fbpx

Kim-Lian van der Meij verhuisde naar het Zweedse eiland Gotland: ‘Gotlanders zorgen voor elkaar, er is echt een ‘ons’ gevoel’

Al ruim twintig jaar is zangeres, actrice en presentatrice Kim-Lian van der Meij samen met haar Zweedse man Daniel. In 2018 besluit het stel samen met hun drie kinderen Nederland in te ruilen voor het Zweedse eiland Gotland, de geboorteplaats van Daniel. Een grote omslag, maar het eiland voelt direct als thuis. De gemeenschap, de natuur en de rust maken Kim-Lian en haar gezin heel gelukkig.

‘Vanaf het eerste moment dat ik op Gotland kwam, was ik verliefd. Het was bijna een spirituele ervaring, het was alsof ik er al eerder was geweest. In mijn hele lijf voelde het als thuiskomen, terwijl het toch echt mijn eerste keer op het eiland was. Ik wist toen meteen dat ik hoe dan ook ooit op Gotland terug zou komen, het was voorbestemd.’

Zweedse liefde

‘Daniel en ik ontmoetten elkaar in 2003. Hij was songwriter en producer en had een nummer geschreven dat ik zou gaan inzingen. Eenmaal in Zweden, werd ik opgehaald door twee jongens. Eén daarvan was Daniel, hij had zwart punk haar en ik vond hem meteen heel interessant. De drie dagen dat ik daar was, lag de focus op de muziek, maar ik begon Daniel wel steeds leuker te vinden. Toen het nummer klaar was, ben ik teruggegaan naar Nederland. We hadden elkaars nummer, maar in de maanden daarna hadden we geen contact.

Toen mijn nummer ‘Teenage superstar’ uitkwam, werd het een groot succes. Via via hoorde ik dat Daniel op dat moment in Nederland was. Ik belde hem op en vroeg of hij wat wilde gaan eten om het succes van het nummer te vieren. Die avond is de vonk overgeslagen.’

Leven in Nederland

‘De eerste drie jaar hadden we een lange afstandsrelatie. Avonden lang lag ik in bed met de telefoon naast mijn oor, dan praatten we tot ik in slaap viel. We bezochten elkaar zo vaak het kon, maar vaak zagen we elkaar ook maanden niet. Het was heel moeilijk, we misten elkaar ontzettend. Na drie jaar besloten we dat we zo niet meer verder wilden en dat Daniel naar Nederland zou komen. Door mijn werk in de musicalwereld kon ik niet zomaar weg, Daniel was gelukkig flexibeler en had al veel connecties in Nederland.

De Nederlandse mentaliteit was voor Daniel best even wennen. Nederlanders zijn heel direct, terwijl men in Zweden zich veel minder met elkaar bemoeit. Gelukkig vond hij snel zijn draai, we waren ontzettend gelukkig. Af en toe gingen we nog samen naar Zweden. Tijdens mijn eerste zwangerschap besloten we een blokhut te kopen op Gotland, zodat we hier de zomers als gezin konden doorbrengen. Dat werd een traditie, ook na de geboortes van ons tweede en derde kindje. Het waren de allerfijnste zomers. Zodra we op het eiland waren, voelden we de rust. We waren even weg van alle hectiek in Nederland, het was echt vakantie.’

Groeiend verlangen

‘Na iedere zomer in Gotland kwam weer dat moment dat we terug naar Nederland moesten en dat ging met steeds meer tegenzin. Oost west thuis best klopte niet meer voor ons. Ik voelde echt een fysieke pijn als we weer weggingen uit Zweden. Daniel en ik hebben lange gesprekken gevoerd over wat het zou betekenen als we naar Zweden zouden emigreren. Hoe moest dat met werk en met de kinderen? We bedachten allerlei redenen om het niet te doen, terwijl er eigenlijk maar één ding echt belangrijk was: we wilden het heel graag. Toen hebben we besloten ervoor te gaan, we konden altijd nog terug naar Nederland.

Een jaar voordat we zouden gaan, hebben we het de kinderen verteld zodat zij aan het idee konden wennen. Ook hebben we gezorgd dat alles geregeld was met bijvoorbeeld hun school. Vrienden en familie keken niet raar op van ons plan, ze hadden dit wel verwacht. In 2018 maakten we de sprong in het diepe.’

Nieuw thuis

‘We voelden ons meteen heel welkom op Gotland. Daniel was er opgegroeid en veel van zijn vrienden kende ik wel, onze sociale kring was er al. Ook op de nieuwe basisschool van de kinderen werden we goed ontvangen, de juffen en meesters vonden het heel leuk en spannend. Een tijd lang waren we the talk of the town, er was veel nieuwsgierigheid en warme interesse.

Gotland is een groot eiland met zestigduizend inwoners. Er is één stad op het eiland, Visby, de stad heeft een middeleeuws karakter en een grote ringmuur. Daarbuiten is er alleen maar natuur. We kochten een stuk grond in het bos, aan de rand van de kust. Er stond helemaal niets, er moesten zelfs nog bomen worden omgekapt om er te komen. We bouwden ons droomhuis met een eigen studio voor Daniel en een atelier voor mij. Om ons heen zie je geen andere huizen, buren wonen een paar kilometer verderop. Als ik naar buiten kijk, zie ik hertjes, vossen en konijntjes. Nog iedere dag moet ik mezelf knijpen dat ik hier mag wonen.

Ik probeerde zoveel mogelijk mezelf te blijven. Zweedse mensen zijn best afstandelijk, maar ik deed mijn best om bijvoorbeeld een praatje te maken in de supermarkt. Ik heb veel moeten leren over de Zweedse cultuur. Er zijn hier bijvoorbeeld hele andere feestdagen dan in Nederland, zoals Midsommar. Het was ontzettend leuk en interessant om me daarin te verdiepen. Waarom en hoe bepaalde dingen worden gevierd, het zorgde bij mij voor een natuurlijke nieuwsgierigheid. De taal beheers ik ook steeds beter.

Het eerste half jaar vroegen we elke dag aan de kinderen of alles goed ging en ze het wel naar hun zin hadden. Tot ze zelf zeiden hoe fijn ze het vonden op het eiland en dat we ons echt geen zorgen hoefden te maken. Ik ben zo trots op hen. Een nieuwe school in een nieuw land, het is niet niks en ze hebben het toch maar gedaan.’

Leven op het eiland

‘Op het eiland voelt het echt alsof je ver weg bent van de drukke, overweldigende wereld. Je komt er ook niet zomaar, je moet echt iets overbruggen en de boot of het vliegtuig nemen. Het zorgt voor een hele rustige bubbel. Dat doet iets met je, lichamelijk en geestelijk kun je even vertragen. In de drukte van mijn werk loop ik mezelf wel eens voorbij. Hier kom ik dichter tot mezelf en kan ik een veel diepere verbinding maken met mijn kinderen en de natuur. Ik hoef even niet te presteren. In Nederland kwam ik er nooit aan toe om te mediteren of te wandelen in de natuur, nu vind ik die tijd wel.

Ik voel me veel meer onderdeel van de natuur. Ik heb ineens oog voor kleine dingen zoals hoe de wind waait of de bladeren klinken. Door die diepere verbinding voel ik ook veel meer de behoefte om goed voor de natuur te zorgen. Ik ben veel meer bezig om duurzaam te leven. Zo probeer ik steeds minder vlees te eten, ben ik een moestuin begonnen om zelfvoorzienend te kunnen zijn en hebben we een elektrische auto gekocht.

Ik ga graag wandelen met onze twee honden, in de bossen zie je de seizoenen echt veranderen en dat is heel mooi om te zien. Het strand vlakbij ons huis is ook prachtig. Het heeft iets rauws en ongerepts waar ik echt van kan genieten. De oude binnenstad van Visby heeft ook weer zijn charmes. De oude ruïnes laten je beseffen hoe oud de stad is. Gotland is heel veelzijdig en ik blijf nieuwe dingen ontdekken.

Wat ik zo bijzonder vind aan Gotland, is de gemeenschap op het eiland. Als je op een eiland woont, kun je er niet zomaar vanaf en dat maakt je kwetsbaar. Iedereen op Gotland beseft dat en het zorgt voor een onderlinge verbinding. Gotlanders zorgen voor elkaar, er is echt een ‘ons’ gevoel. Regelmatig stormt het op het eiland, vooral in de herfst en winter kunnen de weersomstandigheden soms extreem zijn. Storm, harde wind, veel sneeuw. Dan kunnen er bomen zijn omgevallen, is er stroomstoring of er ligt een dikke laag sneeuw. Je bent echt op elkaar aangewezen en het is fijn om te merken dat men elkaar helpt als dat nodig is, bijvoorbeeld met omgevallen bomen wegslepen, sneeuw wegschuiven of elkaars aggregaat lenen voor stroom. Het eiland heeft ook een eigen dialect dat heel gezellig klinkt. Het zorgt voor een warm en knus gevoel, Gotland voelt echt als thuis.’

Ooit nog naar Nederland

‘Ik heb nooit helemaal afscheid genomen van Nederland, voor mijn werk kom ik er nog regelmatig. Het is een grote omslag tussen de showbizz in Nederland en mijn leven in Zweden. In Nederland ben ik altijd helemaal opgemaakt, heb ik mooie kleren en sta ik echt aan. In Zweden kom ik dan weer tot rust en loop ik zonder make-up, in oude kleren en met zand onder mijn nagels van het tuinieren. Symbolisch trek ik iedere keer mijn showbizzjas aan en uit, het is mooie balans tussen de drukte en rust.

Wat is mis aan Nederland, zijn de kleine dingen. Een broodje hagelslag of het spontaan bij iemand langsgaan. Of we ooit nog teruggaan naar Nederland weet ik niet, zeg nooit nooit. Misschien dat Daniel en ik zodra de kinderen uitvliegen nog wel voor een langere tijd naar Nederland gaan, maar ik denk dat we toch altijd weer terug zullen keren naar Zweden. Ik zie mezelf hier oud worden, ik ben echt heel gelukkig op Gotland.’

Zomerspecial van WENDY

De nieuwe extra dikke zomerspecial van WENDY met als thema ‘Zomer op een eiland’ ligt nu in de winkel.  Een feestje om te maken en een feest om te lezen! We waren op de mooiste Nederlandse eilanden voor eilandinterviews met Noortje Herlaar, Edsilia Rombley en Tooske Ragas, reisden af naar Mallorca om binnenkijkers te maken bij Michael en Cindy Pilarczyk en drie andere Nederlanders die op Mallorca wonen en verzamelden de beste eilandtips voor de mooiste eilanden, met onder andere tips voor Curaçao, Kos en Bonaire. Natuurlijk ontbreekt ook Wendy’s lievelingseiland Ibiza niet in dit zomernummer. Daarbij geven we een gratis cursus Spaans weg zodat je deze zomer uit de voeten kunt op je Spaanse eiland, schreef bestsellerauteur Marion Pauw een zinderend zomerverhaal over seks na je vijftigste en vind je in dit nummer de grote zomerhoroscoop. Je koopt de nieuwe zomerspecial van WENDY vanaf nu in de winkel of in onze online shop.

WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!

Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.