Wendy-expert Josje Smeets legt uit waarom we zo geobsedeerd zijn door eten en hoe je kunt minderen met snoepen

We zijn geobsedeerd door eten. Van de social feeds van je favoriete foodbloggers loopt het water ons letterlijk in de mond. Nieuwe horecazaken springen als paddenstoelen uit de grond en elke dag opnieuw vind je wel weer een nieuw product in de schappen van de supermarkt. We zijn wellicht nog erger geobsedeerd door de tegenhanger van dit alles: gewicht verliezen. Kijk maar eens om je heen; dieet-influencers zijn niet aan te slepen. Weight Watchers had lange tijd een monopolie in afvalland, maar tegenwoordig is er voor ieder wat wils: van intermittent fasting tot Keto, van vegan sapkuren tot Sonja Bakker. Vanwaar deze obsessie met voedsel? Wendy-expert en gelukspsycholoog Josje Smeets legt uit waarom eten voor ons zo belangrijk is en dat snoepen ons maar voor korte tijd gelukkig maakt. 

Eten maakt gelukkig

Het antwoord is verrassend eenvoudig: eten maakt gelukkig. Tijdens de lange Covid-periode werd dit pijnlijk duidelijk, bij menigeen zijn de corona-kilo’s eraan gevlogen. Eten was letterlijk het lichtpuntje van de dag. We associëren eten met gezelligheid. En dat is niet altijd handig.

Wanneer je eet wordt er dopamine afgegeven in je brein. Dat is ons beloningshormoon. Vroeger, in tijd van schaarste, was het nodig om beloond te worden wanneer je at. Het maakte dat we actief op zoek gingen naar voedsel. Uiteraard leven we allang niet meer in tijden van schaarste, maar helaas is ons brein niet tijdig met ons mee geëvolueerd. We worden dus nog steeds happy van snaaien. Over het algemeen geldt: hoe vetter of hoe zoeter de snack, hoe blijer je brein ervan wordt.

Snoepen brengt alleen geluk op de korte termijn

Velen van ons besluiten eens in de zoveel tijd dat het afgelopen moet zijn met het gesnaai. En dat is maar goed ook. Want het korte termijn gelukseffect dat we ervaren bij het eten van snoepgoed duurt opvallend kort. Slechts na enkele minuten ebt het geluksgevoel weg en blijven we achter met spijt. Terwijl een gezonde leefstijl juist positieve gelukseffecten over de lange termijn laat zien. Mensen die minder suikers en vet eten zijn energieker, positiever, gezonder en duurzaam gelukkig.

Vicieuze cirkel

De meeste mensen gooien het roer drastisch om. We schrijven ons en masse in bij de sportschool en gooien alle producten met koolhydraten in de prullenbak. Om een week later deze zelfde producten weer aan te schaffen bij de supermarkt… Helaas werkt cold turkey stoppen met snaaien niet. Gedragsverandering is het moeilijkste dat er bestaat. Het betekent namelijk dat we op de korte termijn moeten doen die ons ongelukkig lijken te maken, om zo op de lange termijn meer gevoelens van energie en geluk te ervaren. Bovendien kan het zijn dat je bij het schrappen van al het lekkers uit je dieet zijn afkickverschijnselen krijgt. Weg dompamine-kicks. En daar worden we weer verdomd chagrijnig van. Help!

Hoe stop je met snoepen?

Je brein is een gewoontedier. Het brein zal je daarom een signaal geven dat het snaaitijd is wanneer jij op de bank voor Netflix ploft. Of zodra je in de auto stapt na een lange werkdag. Probeer eens van omgeving te veranderen. Maak ’s avonds een wandeling of lees een goed boek in bed. Neem de trein of fiets naar huis. Een andere omgeving laat jou minder aan snoepen denken, waardoor de verleiding minder groot is.

Daarnaast is het slim om kleine stappen te zetten. Tien procent minder snoepen is nauwelijks merkbaar en toch gemakkelijk vol te houden. Maak daar na een week twintig procent minder snoepen van, enzovoort. Je zult zien dat het brein geleidelijk kan wennen aan minder suikers en er daardoor ook minder behoefte aan krijgt. Dan heb je minder last van neveneffecten (chagrijn door minder dopamine) en veel meer geluk over de lange termijn. Beloofd!

Wil je meer weten over een gelukkig leven? Josje Smeets is GeluksPsycholoog en eigenaar van HelloBetty.nl. Haar boek Happy in 100 dagen staat boordevol tips voor meer geluk is vanaf nu te koop.

Happyin100dagen 2D 72dpi Last van slapeloosheid? Wendy-expert Josje Smeets geeft tips voor een goede nachtrust