fbpx

Carolina van Foodieness over omgaan met stress, social media en werkdruk

Door: Isabel

Carolina van Dorenmalen van Foodieness is onze nieuwe foodblogger. Ze is zelf inmiddels 17 kg afgevallen en probeert anderen te helpen met haar boek ‘Het Geluksdieet’. Dit keer vertelt ze over omgaan met stress, werkdruk en social media.

Op school was ik het type dat wachtte tot het laatste moment met het leren voor mijn tentamens. Want als de stress het hoogst was, ging ik het hardst. Tijdens mijn studentenbaantjes vond ik het altijd superfijn als het een drukke werkdag beloofde te worden, dan ging de tijd voor mijn gevoel nét iets sneller. Ik weet nog goed dat ik mijn masterscriptie moest inleveren en ik het zo ver heb laten komen dat ik twee keer een hele nacht heb doorgehaald.

Stress is persoonlijk

Stress hoort bij het leven en we hebben het ook nodig. Gevoelens van stress ontstaan bij een bepaalde vorm van spanning die in ons lichaam ontstaat als reactie op een externe prikkel. Stressreacties kunnen zowel lichamelijke als mentale gevolgen hebben en het treedt op als een overlevingsmechanisme. Ook jij hebt gezonde stress weleens ervaren. Op je werk, bij een wedstrijd die gespeeld moest worden, een optreden, presentatie of in het huishouden. Maar stress wordt ongezond als je lichaam en geest langdurig onder spanning staan en jouw systeem niet de kans krijgt om weer tot rust en ontspanning te komen.

Inmiddels weet ik dat stress persoonlijk is.

Waar je stress van krijgt is persoonlijk, hoe goed je ermee kunt omgaan is persoonlijk en wanneer de maat vol is ook. Door ermee aan de slag te gaan heb ik geleerd dat je zelf de meeste invloed hebt op je persoonlijke veerkracht. Oftewel, jouw vitaliteit en je belastbaarheid in stress. Je mentale veerkracht bestaat onder andere uit motivatie, bezieling, energiegevende relaties en een positieve mindset. Je fysieke veerkracht bestaat uit voldoende herstelmomenten, voldoende beweging en: de juiste voeding.

(De)stressen

Stress kun je dus niet vermijden, en we hebben het nodig; gezonde stress om prestaties te kunnen leveren, in actie te komen en je beter te kunnen concentreren. Wat we willen is een positieve stressbalans tussen enerzijds de belasting en ander zijds het herstel. Wanneer er sprake is van onvoldoende herstel, kan stress zich uiten in verschillende klachten die jouw functioneren kunnen beperken.

Wat we met voeding kunnen en willen bereiken

Gezonde voeding houdt je energieniveau op peil en zorgt ervoor dat je beter bent opgewassen tegen spanningen. Voor het geluksdieet heb ik een voedingsplan opgesteld dat ervoor zorgt dat je lichamelijk en geestelijk fitter wordt, je je weerstand verhoogt en minder vatbaar bent voor ziektes. Er wordt gebruikgemaakt van voedingsmiddelen die jou helpen om stress de baas te blijven. Een voorbeeld zijn de omega 3-vetzuren die in jouw vier eetschema’s zijn verwerkt. Omega 3 helpt onder andere mee om de productie van het stresshormoon cortisol te verminderen. Ook vullen we je vitamine C aan om je weerstand op peil te houden en je immuunsysteem minder te belasten door stress. En vitamine B voor de aanmaak van het gelukshormoon serotonine, de regulering van je hormoonhuishouding en je bloedsuikerspiegel. Serotonine is een van de feel good hormonen die je helpen om goedgemutst te zijn.

Denk aan: je stemming, eetlust, slaap, intieme verlangens en levenslust.

Oh, en dit is hét moment om je erop te attenderen aanvullend groene en zwarte thee te drinken om te de-stressen! Het bevat allerlei stofjes die een positief be wezen effect hebben op stress.

Werkdruk

Werken is gezond. Werken kan veel voldoening en positieve energie geven en je zelfvertrouwen vergroten. Grote werkdruk daarentegen is ongezond. Misschien heb je er weleens mee te maken gehad dat je met tegenzin en buikpijn naar je werk toe ging en het je alleen nog maar negatieve energie gaf? Collega’s, je baas, klanten, ze kunnen allemaal druk uitoefenen op jou. Een groot gedeelte van ons leven werken we en hoewel daar niets mis mee is, is het wel belangrijk een gezonde werkdruk en omgeving te creëren. Geen enkele job kent alleen maar positieve kanten, maar het is heel reëel om te streven naar een baan waarvan jij positieve gevoelens krijgt en de werkdruk aankan. Werkstress verlagen? Zo kom je er vanaf!

Social media

Social media zijn de vrijwillige drugs van veel millennials. Technisch gezien zijn social media geen verslaving, maar de afhankelijkheid wordt steeds groter en problematischer. WhatsApp, e-mail, telefoontjes, sms- en socialmediaberichten, het is een gekkenhuis. Kun jij je een dag herinneren dat je alle inboxen op je telefoon niet hebt gecheckt? If yes, blader maar door naar het volgende hoofdstuk. If no, ik snap je – ik namelijk ook niet. We leven in een wereld waarin we altijd bereikbaar zijn. Willen zijn? Worden verwacht te zijn? Vroeger zette je de computer uit na je werk en kwam je echt los van werk en spanningen in de avonden en weekenden. Het altijd ‘aan’ staan, bereikbaar zijn en multitasken heeft een negatieve invloed op jouw mate van stress en werkdruk. Ook jouw brein heeft namelijk tijd nodig om te kunnen herstellen, zodat het zich kan ontwikkelen. Af en toe unpluggen en je brein ontspanning geven om op te laden is beter voor je gezondheid, bewustwording, focus, productiviteit en je relaties.

Wat we met voeding kunnen en willen bereiken

Zelf vind ik mijn ontspanning in koken, eten en bezig zijn met sport. Probeer vanaf nu eens zonder wifi, mobiel netwerk of televisie op de achtergrond bezig te zijn met je voeding. Het doen van de boodschappen, het koken, dekken van de tafel en zelfs het afruimen kunnen momentjes zijn dat jij even uitcheckt van de online-wereld en incheckt in je eigen wereld. Zet een fijn muziekje op en laat je lichaam en geest herstellen tijdens die kleine momentjes. Omdat in dit boek voeding centraal staat, vraag ik je je gezonde nieuwe voedingspatroon (tegen stress) te combineren met regelmatig even offline gaan om te herstellen. Natuurlijk zijn aandacht schenken aan je hobby’s, dagelijkse beweging, een goede nachtrust, me-time en leuke sociale activiteiten heel belangrijk in jouw gezonde en gelukkige lifestyle, maar voor nu gaan we je lichaam en geest aanpakken. Met behulp van de eetschema’s uit Het geluksdieet zorgen we ervoor dat je minder vatbaar bent voor stress, je fysiek fitter voelt en stukken lekkerder in je vel gaat zitten.

 

(Visited 161 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief