fbpx

Verbeter je huid ook van binnenuit

Goede voeding, training/ beweging, stressreductie en mentale kracht liggen aan de basis van een gezonde huid. Hormoon- en Wendy-expert Ralph Moorman vertelt wat de invloed is van hormonen, ontstekingen, vrije radicalen en versuikering.

Hormonen

Hormonen die veel invloed op huidverbetering hebben zijn schildklierhormooninsuline, de geslachtshormonen (eierstokken en testikels) en het bijnierhormoon cortisol.

  • Schildklierhormoonis belangrijk voor een goede doorbloeding en het juiste vochtgehalte van de huid. Bij een trage schilklier is de huid soms droger, grauwer, bleker en schilferiger dan bij een normale schildklierwerking.
  • Insulineresistentie kan de huid ook onrustiger maken en de conditie van de huid verslechteren. Het suikerniveau in het bloed wordt ten eerste hoger en dat zorgt voor meer suikerschade (glycatie). Ten tweede zullen de hogere insulinelevels ook de mannelijke hormonen stimuleren waardoor er meer talg aangemaakt wordt. Meer talgaanmaak kan de kans op een vette onzuivere huid vergroten.
  • Geslachtshormonenhebben een sterke invloed op de huid. Denk maar aan een onrustige huid in bepaalde delen van de cyclus, een drogere en dunnere huid na de overgang en de jeugdpuistjes in de pubertijd.
  • Cortisolis een belangrijke ontstekingsremmer die het lichaam zelf aanmaakt. Cortisol zorgt ervoor dat ontstekingen niet te heftig verlopen. Als cortisol net niet voldoende aangemaakt wordt zoals na chronische stress of burn-out ontstaan vaak huidklachten.

Ontstekingen

Een ontsteking is een reactie van je lichaam op een prikkel van buiten of schade aan je weefsel. Het doel van de reactie is om de prikkel of schadelijke stoffen te verwijderen en de schade aan je lichaam te herstellen. Hierbij treedt soms roodheid en zwelling op als de ontstekingen wat heftiger zijn, maar veel ontstekingen hebben we eigenlijk niet door en zijn sluimerend van aard. Op de lange termijn is een te hoge ontstekingsgraad in het lichaam verouderend. Voedselovergevoeligheden en burn-outs kunnen de ontstekingsactiviteit ook verergeren.

Vrije radicalen

Vrije radicalen ontstaan door alle vormen van stress op het lichaam. Op zich zullen er altijd vrije radicalen ontstaan door onze ademhaling en verbranding, maar in bepaalde omstandigheden worden er veel meer aangemaakt dan normaal. Wanneer er teveel vrije radicalen geproduceerd worden worden ze ongewenst en kunnen de huid negatief beïnvloeden en veroudering doen versnellen. Het lichaam maakt zelf anti-oxidanten aan om deze ongewenste vrije radicalen onschadelijk te maken en we krijgen ze ook binnen via voeding. Een tekort hieraan kan komen door slechte gezondheid/ voeding, chronische stress en gebrek aan slaap.

Versuikering

Door het eten van suikers en witmelen (vezelarme koolhydraten) vergroot je de kans dat suikers zich vastplakken aan eiwitten waardoor overal in het lichaam micro-beschadigingen optreden. Iedere keer wanneer je bloedsuiker sterk stijgt kan er dus wat versuikering optreden en in de loop deze jaren kan deze merkbaar en zichtbaar worden. Wanneer je insulineresistentie hebt en/of zelfs diabetes dan is dit effect nog groter. Het is dus zeer van belang een stabiele bloedsuiker na te streven die niet te vaak hoog oploopt.

Onze expert Ralph Moorman schreef samen met Nienke Gottenbos (darmfloratherapeut), Juglen Zwaan (orthomoleculair therapeut) en Pascale Naessens (voedingsdeskundige) Gezond van kop tot teen. Je koopt het boek hier.

 

Lees ook:

Sport je lijf strak door je hormonen in balans te brengen

WENDY-Expert Ralph Moorman over gezonde voeding voor je hormonen

Hoe kan jij jouw stresshormoon verlagen?

(Visited 282 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief