fbpx

Vrouwen met impact: Ondernemer Nina van Arum wil vrouwen in hun kracht zetten en deelt daarom online haar eigen kwetsbaarheid

In de nieuwe rubriek ‘Vrouwen met Impact’ spreekt WENDY met vrouwen die een verschil maken voor onze maatschappij. Waar brengen zij verandering in? Wat is hun drijfveer? En vooral: waarom vinden ze het belangrijk om impact te hebben? Dit keer: powervrouw Nina van Arum. Vrijwel alles wat ze doet, staat in het teken van vrouwen in hun kracht zetten. Nina is ondernemend in verschillende bedrijven en stichtingen, waaronder de Ca Suffit Foundation. Naast Nina’s liefde voor het bedrijfsleven, heeft ze een groot bereik op Instagram en LinkedIn. Hierop is ze openhartig over haar kwetsbaarheden uit het verleden en moedigt ze haar vrouwelijke volgers aan om (weer) regie over hun leven te nemen.

Waar wil je verandering in brengen?

‘Ik vind dat iets écht anders kan in Nederland. We denken namelijk allemaal dat we alleen zijn met onze problemen. Dit denkpatroon wil ik doorbreken door juist mijn kwetsbaarheden te delen, zowel online als offline, zodat vrouwen zich met mij kunnen identificeren. Ik heb zelf een moeilijk leven achter de rug. Ik stel me nog altijd aan mensen voor als een – over het leven – struikelend mens. Iedereen struikelt over bepaalde gebeurtenissen in het leven. We schamen ons er vaak voor, terwijl iedereen behoefte heeft aan erkenning en herkenning. In mijn beleving is dat wat ik vrouwen kan bieden met mijn Instagramaccount.

Daarnaast zie ik dat vrouwen nog steeds worden achtergesteld. Eén van mijn ondernemingen is een kledingbedrijf, genaamd ‘Ca Suffit’. Dat staat voor ‘Het is genoeg’. Wat dat betreft sluit ik me aan bij ieder woord uit het verhaal van Hanna Verboom. Ik vind dat het ook echt genoeg is met onrecht, armoede en ongelijkheid. Om die reden wil ik vrouwen aanmoedigen om de regie te nemen en alles uit hun leven te halen.’

Op welke manier kun jij vrouwen iets bieden?

‘Een groot deel van de Nederlandse vrouwen loopt ergens in vast en heeft moeite met bepaalde thema’s. Deze gaan over alles dat met het leven te maken heeft, van een moeilijke financiële situatie en burn-out tot aan eenzaamheid en sociaal isolement. Deze vrouwen hebben allerlei ervaringen uit hun verleden waardoor ze de eerste stap niet durven te nemen. Ik ontmoet deze vrouwen online of op mijn Instagramaccount. Hierop deel ik in alle openheid mijn eigen kwetsbaarheden. Ik was vroeger ontzettend verlegen en durfde tot mijn vierde levensjaar niet eens met mensen te praten. Vandaag de dag ben ik nog steeds introvert, maar ik heb honderden trucs om daarmee om te gaan. Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om contact te maken met anderen en een sociaal leven op te bouwen. Als ik met mijn lach en mijn traan deze vrouwen hierbij tot steun kan zijn, dan deel ik dat met alle liefde en dankbaarheid.’

Hoe doe je dit precies op Instagram?

‘Er zijn heel veel mensen die niemand hebben om mee te kletsen of te wandelen. Misschien kun jij je dat niet voorstellen, maar ik wel. Tot tien jaar terug had ik nauwelijks iemand om mee te kletsen of leuke dingen te doen. Ik zat vaak alleen thuis en was soms al dankbaar voor het kletspraatje met de kassière in de supermarkt. Ik hoor je denken: “Er is toch wel iemand die je kan bellen om te gaan wandelen?” Dat is niet zo makkelijk als je contact maken lastig vindt. Inmiddels ben ik daarin gegroeid en al die groeistappen heb ik gedeeld met mijn volgers.

Pas vroeg ik in een story: Wie voelt zich alleen? Ik kreeg veel reacties en organiseerde een online sessie met veertig vrouwen via Zoom. Ik zei: kijk eens om je heen. Er zitten hier veertig vrouwen die allemaal té leuk zijn om alleen te zijn. Die schaamte viel langzaam bij de vrouwen weg. De kern is dat ik deze vrouwen het zetje gaf om weer dingen aan te gaan en alles uit hun leven te halen. Nu hoor ik van ze dat ze met mensen op straat praten of dat ze zich bij een fotografie- of eetclubje hebben aangemeld. Als je van die vrouwen terugkrijgt wat er sindsdien veranderd is, voelt dat alsof je echt van betekenis bent geweest. Daar voel ik me dankbaar voor.’

Welke impact denk je te hebben?

‘Ik ben géén influencer met een content kalender. Wat er op mijn pad komt, ga ik aan. Eigenlijk is dát de motivatie die ik aan alle vrouwen wil meegeven. Ik doe een hele hoop als ondernemer, maar mijn persoonlijke doel is om vrouwen in hun kracht te zetten door mijn eigen kwetsbaarheid te delen op ieder podium dat me wordt aangeboden. Op mijn Instagram vlog ik veel en heb ik veel trouwe volgers. Op welke manier maak ik impact? Die vraag vind ik zelf lastig om te beantwoorden. Mijn compagnon zei: “Jij doorbreekt het huidige denkpatroon dat we alleen zijn in onze problemen. Door jouw kwetsbaarheid te delen, inspireer je anderen om dit ook te doen. Bovendien stimuleer je anderen om een heel klein stapje vooruit te zetten in hun moeilijkheden.’

Welke rol spelen de bedrijven en stichtingen bij jouw persoonlijke doel?

‘Ik heb altijd het verlangen gehad om iets groots te doen en een verschil te kunnen maken. Het doet mij ontzettend goed om iets voor anderen te kunnen betekenen. Ik zit al een tijdje in het bestuur van de Depressievereniging en heb naar aanleiding van de toenemende mentale problematiek in Nederland, het ‘JA JIJ’ journal ontworpen. Toen het werkboek succesvol werd verkocht, kwam ik er pas achter hoeveel behoefte eraan was. Vanaf dat moment is het balletje gaan rollen en wilde ik op steeds meer fronten van betekenis zijn voor vrouwen.

De bedrijven en ondernemingen ondersteunen me bij mijn persoonlijke doel. Van het geld dat er met deze bedrijven binnenkomt, wordt een deel gedoneerd aan de Ca Suffit Foundation. Deze stichting zet zich in voor vrouwen (en kinderen) die zich in onveilige en kwetsbare omstandigheden bevinden. Dat beschrijf ik bewust op die manier omdat vrouwen niet kwetsbaar zijn. Aan de omstandigheden waar ze in zitten, kunnen ze niks doen. Als je alleenstaand bent, werkeloos of je zit in armoede, dan zit je in mijn ogen in een kwetsbare positie. Ondanks dat zou ik zeggen dat je gewoon een topvrouw bent, want dat vind ik van iedere vrouw.’

Nina van Arum is een gevestigde naam achter verschillende bedrijven, zoals Provades B.V., Ca Suffit Fashion, P&A Products en de ‘JA JIJ’ Webshop. Ook is zij oprichter en bestuurder bij Stichting Topvrouwen Bouw & Infra. Tot slot verricht Nina op vrijwillige basis bestuurstaken bij de Depressievereniging en bij haar droom: de Ca Suffit Foundation. Deze stichting zet zich in voor vrouwen en kinderen die in onveilige en kwetsbare omstandigheden zitten.



WENDY Herfst Special

Leven in liefde


Met o.a. interviews met Najib Amhali, Elle van Rijn en Mirella van Markus en hun partners over de liefde!



 
 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF