fbpx

Kay heeft haar eigen vintagewinkel gemanifesteerd: ‘Ik had nooit investeerders of veel geld. Manifesteren en hard werken is de sleutel tot succes’

In de rubriek Vrouwen met impact spreekt WENDY met vrouwen die een verschil maken in onze maatschappij. Wat is hun drijfveer? En vooral: waarom vinden ze het belangrijk om van betekenis te zijn? Kay (30) heeft door manifestaties op te schrijven haar eigen succesvolle vintagewinkel, Bloesem Vintage opgestart. Nadat ze door corona haar baan in de evenementenbranche verloor, negeerde ze alle risico’s en ging bevlogen haar passie achterna.

Hoe kreeg je het idee voor Bloesemvintage?

‘In mei 2020 kreeg ik te horen dat ik mijn baan ging verliezen in de evenementenbranche vanwege corona. Ik baalde hier enorm van omdat ik deze baan echt leuk vond, en hier graag verder in wilde groeien. Maar ik wist dat ik niet bij de pakken neer kon zitten. Diezelfde avond zei ik tegen mijn vriendinnen: ‘we gaan een stuk wandelen, nemen een groot vel papier en stiften mee, en we gaan alles opschrijven waar ik goed in ben’. Ik hoopte daardoor op een nieuw idee te komen wat ik nu moest gaan doen. Mijn vriendinnen zeiden tijdens het wandelen dat ik die vintagewinkel na al die tijd zou moeten starten. Ik had op dat moment alleen maar beperkende overtuigingen; er zijn er al zoveel, waarom zou ik dat beter kunnen? Het model van het boek Ikigai hebben we nagetekend en ingevuld. We schreven dingen op die ik bij mijn oude werk al had gedaan, zoals marketing en evenementen. Maar ik moest van mijn vriendinnen ook dingen opschrijven zoals dat ik goed vintage kan shoppen en met de naaimachine overweg kan. We keken naar de overlappende cirkels en daar paste een vintage webshop perfect bij. Terwijl we terugliepen, keek ik achterom en zag ik dat we onder een prachtige bloesemboom hadden gezeten. Ik wist het, Bloesem Vintage zal de naam worden van mijn webshop.’

Hoe was de beginfase?

‘Ik heb meteen sociale media aangemaakt om mijn route te delen. Mensen vonden dat heel leuk en vóór de lancering had ik al zeshonderd volgers. Ik kende toevallig een vrouw met een groothandel, dus ik kon ook tijdens de lockdown kleding inkopen. Zo begon ik met mijn eerste kleine collectie, en heb ik het eerste jaar alles terug geïnvesteerd in mijn bedrijf. Ik begon mijn bedrijf gewoon in mijn woonkamer en slaapkamer. Het begon met een volle kast met kleding maar dat liep als snel uit de hand; een rek, meerdere rekken, volle bakken onder het bed. Ons huis was een grote stofwolk en de wasmachine draaide op volle toeren. Na een halfjaar vond mijn vriend het een goed idee dat ik een plek ging vinden voor mijn bedrijfje. Ik ben verhuisd naar een showroom, maar door de lockdown deden we alleen private shopping sessies, wat best goed liep. Toch wilde ik graag een grotere ruimte zodat ik meer personeel kwijt zou kunnen.

Op een avond zat ik op de bank te zoeken naar een pand. Ik kwam terecht op een site waar ik het perfecte pand vond. Het pand stuurde ik naar een vriend die zakelijk makelaar is, hij was meteen enthousiast en heeft me geholpen het pand te krijgen.’

Je bent veel bezig bent met manifesteren, hoe werkt dat voor jou?

‘Het is alsof het universum zegt: dit moet jij gaan doen. Alles wat ik afgelopen jaren nodig heb gehad kwam precies op het juiste moment. Het enige wat ik moet doen is erop vertrouwen en niet stressen. Dat dit mijn werk is, is echt een cadeautje. Ik mag iets doen waar ik heel de dag door blij van word.

Mijn moeder heeft me vroeger altijd geleerd dat als iets niet lukt, er iets beters op je wacht. Rond mijn twintigste ben ik meer gaan lezen over de wet van aantrekkingskracht. Ik begon met dingen manifesteren. In de tijd dat ik werkloos raakte, schreef ik: ik ben zo dankbaar dat ik mijn eigen vintagewinkel heb. Nu schrijf ik elke ochtend op wat ik gister heb gedaan als een soort dagboek voor later, en waar ik dankbaar voor ben, in de vorm van dingen die ik zou willen aantrekken. Nu schrijf ik bijvoorbeeld: ik ben dankbaar voor een prachtig pand met drie verdiepingen met een fotostudio, en klanten die met heel veel plezier komen shoppen.

