fbpx

Carolina van Dorenmalen over cyclus & hormonen, zelfliefde en beautyfood

Foto: Shutterstock

Carolina van Dorenmalen van foodieness is onze nieuwe foodblogger. Ze is zelf inmiddels 17 kg afgevallen en probeert anderen te helpen met haar boek ‘Het Geluksdieet’. Op Instagram deelt ze onder anderen verschillende gezonde recepten en deelt ze haar transformatie. Deze week schrijft ze over vrouwelijke hormonen en de cyclus, zelfliefde en beautyfood! 

Het grootste gedeelte van mijn leven heb ik mijn gezondheid en geluk gespiegeld aan mijn uiterlijk. Toen ik begon met afvallen was ik ervan overtuigd dat een getal op de weegschaal mij gelukkig zou kunnen maken. En als ik in de sportschool dan ook nog het perfecte Instagramplaatje zou kunnen maken, met lijnen op mijn buik, een stel afgetrainde Doutzen Kroes-benen en de armen van Kayla Itsines, zou ik helemáál gelukkig zijn. Schoonheid was wat ik in de spiegel zag, gezondheid werd door mijn broekmaat bepaald en hieraan mat ik mijn waarde van zelfliefde af.

Ik ben hier zo in doorgeslagen dat ik een periode minder dan 1000 calorieën per dag at, zes keer per week sportte en elk hapje eerst werd gewogen voordat het in mijn mond ging. Ik was nog nooit zo dun en afgetraind geweest, maar ook nog nooit zo ongezond.

Obsessief

Veel mensen hebben er in die tijd iets over tegen mij gezegd (dat ik obsessief met mijn eten bezig was, dat mijn gezicht er ongezond uitzag, dat mijn botten zichtbaar werden en alle vrouwelijke curves verdwenen) en ik dacht alleen maar: jullie zijn gek, ik weet het zelf beter. De vrouw die ik nu ben, bekijkt gezondheid en geluk van een hele andere kant. Ik herinner me nog goed dat ik op een dag aan mijn toenmalige partner vroeg om de weegschaal uit de badkamer en de keuken te verstoppen. En alle batterijen daarvan ook. Dit was het begin van een verandering. Ik wilde weer écht gezond worden om ook écht duurzaam geluk te voelen. De basis? Van geestelijke gezondheid naar fysieke gezondheid. En de stap daarna? Van fysieke gezondheid naar een juiste hormoonbalans, true beauty en de grootste vorm van zelfliefde.

Zelfliefde, zelfzorg, zelfoordeel en zelfrespect. Wij vrouwen hebben er allemaal mee te maken en als ik voor mezelf mag spreken: ik vind dit niet altijd even makkelijk. Waarom? We zijn onze eigen grootste criticus: het verband tussen vrouwelijke hormonen en geestelijke gezondheid – dit zijn tevens de thema’s van deze week – is overduidelijk.

Hormonen en onze cyclus

Iedere vrouw voelt zich weleens prikkelbaar. Soms ga je fluitend de dag door en de volgende dag lijkt het alsof alles en iedereen tegen je is. Dit is niets ongewoons. Toen ik stopte met de pil werd ik mij hier pas bewust van, want door de pil te gebruiken werd mijn natuurlijke hormoonspiegel vervlakt. Tijdens mijn periode van ‘ontpillen’ voelde ik me soms echt een drama queen. De Carrie Bradshaw in mij transformeerde zich dan in Bridget Jones uit de gelijknamige films; in tranen met chocolade op de bank. Is het waar dat je gedrag en humeur beïnvloed worden door je menstruatiecyclus? Jazeker.
De hormonen oestrogeen (zorgt voor een emotioneel evenwicht, optimisme en meer energie), testosteron (hierdoor krijg je meer zin in intimiteit) en progesteron (zorgt voor een gevoel van rust en ontspanning) spelen hierbij een belangrijke rol.

Een vriendin vertelde mij over hoe het vrouwelijk lichaam elke maand vier seizoenen doorloopt:

1. Lente

Gedurende de ‘lente’ van je cyclus neemt je oestrogeen toe. We hebben meer energie, zijn creatiever en staan open voor nieuwe dingen.

2. Zomer

Dit is de ovulatiefase en je oestrogeen bereikt een hoogtepunt. Je energieniveau is to the max, je bent communicatief super vaardig en voelt je top.

3. Herfst

Tijdens de ‘herfst’ voel je je aan het begin nog positief, energiek en sterk, maar ga je in de loop van de week merken dat je kalmer wordt en je terug gaat trekken.

4. Winter

Menstruatie is here! Je oestrogeen is laag en je ervaart symptomen die bij jouw ongesteldheid horen. Zelf krijg ik dan een enorme behoefte aan zoetigheid en chocolade (hello, it’s Bridget Jones again!).

Wat we met voeding kunnen en willen bereiken

Iedere vrouw reageert anders op hormoonschommelingen. De vier seizoenen zoals hierboven beschreven zijn een gemiddelde, maar natuurlijk hebben de volgende factoren hier ook invloed op: stress, gezondheid, beweging, je werk, privéleven en je eetpatroon.

Hoe kan voeding bijdragen aan jouw hormonale balans?

Tijdens de vier weken van het geluksdieet wordt voeding zo ingezet dat jij jouw hormoonhuishouding zo kunt beïnvloeden dat je er juist van kunt profiteren. Ik heb dit voedingsplan zo gemaakt dat je je lichaam helpt met ondersteunende voedingsstoffen zoals eiwitten, verschillende verse groenten, voldoende vezels en producten die goed verzadigen en de behoeften naar suiker verminderen. Deze manier van eten zal je helpen om gedurende de vier weken je energie op peil te houden, een betere stofwisseling te krijgen en hormoonklachten aan te pakken.

Zelfliefde

Als ik terugdenk aan toen ik hotel-de-botel verliefd was, leek het alsof ik me nooit beter had kunnen voelen. Het gevoel dat je leeft, bruist van de energie, dat je ogen stralen en je alleen maar bezig bent met wat je fijn vindt. Maximale zelfwaardering, een voldaan gevoel aan het einde van de dag en de tegenslagen die je hebt tackle je stuk voor stuk. Rammen zijn romantische dieren, dus mijn verliefdheid stijgt misschien wel boven het gemiddelde uit. Maar waar ik eigenlijk naartoe wil, is dat verliefdheid en liefde pure boosters zijn voor je gezondheid. Ik zie het dan ook meteen als iemand verliefd is, en mensen zien het ook aan mij. Liefde is onze grootste bron van energie en hoe geweldig zou het zijn als je verliefd wordt op jezelf? Zelfliefde is geen maskertje, geen getal op de weegschaal en geen nieuw kapsel. Mensen met veel zelfliefde handelen op basis van wie ze zijn, willen zijn en waar hun hart ligt – omdat ze zichzelf op nummer één zetten.

Wat we met voeding kunnen en willen bereiken

Gezondheid en geluk vragen erom jezelf lief te hebben. Maar hoe bereiken we met voeding de mooiste vorm van zelfliefde voor de beste vorm van gezondheid en geluk? Voeding is de brandstof van je lichaam. Daarom eet je in jouw geluksdieet gezonde gerechten waar je energie van krijgt, blij van wordt en waar je van geniet.

Je bent nu al twee weken goed voor jezelf aan het zorgen en geeft geen rotzooi meer aan je lichaam. Uit zelfliefde eet je de juiste voeding en die voeding zorgt er op zijn beurt weer voor dat je zelfliefde groeit. Probeer vanaf nu eens aandacht te schenken aan de volgende punten: neem de tijd om te eten // wees bewust van wat je eet // eet in een fijne omgeving // kauw meer dan normaal // eet aan tafel // gebruik al je zintuigen // heb plezier tijdens het eten!

(Food for) beauty

Misschien wel het grootste cliché ter wereld, maar oh zo waar: schoonheid komt van binnenuit. Natuurlijk is een goede uiterlijke verzorging van grote waarde, maar verzorging van binnenuit is net zo belangrijk. Zo niet nóg belangrijker. Mijn
ervaring is dat in tijden van stress, verdriet en pijn voeding juist een sleutelrol kan spelen. Want wist je al dat je jezelf mooi kunt eten?

Wat we met voeding kunnen en willen bereiken

Met voeding kunnen we het lichaam ondersteunen en helpen jouw huid, haar en nagels gezond te krijgen. Het eten van voldoende, gevarieerd en specifieke groenten en fruit zijn kenmerkend voor een goed eetpatroon. Door zo kleurrijk mogelijk te eten weet je bijna zeker dat je veel verschillende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Vitamine C stimuleert bijvoorbeeld de aanmaak van collageen.

Collageen is een (structuur)eiwit in je lichaam dat door het gehele lichaam zorgt voor stevigheid, ook in je huid. Vitamine B2 (o.a. in broccoli, spinazie en asperges) speelt een rol bij de groeiprocessen van huid, haar en nagels en omega 3-vetzuren
zijn onder meer goed voor het herstellend vermogen van de huid en beschermen de huid tegen uitdroging, veroudering en beschadiging door UV-stralen. Naast voeding zorgt het drinken van voldoende water ervoor dat afvalstoffen beter uit het lichaam worden afgevoerd en houd het je vochthuishouding op peil. Probeer in deze vier weken alcohol en cafeïnehoudende dranken zo veel mogelijk te vermijden; deze verstoren je vochthuishouding.

Lees hier eenvoudige tips om gezonder te eten.

(Visited 1.138 times, 1 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief