fbpx

Esther emigreert met haar gezin naar Bali op zoek naar ultieme vrijheid: ‘Op Bali is iedereen blij met wat ze wél hebben en kijken ze niet naar wat ze niet hebben’

Meer vrijheid, dat is al jarenlang de wens van Esther en haar man. Volgende week komt die droom van hen uit, want dan stappen ze samen met hun kinderen in het vliegtuig op weg naar een nieuw leven op Bali. De hindoeïstische spiritualiteit en de sfeer die op het eiland heerst hebben het gezin verliefd gemaakt.

‘Op Bali is het leven buiten. Daar kan ik werken op mijn eigen tijden, wanneer ik wil en vooral waar. In Nederland kan ik dat al redelijk, omdat ik altijd thuiswerk vanwege mijn werk als virtual assistent. Toch voelt thuiswerken op Bali anders dan in Nederland, omdat je hier alsnog moet meedraaien met het schoolritme van de kinderen. Op het eiland kunnen we vaker buitenshuis eten, makkelijker een weekendje weg en naar het warme, zonnige strand. Dat is voor mij het ultieme gevoel van vrijheid! We krijgen ook regelmatig de vraag of we al een huis gekocht hebben op Bali, dat is een typisch Nederlandse vraag omdat het gaat over zekerheid. Mensen houden van zekerheid, maar wij willen daarvan af. We hebben nog geen vaste verblijfsplaats. De eerste twee weken leven we in een guesthouse en daarna zitten we twee maanden in een Airbnb tussen de lokale bevolking. We weten nog niet wat daarna komt.’

Vrijheid

‘Mijn man en ik hebben allebei Aziatische roots. Ik ben deels Indisch en mijn man is Moluks. Toen ik 24 was, ben ik voor het eerst naar Java en Bali geweest met mijn familie om te zien waar en hoe ze hebben gewoond. Die reis sloten we af op Bali. Ik kwam op dat eiland en werd meteen verliefd. De sfeer, natuur en cultuur; het klopt allemaal. Later ben ik daar nog een aantal keer met mijn gezin op vakantie geweest en ook een van onze kinderen zegt dat het gevoel op Bali onbeschrijfelijk is. Om dat te ervaren moet je daar zijn geweest. Het is niet in woorden en foto’s te vatten.

In 2019 vroegen mijn man en ik ons af wat we wilden in de toekomst. We waren op zoek naar meer vrijheid; we wilden kunnen doen en laten wat we zelf wilden. Aan slow travel zaten we te denken, dus fantaseerden we over een lange reis in Azië. Helaas kwamen we er al snel achter dat zoiets heel lastig is met leerplichtige kinderen, want de langste reis die je dan kan maken is zes weken. Dat klinkt verwend, maar is voor ons niet genoeg om de reis rustig en goed te ervaren. Het leek ons destijds de enige optie dus besloten we toch om in de zomervakantie van 2021 naar Bali te gaan, maar toen stond de wereld stil door de coronapandemie.

Ons plan liep in duigen, totdat mijn man en ik vorige januari besloten om serieus te gaan onderzoeken of het ook mogelijk is om op Bali te wonen. We wilden Nederland achter ons laten en ons leven over een andere boeg gooien. Zodoende hebben we besloten om na een bezoek aan Bali in de zomer van 2022, alles te verkopen op spullen met emotionele waarde na. Bali wordt onze thuisbasis omdat dat eiland onze harten heeft gestolen en vanuit daar gaan we de wereld ontdekken. Het plan is om in ieder geval één of twee grote reizen te doen in Azië. We willen nergens aan vastzitten.’

Hindoeïsme

‘Het hindoeïsme is leidend op Bali. De inwoners zijn daardoor heel erg dankbaar en dat is waar we naar op zoek zijn. Op Bali zijn de mensen blij met hetgeen wat ze wél hebben en kijken ze niet naar wat ze niet hebben. Dat vinden we een mooie mentaliteit die we aan onze kinderen willen meegeven. De afgelopen jaren heb ik het idee gehad dat we in een ratrace zaten, een uitzichtloze race waarbij het altijd maar groter en beter moet. We willen niet blijven doorrennen, maar we willen wat vaker in het hier en nu leven. Mensen streven naar een groter huis, een duurdere auto en het maken van stappen in hun carrière. Daardoor blijf je vastzitten in het systeem dat je alsmaar meer en meer moet werken om dat te kunnen blijven consumeren. Dat gevoel van meer, meer en meer willen en nooit tevreden zijn met wat je wél hebt, willen we loslaten op Bali.’

Onderwijs

‘We willen dat onze kinderen zoveel mogelijk meekrijgen van de lokale bevolking en de taal. Onze kinderen zijn acht, tien en twintig jaar. Mijn oudste zoon blijft in Nederland wonen. De kinderen krijgen thuisonderwijs op Bali. Ik heb mijn vraagtekens bij het onderwijssysteem in Nederland. In de coronaperiode werd van ons verwacht de kinderen thuis les te geven en dat beviel ons en de kinderen heel erg goed.

Op Bali zijn internationale scholen die één of twee keer per week dagen aanbieden voor homeschoolers, zodat ze extra sociaal contact hebben met leeftijdsgenoten. Wellicht gaan we later overstappen op Amerikaans of Australisch onderwijs. We kijken vooral in het hier en nu. We zijn er niet van overtuigd dat onze kinderen nu een diploma in Nederland moeten halen om later hetgeen te kunnen doen dat ze later willen doen.’

Nieuw leven

‘Over een aantal weken starten we de dag door rustig met het gezin te ontbijten nadat we al vroeg gewerkt hebben. Daarna gaan we naar buiten, doen de kinderen schoolse taken en gaan wij weer aan het werk. In de middag kunnen we als gezin heerlijk op pad naar het strand, een waterval of naar de rijstvelden. Misschien gaan we spontaan ergens lunchen of zwemmen. In de avond zullen we allebei weer werken omdat Nederland dan wakker wordt. Ik vind het idee heel fijn dat we meer als gezin op pad kunnen. Leven in het hier en nu met het mooie weer en in de natuur; een echt paradijs met een fijne cultuur en inwoners. Ik kan niet wachten!

Op 13 januari vliegen we een nieuw leven tegemoet en laten we eindelijk onze wens uitkomen. De laatste lootjes wegen het zwaarst. Cliché maar waar. Van steeds meer mensen nemen we afscheid voor een lange tijd. ‘Gelukkig hebben we FaceTime,’ zeggen we tegen elkaar, maar het voelt zo anders. Ik maak me geen zorgen dat ik mijn vrienden en familie weinig ga zien, want we zijn van plan om elk jaar weer een paar weken terug te gaan naar Nederland. Daarnaast hebben we geluk dat onze familie roots in Azië heeft en dat zij ons daardoor ook regelmatig zullen bezoeken.’

Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn. Dit is voor ons het ultieme gevoel van vrijheid. Hier hebben we veel zekerheid voor op moeten geven, dus ik begrijp dat niet veel mensen dit kunnen. Het is ook niet alleen maar paradijs, want Bali heeft wel zeker een probleem met bijvoorbeeld afval, straathonden en er is een cultuurverschil waar we ook echt wel aan zullen moeten wennen.’

Besef

‘De laatste dagen gaan snel, maar ook weer langzaam. Van krampachtig proberen alles onder controle te houden, naar liefdevol loslaten. Ik kan me nu nog niet beseffen dat we dit avontuur echt aangaan. Het besef komt denk ik pas wanneer we op vakantie gaan naar Nederland en geen vaste woonplaats meer hebben. Het is zo onwerkelijk dat ik me nu nog moeilijk kan voorstellen hoe het daar straks zal zijn. Daar ben ik denk ik te rustig en te nuchter voor. We zijn ook absoluut niet gestrest, want we hebben een weloverwogen besluit genomen waar we een goed gevoel bij hebben. Ik ben me er wel van bewust dat het eerste halfjaar pittig kan zijn. Wat heb ik zin om de eerste zonnestralen weer op m’n huid te voelen, de vertrouwde geuren te ruiken en de heerlijke smaken te proeven.’

Dit interview werd op 6 januari 2022 voor het eerst gepubliceerd op wendyonline.nl

Zomerspecial van WENDY

De nieuwe superdikke zomerspecial van WENDY met als thema ‘Zomer op een eiland’ ligt nu in de winkel.  Een feestje om te maken en een feest om te lezen! We waren op de mooiste Nederlandse eilanden voor eilandinterviews met Noortje Herlaar, Edsilia Rombley en Tooske Ragas, reisden af naar Mallorca om binnenkijkers te maken bij Michael en Cindy Pilarczyk en drie andere Nederlanders die op Mallorca wonen en verzamelden de beste eilandtips voor de mooiste eilanden, met onder andere tips voor Curaçao, Kos en Bonaire. Natuurlijk ontbreekt ook Wendy’s lievelingseiland Ibiza niet in dit zomernummer. Daarbij geven we een gratis cursus Spaans weg zodat je deze zomer uit de voeten kunt op je Spaanse eiland, schreef bestsellerauteur Marion Pauw een zinderend zomerverhaal over seks na je vijftigste en vind je in dit nummer de grote zomerhoroscoop.

WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!

Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.