Over de jaren ben ik erachter gekomen dat dit echt werkt. Ik heb nooit met investeerders gewerkt of een groot startbudget gehad. Ik heb gewoon hard gewerkt en gekozen voor mijn passie.’

Waar komt die passie voor vintage vandaan?

‘Als kind was graaien in de verkleedkist van mijn moeder mijn favoriete bezigheid. Er zaten allemaal vintage items in de kist waar ik modeshows mee ging houden met mijn broertje. Mijn oma en moeder zijn allebei hele creatieve vrouwen. Ik heb leren naaien van mijn moeder, die vroeger al mijn kleding zelf maakte. Iedereen liep in een tuinbroek, maar ik liep in zo’n tweedeling pak met stippen en strepen door elkaar. Dat creatief zijn met kleding is er dus echt met de paplepel ingegoten.

Toen ik vijftien jaar was, wilde ik modeontwerpster worden. Maar op een of andere manier koos ik toch altijd voor zekerheid. Ik heb een marketingopleiding gedaan omdat ik onafhankelijk zijn het allerbelangrijkste vond. In mijn vrije tijd bleef ik bezig met naaien en in de kringloop hangen. Ik had als student geen cent te makken en woonde naast een kringloop. Daar ging ik met huisgenootje altijd heen. De eerste keer toen ik daar een angora wollen trui had gevonden, wist ik dat ik alleen maar zulke goede kwaliteit kleren wilde dragen.’

vintage

Waarom zouden mensen vintage moeten shoppen?

‘Nadat ik me heb ingelezen over fast fashion, ben ik enorm geschrokken. We consumeren met zijn allen zoveel lage kwaliteit kleding. Dat belandt binnen één jaar op de vuilnisbelt. Ik vind dat zo zonde en wil mijn best doen om iets beters neer te zetten voor de wereld. Mijn doel is om mensen te inspireren om duurzamere keuzes te maken op het gebied van kleding, zodat ze niet elk jaar opnieuw hoeven te kopen. Ik heb nog steeds kleding die ik als student heb gekocht bij de kringloop. Die eerste angora wollen trui, draag ik tot op de dag van vandaag.’

Wat maakt jou vintage winkel bijzonder?

‘In mijn vintagewinkel vindt je ”vintage voor moderne tijden”. Er hangen oude stijlen in de winkel, maar ook moderne stijlen. Ik bied mensen een waardig alternatief voor nieuwe kleding, voor hetzelfde bedrag als fast fashion, shoppen ze bij mij items van veel hogere kwaliteit.

De kleding in de winkel komt grotendeels uit Italië, daar zijn ze erg fan van mooie materialen. Ik werk met vintage groothandelaren samen, die op hun beurt inkopen bij kledingsorteerders. De mensen die daar werken zijn getraind zijn in het herkennen van vintage merken. Die gesorteerde items worden opgestuurd naar Nederland, zodat ik de items per stuk kan uitzoeken.

Ook probeer ik regelmatig te werken aan nieuwe “reworked” collecties. Als ik dan een mooie stof of productie tegenkom, geef ik er een eigen draai aan. We hebben bijvoorbeeld van een vintage overhemd een mooie vrouwelijke blouse gemaakt, door er een stuk aan de zijkant uit te snijden en er touwtjes in te strikken. Zo’n collectie is enorm leuk om mee bezig te zijn, en hopelijk kunnen we in de toekomst meer van zulke items produceren.’

Wat wil je nog bereiken?

‘Omdat we aan het einde van het jaar zitten, ga ik volgende week met een aantal meiden van mijn business club vision boards maken. Ik merk dat ik aan het einde van het jaar altijd weer zin heb om nieuwe manifestaties te bedenken. Mijn doel voor komend jaar is iemand aannemen die me gaat helpen met fotografie, zodat we grotere online collecties kunnen maken. En een naaister zou ook fijn zijn zodat we meer reworked collecties kunnen produceren. Ik zou voor volgend jaar duizend bestellingen per maand willen realiseren. Het moet met karren tegelijk de deur uit. Ik heb altijd gezegd dat ik de Zalando wil worden van de vintage wereld, dus daar gaan we voor.’



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.


 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF