Faalangst overwinnen? Hier zijn enkele tips

Heb jij last van faalangst? Faalangst kan je behoorlijk in de weg zitten. Op werk, maar ook in je privéleven, kan je bang zijn om fouten te maken. David De Kock en Arjan Vergeer van 365 Dagen Succesvol leggen uit wat faalangst precies is en geven enkele tips om je faalangst te verminderen.

Druk op geluk

En daar gaat het mis. Er heerst de illusie dat ons geluk in het leven maakbaar is waardoor de druk om het perfecte leven te leiden toeneemt. Veel dertigers ontlenen zelfs hun hele zijn of eigenwaarde aan dat zogenaamde perfecte leven. Social media als Facebook en Instagram lijken dit alleen maar te onderstrepen. Het dertigersdilemma is een feit.

Wie is schuldig?

Een perfect leven nastreven, heeft vaak geen positieve uitwerking en zo kan er bij dertigers een vorm van faalangst ontstaan. Want wat als al die doelen niet haalbaar zijn? Of stel je voor dat je het verkeerde kiest en je daardoor niet het perfecte leven bereikt? En wie geef je daarvan dan de schuld? Juist, jezelf.

Wat is faalangst?

Faalangst is dus de angst die ontstaat wanneer je denkt dat je niet kunt voldoen aan de gestelde verwachtingen van jezelf of van anderen. Geen wonder dat je blokkeert, want als je deze verwachtingen niet waarmaakt, staat je eigenwaarde op het spel! Gelukkig kun je iets tegen faalangst doen. Ik deel graag drie tips met je om patronen te doorbreken.

Drie tips om met faalangst om te gaan

1. Doorbreek de mythe

Denk je dat je de enige bent die faalangst heeft? Ik weet zeker van niet. Angst hoort bij de mens. We hebben oren, ogen, handen, en we hebben angst. Je kunt dat maar beter accepteren dan je er schuldig of boos over te voelen. Tip: Deel je angst eens met een goede vriend of vriendin en kijk hoe hij of zij hierop reageert. Ik durf te wedden dat je woorden met open armen worden ontvangen. Je vriend(in) is blij dat je erover begint, want hij of zij worstelt vaak met dezelfde issues.

2. Je brein fopt je

Uit diverse onderzoeken blijkt dat ongeveer 70% van onze gedachten negatief zijn. Zo veel?! Ja, zo veel. Let maar eens op hoe vaak je de woorden ‘ja, maar..’ zegt op een vraag, idee of opdracht. Tip: Pak pen en papier en schrijf minimaal tien voorbeelden op van ervaringen uit je leven waarbij je vooraf dacht: ‘ja, maar..’ en achteraf dacht: ‘oh, dat viel best mee’. Ik weet zeker dat je al heel veel kunt of gedaan hebt zonder dat het fout ging.

3. Maak juist fouten

Recentelijk las ik de uitkomsten van een onderzoek onder 80-plussers. Op de vraag ‘wat maakte het leven waardevol voor u?’, antwoordden ze massaal: ‘Onze ervaringen’. De doelgroep keek met veel voldoening terug op alles wat ze hadden gedaan. Of het nu een positieve of negatieve ervaring was, bleek irrelevant. Tip: Geef jezelf een compliment als je een fout hebt gemaakt. Ervaar je negatieve gevoel dat hoogstwaarschijnlijk de kop opsteekt bij het maken van de fout. Hoe meer je dit negatieve gevoel er laat zijn, hoe minder heftig het terugkomt bij een volgende fout. Probeer het eens uit en snoer je innerlijke criticus, die nu waarschijnlijk zegt: ‘Ja, ja, dat zal wel’, de mond.

Over 365 dagen succesvol

David de Kock en Arjan Vergeer zijn de oprichters van 365 Dagen Succesvol. Het is hun grote missie om Nederland het gelukkigste land ter wereld te maken. Om dat te bereiken, schrijven ze boeken en artikelen en organiseren ze programma’s, live en online, allemaal gebaseerd op de unieke 365 methodiek. Ook het artikel hierboven, komt voort uit die methodiek. Wil je meer weten over 365 Dagen Succesvol? Ga dan naar 365dagensuccesvol.nl

Lees meer artikelen van 365 dagen succesvol:

Op deze manier leer je vertrouwen op je buikgevoel en intuïtie

Met deze vier tips onderdruk jij je negatieve gevoelens niet meer

Kun je ooit genezen van een burn-out?