fbpx

Bo verkocht haar huis in Eindhoven en woont nu op Bali: ‘Ik heb hier nu al zo veel magisch meegemaakt, dat wil ik niet meer loslaten’

Bo en haar vriend verkochten hun huis en wonen nu fulltime op Bali. De beste keuze ooit, zeggen ze zelf. Tot op de dag van vandaag is Bo blij dat ze deze keuze ooit heeft gemaakt, en kijkt ze uit naar nog meer mooie jaren op Bali. Een sprong in het diepe die het helemaal waard was.

‘Mijn liefde voor Bali ontstond eigenlijk toen we op vakantie gingen naar Java, en de laatste tien dagen naar Bali gingen. Tachtig procent van de mensen is hindoeïstisch op Bali en ik vond de mensen heel gastvrij en aardig. Dit fijne gevoel werd steeds sterker, waardoor ik aan het einde van de vakantie direct heimwee kreeg. In 2017 en 2018 zijn we teruggegaan en daarna besloten we ons huis in Eindhoven te verhuren om voor langere tijd naar Bali te gaan in 2019. Ik was destijds salesmanager. Deze baan heb ik opgezegd. We hadden genoeg gespaard om minimaal een jaar weg te kunnen. Het was alleen nog de vraag wat ik op Bali wilde gaan doen, dus daar dacht ik toen over na. In Bali kwam ik op het idee om reizen te organiseren. Ik werd overspoeld met vragen voor tips, waardoor ik er steeds meer over na ging denken. Toen ik mensen vertelde dat ik reizen naar Bali ging organiseren, wilden ze daar meer over weten. Zo zijn via via de eerste klanten bij mij terecht gekomen. Uiteindelijk is het uitgegroeid tot een grote onderneming en maak ik op maat gemaakte reizen voor mensen uit Nederland.’

Ja of nee

‘Moest ik dit wel doen? Vroeg ik me eerder twijfelend af. Maar alles viel op zijn plek toen ik een teken van een ex-collega kreeg om te helpen bij hun reis naar Bali. Mijn vriend zei: “Bo, dit is je teken.” Nu weet ik zeker dat Bali mijn eindbestemming is. Mocht het toch niet gewerkt hebben, dan was het geen ramp. Mijn vriend wist in tegenstelling tot mij, wel wat hij wilde gaan doen. Hij is tattoo-artiest, waardoor hij eigenlijk overal wel aan het werk kon gaan. Dat was voor hem dus geen probleem. De coronatijd was voor ons wel even de zeilen bijzetten. Want het was toen natuurlijk niet mogelijk om reizen te organiseren en tattoos te zetten. Daardoor was ik genoodzaakt om via een andere weg geld te verdienen. Ik meldde mij aan bij een freelancewebsite als finance-assistent. Dat was voor mij bekend terrein, waardoor ik wist dat ik er wel goed in zou zijn. We hebben toen een hele periode geleefd van mijn parttime baan. Dit heeft mij doen beseffen dat er tegenwoordig zo veel mogelijk is, zoals remote werken. Ik zou nooit meer terug willen naar werken voor een baas. Het was wel spannend toen we besloten ons huis te verkopen om op Bali te blijven. Dit hebben we allemaal vanuit Bali geregeld. Onze vrienden hebben het huis leeggehaald. Daardoor hebben we geen afscheid kunnen nemen van het huis. Maar de vliegtickets waren zo duur, dat was gewoon niet handig.’

Flow

‘Wanneer ik ’s ochtends opsta, doe ik eerst een workout. Rond half elf begin ik met werken. Soms werk ik ook in de avond als mijn kind slaapt. Dat is handig, want mijn vriend werk ook vaan ’s avonds. Ik beweeg gewoon mee met wat nodig is. Dat geeft mij de vrijheid om dingen te doen die ik graag doe. Zoals heerlijk genieten aan het strand. Wij wonen in een druk gedeelte van Bali. Hier zijn veel westerlingen, de echte rijstvelden zijn er niet. Het is een druk en gezellig stadje. Wij wonen in een zijstraat en als je binnen bent, kun je de rivier horen die daar loopt. Ook zitten we op een paar minuten afstand van het strand, waar we geregeld van de zonsondergang genieten. Het is een heel vlak en breed zwartzandstrand. Eigenlijk is tachtig procent van de stranden zwart. Dat komt doordat het een vulkanisch gebied is. We bewegen ons voornamelijk voort door de scooter te pakken. Dit is de handigste optie om overal te komen. Het stadse karakter van het dorpje Canggu trekt mij enorm, want het bruist hier.’

Toekomstplannen

‘En over de toekomst? Ik maak eigenlijk geen vijfjarenplannen meer. Voorheen deed ik dit wel, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat we er dan nog wonen. We hebben een kleine, en misschien willen we wel kiezen voor een basisschool hier. We kijken gewoon aan wat goed voelt, en bewegen daarin mee. We hebben hier al zo veel moois beleefd sinds we hier wonen. Zoals het moment waarop we met onze vrienden uit Eindhoven naar een verborgen waterval reden. Daar was helemaal niemand. Samen zwommen we bij de waterval, het was gewoon zo magisch. Ondanks het feit dat het hier heel toeristisch is, zijn er toch veel rustige plekken.’

Tips van Bo:

– Ga eens met een lokale gids op pad. Dan ontdek je het magische eilandgevoel. Zodat je buiten de massa bent.

– Zoek verborgen watervallen op.

– Vermijd de Instagram hotspots waar je een half uur voor in de rij moet staan.

– Als je je ergens bevindt waar het druk is, loop dan eens een paar minuten verder om buiten het stadje een plekje te zoeken om te eten.

WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!

Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.