fbpx

Wendy-expert Josje Smeets: Hoe ga je om met eenzaamheid?

Eenzaamheid. Het is een emotie die we allemaal weleens recht in de ogen kijken. Vooral ouderen en mensen die alleen wonen kunnen het nu moeilijk hebben. Gelukspsychologe en WENDY-expert Josje Smeets helpt jou om met eenzaamheid te leren omgaan.

Verplicht thuis zitten

Al sinds 12 maart zit heel Nederland verplicht thuis. Aan de ene kant een hele tijd, aan de andere kant is het ook bijzonder om te zien hoe flexibel mensen zijn en hoe snel een nieuwe situatie went. Velen spreken over het ‘nieuwe normaal’ dat nog tot ver in 2020 zal aanhouden, zo niet het hele jaar door. Gekscherend wensen mensen elkaar online alvast een fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar toe. Toch went deze situatie voor sommigen sneller dan voor anderen. Want hoe is de lockdown voor mensen die alleen zijn? Voor ouderen of singles? Mensen die dag in, dag uit, alleen naar bed gaan en alleen weer opstaan en dus veelvuldig keihard met deze nieuwe realiteit geconfronteerd worden?

Eenzaamheid ligt voor hen op de loer. En dat is niet fijn. Sociale verbinding scoort hoog in de geluks-top-tien en juist aan deze verbinding ontbreekt het nu. Gelukkig zijn er manieren om –ook nu- de eenzaamheid te verslaan. En dus happy te zijn in deze tijd, waarin het juist nodig is om positief te blijven denken. Lees hier hoe.

Tips tegen eenzaamheid

1. Stay connected

Deze eerste manier om te dealen met eenzaamheid klinkt als een open deur, maar wordt verrassend weinig nageleefd. Juist nu is het belangrijk om zoveel mogelijk in contact te blijven met anderen, zij het op afstand. Plan online calls met vrienden en familie op momenten dat je dat normaal ook zou doen. Zie je normaal twee keer per week je vrienden? Doe dit dan nu ook. Speel samen een spelletje of kijk samen een film. Je hoeft niet continu in gesprek te zijn om te genieten van elkaars aanwezigheid.
Probeer tevens op je werk ook niet-inhoudelijke calls te plannen met leuke collega’s. Drink samen een kop koffie of heb een online lunch. Wijk vooral niet teveel af van je normale sociale ritme. Je zult merken dat al deze online interacties een wonder doen voor je humeur.

2. Zorg dat je jezelf doelen stelt tijdens deze quarantaine

Wat wil je bereiken in deze periode? Als je actief met je doelen aan de slag gaat, zorgt dit voor afleiding en verhoogt het je eigenwaarde.

3. Doe iets voor een ander

Gelukkig kunnen we ons ook op alternatieve manieren verbonden voelen met anderen. Wanneer je belangeloos iets doet voor een ander (iemand opbellen, een boodschap doen, een inzamelingsactie op poten zetten of wat al niet meer), dan maak je een ander blij. Dit zorgt ook voor verbinding en dat maakt dat ook jij blij wordt.

4. Laat je socials zoveel mogelijk links liggen

Het alsmaar staren naar de tijdlijn van anderen (stelletjes die wel samen zijn of gezinnen die samen lunchen of hardlopen), maakt je ongelukkig. Lees in plaats daarvan een goed boek of hou een extra yoga-sessie. Geniet van alle dingen die je kunt doen, juist omdat je alleen bent.

Samen redden we levens door thuis te blijven. We hebben dus een hele goede reden om nog even door te zetten. Sta af en toe stil bij waarom je dit ook weer doet en waarom jij je soms eenzaam voelt. Accepteer het. Een dipje mag zo af en toe, het is heel normaal. Maar laat het dipje niet te lang duren. Pak één van de vier tips weer op en beat that loneliness. Want ook dat kunnen we. Samen.

Josje Smeets is GeluksPsychologe en eigenaar van HelloBetty.nl. In haar blogs adviseert ze jou tweewekelijks over alles dat gelukkig maakt.

View this post on Instagram

Afstand houden draagt bij aan jouw lange termijn geluk. En ja, dat betekent dat we nu keuzes moeten maken die minder gezellig en leuk zijn. We moeten dus met de kiezen op elkaar en door die zure appel heen 🦷🍏…. Even geen gezelligheid met anderen. En al zeker geen feestjes of gezellige picknicks 🧺. Oók niet buiten in het park of op het strand. Als je dat toch doet, kies je enkel voor korte termijn geluk; plezier en genot nú. Waardoor je op de lange termijn ongeluk zal ervaren; alsnog een complete lockdown en erger nog; zeer veel zieken en misschien zelfs doden én een overbelast zorgsysteem. Dat wil niemand. Continu kiezen voor geluk op de korte termijn, betekent minder geluk op de lange termijn. En ja, sociale interactie is één van de grootste geluksbevorderaars. Maar beweging, gezond eten, zonlicht, positiviteit en iets doen voor een ander zijn dat ook. Focus dus vooral op deze de komende periode. Denk aan elkaar. Heb respect. En nee, dat is niet leuk nu. Maar geloof me; dat is zoveel leuker later. Wij leven in een maatschappij van ‘instant gratification’ en juist dit kan nu even niet. Misschien wil iets of iemand ons iets duidelijk maken. Misschien is het juist goed eens allemaal op de rem te stappen en te resetten. Wie weet hoe gelukkig ons dat maakt. Take care allemaal. Een dikke kus op afstand. 💋 • • • • #afstand #langetermijngeluk #socialdistancing #anderhalvemeterafstand #kortetermijngeluk #geluk #respect #happiness #blijfthuis #stayhome #geenlockdown #corona @minpres #stayathome

A post shared by GeluksPsycholoog @ HelloBetty (@josjesmeets) on

Lees ook:

Helpt vitamine C bij Corona?

Hoogsensitief? Zo breng je nu regelmaat in je leven

Wendy zoekt hulp voor Hart in Aktie

 

(Visited 380 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief