fbpx

Wendy van Dijk: ‘Een Van Dijk geeft nooit op, maar een Van Dijk zit ook nooit stil’

Wendy van Dijk is altijd al dol op wandelen geweest. Vaak maakt ze een ommetje met haar moeder, dochter, of heerlijk in haar eentje. Samen met Leontien van Moorsel bracht ze een wandelboek uit, vol fijne wandelroutes. 

‘Lieve wandelaars, ik mag het officieel bekendmaken: ik begin één van jullie te worden. Na decennia het type ‘bloed, zweet en tranen’ te zijn geweest, ben ik het wandelen enorm aan het ontdekken. Ik, die altijd de randjes opzocht en mezelf maar al te graag uitputte, merkte dat mijn lijf en mijn koppie ergens anders om gingen vragen. In de coronatijd kreeg ik een knieblessure en dat dwong mij op een andere manier naar mijn lichaam te luisteren. Een Van Dijk geeft nooit op, maar een Van Dijk zit ook nooit stil, dus ik moest wel iets doen en wat mijn lichaam nog wel kon, wandelen, maakte me super nieuwsgierig.’

Andere gesprekken

‘Zoals hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder, een van de grote voorvechters van het bewegen, altijd zegt: “Er is een enorme positieve invloed op je brein wanneer je wandelt. In een notendop komt het erop neer dat door te gaan lopen je hart beter gaat werken. Hierdoor wordt er meer bloed naar je brein gepompt. In dit bloed zitten allerlei voedingsstoffen, zoals zuurstof en glucose. Die zorgen ervoor dat boodschappen van de ene hersencel naar de andere hersencel gestuurd kunnen worden om iets gedaan te krijgen. Denk aan plannen, filteren en het controleren van je impulsen.” Dat had ik altijd behoorlijk onderschat. Waarbij ik door yoga in de rust kom en op die manier ideeën krijg, zo ervaar ik door te lopen de openbaring dat ik daadwerkelijk lichter in mijn hoofd word. Blij. Opgeruimd. En verrijkt. Want het is precies zoals ze altijd zeggen: “Kijk toch soms eens om je heen!” Wat is de natuur mooi. Erik Scherder, die ervoor pleit minstens een half uur per dag een ommetje te maken omdat het dan echt effect heeft op je gezondheid zei nog iets: ‘Beweging activeert de hersengebieden die zich ook bezighouden met taal. Het is dus logisch dat je spraakzaam wordt van een lange wandeling.’ Heel interessant en fascinerend. Ik merk aan mezelf dat ik tijdens het wandelen op heel andere gesprekken kom met mensen dan normaal, het werkt therapeutisch bij mij. Zo raak ik mijn natuurlijk onrust kwijt. Maar ook het alleen lopen vind ik heerlijk, omdat ik altijd drukte om me heen heb en tijdens het solo wandelen eindelijk eens een goed gesprek met mezelf kan hebben.’

Geen excuus mogelijk

‘Ik merk dat ik steeds meer hang aan de stilte. In het begin luisterde ik muziek, later zette ik een podcast op, maar nu ga ik negen van de tien keer zonder enige ruis door het landschap. Het is als afkicken van wat altijd maar moet. Laagjes afpellen tot alles weg valt en de geluiden van de natuur het overnemen en ik eindelijk eens om me heen kijk. Daarom hebben we in dit boek bewust gekozen voor veel variatie in de wandelingen. We verleiden je deze routes te verkennen en het mooie is, er is geen excuus! Iedereen kan gympies aandoen en bewegen! Je zal je altijd beter voelen dan als je op de luie bank blijft hangen. Daarom vind ik het ook zo belangrijk dat een nieuwe generatie opgroeit met het idee dat wandelen best cool is. We roepen allemaal dat kinderen meer moeten bewegen om ze vervolgens urenlang in een schoollokaal op te sluiten. Ga wandelend vergaderen of je wiskunde leren! En denk niet dat kids dat niet leuk vinden.’

Waardevolle herinnering

‘Als ik naar onze Lizzy kijk, die liep op haar zevende al de Tafelberg in Zuid-Afrika op, klaagde geen moment en wandelde parmantig voorop. Maar daarnaast is het ook zo gezellig. Wandelen is mindfull, het is bewust worden en het is vooral: samen. Samen met mijn moeder, samen met mijn gezin, samen met mijn vriendinnen en ook: samen met mezelf. Als oma mee is, zijn we als drie generaties trots op elkaar, maken tik-tok-filmpjes met elkaar en verzamelen herinneringen die later weer worden opgehaald op een vertrouwd pad. Met het hele gezin wandelen geeft me het gevoel van vroeger terug, toen we op zondag kastanjes gingen zoeken in het bos. Voor mij is dat zo’n waardevolle herinnering! Wandelen is voor mij meer dan alleen bewegen. Het is de tijd nemen. Voor elkaar en met elkaar.’

Doe mee met Wendy’s Wandelmaand!

Houd jij ook van wandelen? Je bent niet de enige! Wendy stelde samen met Leontien van Moorsel een mooi wandelboek samen met 19 Nederlandse top routes door alle provincies. Het wandelboek is vanaf deze week verkrijgbaar bij Kruidvat in samenwerking met Voltaren en bij de Spar. Daarom staat Wendy Online in de maand september in het teken van wandelen. Doe jij ook mee met Wendy’s wandelmaand? We roepen iedereen op om ook lekker te gaan wandelen in deze maand. Elke dag een half uurtje wandelen is al heel gezond. We vinden het leuk om te zien waar jij wandelt! Deel een foto of filmpje van je wandeling op Instagram en tag @wendyonlinenl. Wij delen jouw bijdrage op ons kanaal!



WENDY Zomer Special

Het pure Ibiza


Een special over het eiland van Wendy van Dijk, met al haar inside tips en aandacht voor de pure natuurlijke kant van het eiland.



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF