkele tips

Heb jij last van faalangst? Faalangst kan je behoorlijk in de weg zitten. Op werk, maar ook in je privéleven, kan je bang zijn om fouten te maken. David De Kock en Arjan Vergeer van 365 Dagen Succesvol leggen uit wat faalangst precies is en geven enkele tips om je faalangst te verminderen.

Verminder faalangst in stappen

Om faalangst te overwinnen, is het eerst zaak om te begrijpen waar je angsten vandaan komen. Faalangst wordt vaak veroorzaakt door perfectie te willen nastreven. De angst die ontstaat wanneer je denkt dat je niet kunt voldoen aan de gestelde verwachtingen van jezelf of van anderen, heet faalangst. Geen wonder dat je blokkeert, want als je deze verwachtingen niet waarmaakt, staat je eigenwaarde op het spel!

Maar misschien zijn je doelen wel helemaal niet haalbaar. En wie geef je daarvan dan de schuld? Juist, jezelf.

Gelukkig kun je iets tegen faalangst doen. Met deze praktische tips overwin je faalangst!

Tijd om je faalangst te overwinnen

Drie tips om met faalangst om te gaan:

1. Doorbreek de mythe.

Denk je dat je de enige bent die faalangst heeft? Niet waar. Angst hoort bij de mens. We hebben oren, ogen, handen, én we hebben angsten. Je kunt dat maar beter accepteren dan je er schuldig of boos over te voelen. Tip: deel je angst eens met een goede vriend of vriendin en kijk hoe hij of zij hierop reageert. We durven te wedden dat je woorden met open armen worden ontvangen. Je vriend(in) is blij dat je erover begint, want hij of zij worstelt vaak met dezelfde issues.

2. Je brein fopt je.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat ongeveer 70% van onze gedachten negatief zijn. Zo veel?! Ja, zo veel. Let maar eens op hoe vaak je de woorden ‘ja, maar..’ zegt op een vraag, idee of opdracht. Tip: pak pen en papier en schrijf minimaal tien voorbeelden op van ervaringen uit je leven waarbij je vooraf dacht: ‘ja, maar..’ en achteraf dacht: ‘oh, dat viel best mee’. Ik weet zeker dat je al heel veel kunt of gedaan hebt zonder dat het fout ging.

3. Maak júíst fouten.

In recentelijk onderzoek werd 80-plussers gevraagd ‘wat maakte het leven waardevol voor u?’. Ze antwoordden massaal: ‘Onze ervaringen’. De doelgroep keek met veel voldoening terug op alles wat ze hadden gedaan. Of het nu een positieve of negatieve ervaring was, bleek irrelevant. Tip: Geef jezelf een compliment als je een fout hebt gemaakt. Ervaar je negatieve gevoel dat hoogstwaarschijnlijk de kop opsteekt bij het maken van de fout. Hoe meer je dit negatieve gevoel er laat zijn, hoe minder heftig het terugkomt bij een volgende fout. Probeer het eens uit en snoer je innerlijke criticus, die nu waarschijnlijk zegt: ‘Ja, ja, dat zal wel’, de mond.

Durf om hulp te vragen

Je weet nu dat fouten maken, noodzakelijk is. Sterker nog: fouten maken is niet alleen leerzaam, fouten maken is ook leuk. En die angsten dan? Het is volstrekt normaal om dingen spannend te vinden. Dus, straf jezelf er niet voor af, maar luister liever naar je angsten.

Stel jezelf daarom eerst een andere vraag. We zijn geneigd onze hersenen te pijnigen en de vraag te stellen ‘hoe kunnen we dit probleem oplossen?’, terwijl ‘aan wie kunnen we hulp vragen?’, een veel fijnere vraag is. Hulp ontvangen kan in allerlei vormen. Misschien heb je iemand nodig om mee te sparren, of juist iemand die je stap voor stap helpt, iemand om je presentatie op te oefenen, of iemand die gewoon naast je zit terwijl jij werkt. Whatever works for you. Vaak helpt het ook al om gewoon je angst met iemand te delen, want dan blijkt deze ineens heel menselijk te zijn!

Zo kom je in beweging bij angst

Als hulp vragen geen optie is, volg dan de deze stappen:

1. Observeer

Geef aandacht aan de signalen van je lichaam. Hoe voelt je angst? Waar voel je dat in je lijf? Observeer zonder te oordelen. Deze keer is de angst zo groot geworden dat je geblokkeerd bent geraakt, maar de volgende keer herken je het eerder door te letten op de signalen van je lijf.

2. Accepteer wat je voelt

Vaak is het juist het gevecht met de angst dat voor verlamming zorgt. Haal het oordeel eraf en accepteer dat je je bang voelt. Dat is menselijk en helemaal oké.

3. Breng jezelf met iets anders in beweging

Zorg ervoor dat je met iets anders, wat er een beetje op lijkt, in beweging komt. Voorbeeld voor een schrijver: tijdens een schrijfblokkade kan je bijvoorbeeld een stuk in je dagboek schrijven. Zo heb je in ieder geval iets geschreven. Dat is al een succeservaring op zich en zorgt weer voor wat meer zelfvertrouwen.

4. Bepaal je eerste kleine stapje

Bedenk voor jezelf wat het eerste kleine stapje is op weg naar dat wat je wilt doen. Alleen het eerste stapje. Misschien is dat achter je bureau gaan zitten. Misschien is dat je telefoon pakken. Of je schoenen aantrekken. Is te doen toch?

5. Aan de slag (er zit niets anders op)

Zet die eerste kleine stap. Gedaan? Fantastisch! Wat is de volgende kleine stap? Doe dat! Probeer nog niet de hele trap te zien, maar bekijk het trede voor trede.

6. Blijven ademen

Blijf vooral ademen. Je zult merken dat je met elke ademhaling iets rustiger wordt. Zo kom je stapje voor stapje dichterbij je doel.

Ben je na al de zes stappen nog niet vooruit gekomen, begin dan gewoon weer bij de eerste stap. Op den duur merk je dat je door de angst heen komt en de blokkade weg is!

Fouten zorgen voor meer creativiteit

‘Maar, fouten maken is toch nooit goed?,’ denk je misschien nog. Fouten maken is stiekem best leuk.

Denk eens aan je favoriete verhalen of films. Die zijn waarschijnlijk zo leuk door de onverwachte wendingen, verrassende gebeurtenissen of doordat iemand lekker de mist in gaat. Er worden dus fouten gemaakt! Volgens Kathryn Schulz is dat de oorsprong van creativiteit. We verwachten dat iets gebeurt en er gebeurt iets heel anders. Deze creatieve twists maken iets interessant en grappig. En dat geldt ook voor onze eigen creativiteit en fouten. We ontdekken er de leukste dingen door.

Van fouten kan je leren

Fouten maken staat gelijk aan vooruitgang. Het betekent dat je op zoek bent gegaan naar grenzen en dat is uiteindelijk inherent aan het leerproces. Je móet fouten maken om te groeien. Dus maak jij een fout? Gefeliciteerd, je hebt wat geleerd! Om minder perfectionistisch te zijn, moet je dat goed beseffen. Ook bij succesvolle mensen gaat er weleens iets ‘mis’. Waarschijnlijk hebben zij juist heel veel fouten gemaakt, maar daar ook ontzettend veel van geleerd. Een fout is geen eindstation maar een stap verder.

De angst om fouten te maken is voor veel mensen een obstakel bij het behalen van hun doelen. Hierdoor stellen we projecten vaak uit. Hoe zet je je perfectionisme en faalangst aan de kant en bereik je sneller je doelen? Door juist fouten te maken én daarvan te leren. Conclusie: eigenlijk kun je niet zonder fouten maken. Het is juist iets wat je moet willen, want je groeit erdoor. En als je dat inziet zal het ook makkelijker worden om minder perfectionistisch te zijn. Fouten zijn een beloning voor wie nieuw terrein verkent. Leer ze te vieren, dat maakt je leven niet alleen succesvoller maar ook zo veel leuker! De grootste fout is door geen fouten te maken.

Durf in je eigen kracht te staan. Fouten maken is leuk. Want, zeg nou eerlijk: als alles in één keer goed zou gaan, zou het leven een stuk saaier zijn, toch?

David de Kock en Arjan Vergeer zijn de oprichters van 365 Dagen Succesvol Het is hun grote missie dat Nederland het gelukkigste land van de wereld is. Om dat te bereiken, schrijven ze boeken en artikelen en organiseren ze programma’s, live en online, allemaal gebaseerd op de unieke 365 methodiek. Ook het artikel hierboven, komt voort uit die methodiek. Wil je meer weten over 365 Dagen Succesvol? Ga naar 365dagensuccesvol.nl

Lees ook deze artikelen die tips bevatten van 365 Dagen Succesvol:

Op deze manier leer je vertrouwen op je buikgevoel en intuïtie

Met deze vier tips onderdruk jij je negatieve gevoelens niet meer

Kun je ooit genezen van een burn-out?

 

 

 

(Visited 441 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief