fbpx

Hoe kan jij jouw stresshormoon verlagen?

STRESS! Het kan ons zowel hoofdpijn als buikpijn bezorgen. We kunnen ervan gaan zweten of een rood gezicht van krijgen. Verder kunnen we ook stress ervaren zonder dat we dat zelf willen. Maar hoe gaan we hier nu het beste mee om? Onze WENDY expert Ralph Moorman geeft deze week meer uitleg over stresshormonen en deelt enkele manieren over hoe jij stress kunt verminderen. 

Het zenuwstelsel en het hormoonstelsel werken 24 uur per dag samen om het lichaam te helpen met het anticiperen op stress. Binnen het hormoonsysteem zijn het de hormonen adrenaline en cortisol die samenwerken om met de stress om te kunnen gaan.

Adrenaline reageert snel op stressprikkels om de zogenaamde ‘vecht of vlucht’ reactie in gang te zetten. Cortisol is het tweede stresshormoon dat langzamer reageert op stressprikkels en het werk van adrenaline deels overneemt waardoor de adrenaline getemperd wordt. Cortisol reageert daarnaast ook op ontstekingen (ontstekingen remmen) en dagritme (ontwaken).

Beide hormonen zijn van nature perfect ontwikkeld om met kortdurende stressbelasting om te gaan. Chronische stress in de huidige maatschappij kan het stress systeem echter ondermijnen met soms zelfs totale burnouts als gevolg.

Hoe voorkom je nou chronische stress/ burnouts?

Tijdens mijn opleiding tot hormooncoach (trainer Hormoonfactor) behandel ik het ‘stressmodel van Fransen’. Hiermee kan je zelf aan de slag en als je er zelf niet uitkomt kan je altijd een mental coach / stress coach raadplegen. 3 krachten moeten in balans zijn bij dit model om je stress te reduceren, namelijk; de innerlijke veerkracht aan de ene kant en de objectieve druk en de subjectieve druk aan de andere kant.

Stressbestendigheid is de key

Hoe stressbestendigheid ben je? Denk even aan je fysieke veerkracht; eet je gezond, beweeg je regelmatig, zorg je voor genoeg herstelmomenten, en sta je erbij stil als je stress ervaart? En hoe zit het met je geestelijke veerkracht; heb je een zinvol leven, passie voor werk en leven, denk je positief, en heb je goede sociale contacten? Denk je nu; oei hier kan ik wel wat winst behalen? Ga er rustig mee aan de slag en maak je leven leuker en gezonder.

Prioriteiten durven stellen is noodzakelijk

Hoe ga je om met daadwerkelijke levensdruk? Dus omstandigheden van buitenaf waar je soms wel maar ook soms niet iets aan kunt doen. Durf je prioriteiten te stellen, kan je delegeren, doe je aan time-management? Als hier de stress ligt dan kan je er soms niets aan (binnen je invloed) doen maar ook soms wel (buiten je invloed)….

Neutraliseer je stress

Daarnaast zijn er mensen die stress erger maken dan het is. Denk aan perfectionisten,  compulsief helpers en mensen die negatief denken. Als dit je bekend voorkomt kan je hier aan werken door bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie, mindfulness, meditatie of neuro linguïstisch programmeren (NLP) te gaan doen.

Vind meer artikels over Ralph Moorman op dehormoonfactor. Je kan er ook extra artikels vinden over het hormoonstelsel en het hormoon cortisol.

Lees ook:

Onze hormoon expert Ralph Moorman stelt zich voor!

WENDY-Expert Ralph Moorman over gezonde voeding voor je hormonen

(Visited 123 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief