fbpx

Vies eten en verspilling is verleden tijd bij ziekenhuis Ede: ziekenhuisvoedselrevolutie

Eten dat naar niks smaakt tijdens je ziekenhuisbezoek? Dat is verleden tijd bij het Gelderse Vallei ziekenhuis in Ede. Van 7:00 ‘s ochtends tot 18:15 ‘s avonds heb je hier roomservice tot je beschikking. Ja je leest het goed, roomservice! 

Ziekenhuisvoedselrevolutie

Geen grote maaltijdkarren in het ziekenhuis Ede maar een voedselconcept met een doel. Namelijk, dat voedsel een belangrijke rol speelt in het herstelproces van de patiënt, de patiënt zelf de keuze maakt over wat hij of zij eet en het terugdringen van de voedselverspilling. De Gelderse Vallei Ede wil hét voedselziekenhuis van Nederland worden. Zij wil andere ziekenhuizen aansporen en zoekt andere ziekenhuizen die het voedselconcept over willen nemen.

Hoe werkt het?

De patiënten bellen naar een servicemedewerker die naast het opnemen van de bestelling ook advies geeft over gezonde en niet te vergeten herstelbevorderende voeding. Ongezonde keuzes kan je niet krijgen in het Edese ziekenhuis. Catherina Truijers (chef) is met maar liefst 130 mensen betrokken bij het voedselconcept.

In de kelders van het ziekenhuis bevinden zich acht mensen die het contact met de patiënten onderhouden. De bestellingen worden zo in de computer ingevoerd. Wordt er door een patiënt iets besteld wat niet in het voedingsschema past? Dan wordt er een gepast advies gegeven. Bestelt de patiënt iets wat niet toegestaan is dan wordt de verpleegkundige ingeschakeld die de patiënt adviseert iets anders te bestellen. De doorgegeven bestelling van de patiënt gaat naar de koks in de keuken waar de maaltijden vers worden bereidt. De roomservicemedewerkers brengen de maaltijd naar de patiënt.

Verspilling is verleden tijd

Dat het voedselconcept een succes is dat bewijst het Edese ziekenhuis! Er komt 54% minder  van het eten terug van de kamers dan voorheen. In de keuken is 30% minder verspilling en het eten is duurzamer geworden. Daarnaast herstellen de patiënten sneller doordat zij gezonder en beter eten. De patiënten hebben volledige vrijheid in wat ze eten en op welke momenten zij trek hebben. Er is meer zicht op de patiënten wanneer zij te weinig bestellen. Er wordt namelijk precies geregistreerd wat zij eten, zo kunnen de verpleegkundigen direct ingrijpen.

Meer geluk?

Nou en of! De patiënten van het Edese ziekenhuis reageren heel positief op het voedselsyteem. De klantevredenheid is in de loop der jaren van een 7,5 naar een 8,1 gestegen.

Bron: Volkskrant



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.


 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF