fbpx

10 eenvoudige tips om gezonder te eten

Foto: Shutterstock

Gezond eten is belangrijk voor lichaam en geest. Toch gaat gezonder eten niet altijd even makkelijk. Want ja, dan moet je ook dat stukje chocola en zakje chips laten staan. En dat terwijl je daar soms zo’n trek in hebt… Toch zijn er tegenwoordig hele lekkere verantwoorde producten die in je gezonde lifestyle passen. Het hoeft allemaal niet moeilijk te zijn. Deze eenvoudige tips helpen je al gezonder te eten.

1. 80/20 regel

Leven volgens de 80/20 regel betekent dat je 80 procent van de tijd gezond eet en 20% ongezond mag eten. Dit kan je per dag bekijken maar ook per week. Dus verban niet al het ongezonde lekkers, want je moet ook een beetje kunnen genieten. Zoek de perfecte balans die voor jou werkt, daardoor kan je deze levensstijl gemakkelijker volhouden.

2. Eet zo puur mogelijk

In de meeste pakjes en zakjes zitten naast smaakversterkers ook heel veel onnodig zout en suikers verstopt. Maak dan ook de keuze om zoveel mogelijk zelf te maken. Door dit te doen heb je controle over de verhoudingen. Kook bijvoorbeeld met biologische en verse producten, dit maakt je gerecht ook nog eens smaakvoller.

3. Geniet van fruit en groenten

Probeer iedere dag 2x fruit te eten en varieer in kleur. Probeer tevens iedere dag 200 gram groente te eten. Lust je bepaalde groente niet. Probeer ze nogmaals, maar verwerk ze nu in een nieuw gerecht, zodat je langzaam kan wennen aan de smaak. Doe de groente bijvoorbeeld door de pasta-saus.

4. Drink water

Door frisdranken en kant en klare vruchtensappen uit je voedingspatroon te weren, heb je al een eerste stap naar een gezonder eetpatroon gezet. Daarnaast zorgt veel water drinken voor een voller gevoel en krijg je hierdoor minder snel honger. Dat is net als met suiker in je koffie of thee. Het is misschien even wennen om hiermee te stoppen, maar het is een kleine stap in de goede richting.

5. Verminder bepaalde voedingsmiddelen, maar schrap ze nooit van je menu

Als jouw favoriete voedingsmiddelen rijk zijn aan vet, zout of suiker kan je deze gewoon af en toe eten. De verleiding blijft namelijk toch altijd bestaan. Let wel op de grootte van de porties en zorg ervoor, dat de rest van je voeding wel voldoet aan het gezonde patroon.

6. Eet regelmatig

Het overslaan van maaltijden kan leiden tot een spaarstand van je lichaam. Wanneer je dan weer gaat eten is de kans groot, dat je lichaam het voedsel opslaat. Eet dus ‘s ochtends gewoon een ontbijt, ‘s middags je lunch en ‘s avonds het avondeten. Zorg naast deze maaltijden dat je ook tussendoortjes eet. Daarnaast kan het overslaan van maaltijden zorgen voor latere honger, waardoor je sneller geneigd bent om iets ongezonds te snacken.

7. Varieer

Er is zoveel lekkers te vinden, maak daar dan ook gebruik van. Je hebt ongeveer 50 verschillende voedingsstoffen nodig voor een goede gezondheid en geen enkel voedingsmiddel levert ze allemaal. Varieer dus in wat je eet zodat je alle essentiële voedingsstoffen binnen krijgt.

8. Eet rustig en kauw goed op je eten

Zodra je maag verzadigd is geeft deze een signaal af aan je hersenen om aan te geven dat je vol zit. Wanneer je heel snel eet is het grootste gedeelte van je maaltijd nog niet eens in de maag beland, waardoor je vaak te veel eet. Waneer je rustig eet heeft je lichaam de tijd om het voedsel naar je maag te transporteren. Door goed op je eten te kauwen zorgt er naast, dat je daardoor langzamer eet, er ook voor dat een deel van de koolhydraten al wordt afgebroken in kleinere delen en dit komt ten goede van het verteringsproces.

9. Gezonder eten doe je niet alleen

Kies met het hele gezin, partner of vriendinnen voor een gezondere voeding. De kans is namelijk groter dat je sneller wordt afgeleid door al het lekkers wat zij wel mogen eten. Daarnaast is het ook veel moeilijker vol te houden. Zorg voor afwisselend maaltijden, waarbij elke keer een gezonde keuzen wordt gemaakt.

10. Wees niet te hard voor jezelf

Gezonder eten en het veranderen van je voedingspatroon gaat vaak in stapjes. Dus wees niet te hard voor jezelf als je jezelf eens laten gaan. Is het vandaag even niet gelukt, dan is er morgen weer een nieuwe dag. Kijk ook vooral wat voor jezelf werkt. Ieder mens is anders. Maar vergeet vooral niet te genieten van iedere hap die je neemt. Gezond of iets minder, je eten moet altijd lekker zijn.

Geen inspiratie voor een overheerlijk gezond gerecht? Misschien vindt je een van de recepten van Luuk van Merwijk wel heel lekker! Wij in ieder geval wel.

(Visited 747 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief