fbpx

Bewegen tijdens een burn-out is goed voor je!

Foto: Shutterstock

Een burn-out overkomt je niet zomaar. Er is sprake van een burn-out wanneer je voor langer dan een half jaar te veel spanning of stress hebt ervaren en daar niet mee om kon gaan. Voordat je in een burn-out raakt, ben je vaak al overspannen geweest. Spanning hoort bij het leven, maar het gaat pas een probleem worden wanneer je het overzicht verliest over je dagelijkse bezigheden en de controle kwijtraakt over je eigen lichaam en geest. Toch schijnt bewegen op dat moment erg goed te zijn voor je herstel. HSP-expert Ilonka van Galen legt uit waarom.

Het lukt je niet meer om de gewone dingen te doen die normaal als vanzelfsprekend worden ervaren. Een burn-out kun je eveneens krijgen wanneer er een heftige gebeurtenis is voorgevallen, denk aan baanverlies of een geliefde verliezen. Zelfs na een leuke gebeurtenis kun je in een burn-out raken, denk aan het krijgen van een kind of een verhuizing. Alles draait om de juiste balans in je stressmechanisme.

Je bent in een burn-out gekomen, en nu? Ten eerste neem je contact op met een huisarts en met een eventuele werkgever. Zodra de juiste diagnose wordt gesteld, maak je samen een plan van aanpak. Vaak wordt er geadviseerd om te gaan bewegen. Met bewegen bedoelen wij niet meteen een marathon te gaan rennen. Je bent lichamelijk en geestelijk uitgeput, je zult daardoor alles rustig aan op moeten bouwen. Geef het lichaam en geest de nodige rust in de eerste periode. Wanneer je het liefst veel slaapt op een dag, doe dat dan ook. Haal het woord ‘moeten’ uit je leven, nu is het tijd om te gaan herstellen.

Huishouden oppakken

Begin je herstel met kleine stapjes. Het lichaam heeft beweging juist nodig om te gaan herstellen. Probeer een stukje buiten te gaan wandelen als je dat psychisch ook aankunt. De frisse lucht zal je goed doen. Neem een vertrouwd iemand mee zodat je je veilig voelt. Nadat je de volledige controle over je lichaam kwijt bent geraakt tijdens een burn-out, is er ook een stukje zelfvertrouwen verloren gegaan. Jij bepaalt zelf het tempo van herstellen, niet iemand anders. In en rondom het huis valt er genoeg te bewegen, denk aan het huishouden. In het begin van het herstel zal zelfs stofzuigen een ware uitdaging zijn. Je zult merken dat je na een tijd steeds meer aankunt, lichamelijk en geestelijk. Mocht je een tuin hebben, ga tuinieren. Het is wetenschappelijk bewezen dat bewegen in de buitenlucht een positief effect heeft op lichaam en geest. Een opgeruimde leefomgeving geeft je geest ontspanning. Voel je eerst vertrouwd in je eigen leefomgeving en begin daarna langzaamaan met sporten.

Low intensity workout

Het maakt niet uit hoe lang je een workout gaat doen, als je maar een begin maakt. Het lichaam is gemaakt om te bewegen. Een korte workout kan een prima start zijn wanneer je volledig opgebrand bent geweest, bijvoorbeeld een programma van 15 minuten. Er zijn tal van mogelijkheden om te bewegen, zonder naar een sportschool of sportclub te gaan. Het doel van bewegen tijdens een burn-out is om vanuit het constant aanwezig te zijn in je hoofd, terug te komen in je volledige lichaam. Pak een fiets en rijdt een rondje door de wijk. Het lichaam zal erg moeten gaan wennen aan opnieuw bewegen. Wees niet bang voor een hoge hartslag, dat hoort bij de inspanning en niet bij een eventuele paniekaanval. Het belangrijkste om te onthouden is dat je geen prestatie hoeft te leveren. Tegenwoordig zijn er genoeg apps en online workout programma’s te vinden zodat je vanuit huis kunt gaan sporten en niet gelijk een drukke omgeving in hoeft te gaan. Veel prikkels om je heen tijdens een burn-out kan als heftig worden ervaren. Het is juist de bedoeling om rust in het hoofd te brengen en de onrust eruit te halen.

Yoga

Een aanrader om te gaan doen tijdens een burn-out en het herstel daarvan is yoga beoefenen. Yoga zorgt ervoor dat je bewust gaat ademhalen, iets dat tijdens een burn-out volledig ontregeld kan zijn geweest. Yoga leert je om opnieuw je lichaam te ontdekken en de grenzen te leren. Zolang je niet je ademhaling goed op orde hebt, raak je tijdens een yogahouding uit balans. Yoga leert je om in het hier en nu te zijn. Tijdens het beoefenen van yoga kunnen er meerdere gedachten door je hoofd schieten, jij bent de baas over je gedachten. Yoga maakt je mentaal en fysiek een stuk sterker. Yoga zorgt er ook voor dat afvalstoffen en stress uit je lichaam verdwijnen. Door bepaalde yogahoudingen aan te nemen wring je letterlijk de afvalstoffen uit je lichaam. Probeer yoga als een soort van detox te zien. Yoga kun je heerlijk thuis op een yogamat doen, ook kun je naar een rustige yogastudio in de buurt gaan.

Zwemmen

Iets dat je over het algemeen niet thuis kunt gaan doen is zwemmen. Het water laat je lichter voelen en het hart krijgt meer rust. Zwemmen werkt ontspannend en stressverlagend. Tijdens het zwemmen wordt het gelukshormoon serotonine aangemaakt, hierdoor zal het zelfvertrouwen in je lichaam toe gaan nemen en je stemming wordt verbeterd. Zwemmen zorgt er ook voor dat je beter gaat slapen. Zwemmen is een cardiovasculaire training en het geeft je meer energie dan dat het je kost. Naast dat je met zwemmen veel calorieën verbrandt, versterkt het de spieren. Tijdens een burn-out heb je veel stil gezeten of gelegen en daardoor zijn de spieren verslapt. De weerstand van het water zorgt ervoor dat het een krachttraining gaat worden. Doordat je lichamelijk bezig bent, zul je van zwemmen een betere ademhaling gaan krijgen. Ook al ga je één keer per week zwemmen, je zult merken dat je steeds makkelijker de trap op kunt gaan lopen. Voor alle sportieve bezigheden geldt, doe het in het begin met mate. Nogmaals, je hoeft geen prestatie te leveren. Het doel van bewegen tijdens een burn-out is om te herstellen en weer opnieuw te gaan vertrouwen op je lichaam en geest.

Dit artikel is geschreven door Ilonka van Galen, een trotse Hsp die tot driemaal aan toe een burn-out heeft ervaren. Inmiddels is zij een expert op het gebied van Hoogsensitiviteit en burn-out, staat positief in het leven en houdt zich bezig met het creëren van een gezonde leefstijl. Ilonka heeft een grote passie voor schrijven en wilt met alle kennis die zij de afgelopen tien jaar heeft opgedaan andere mensen informeren, motiveren en inspireren. Op haar instagram pagina, Made by HSP, schrijft zij dagelijks blogs over verschillende onderwerpen. ‘Samen staan wij sterk’ is Ilonka haar levensmotto!

Lees ook: Waarom hoogsensitieve personen en narcisten zich vaak aangetrokken voelen tot elkaar

(Visited 1.058 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief