fbpx

Hoe overleeft mijn relatie de Corona-crisis?

We moeten thuis blijven en dat betekent dat we allemaal behoorlijk op elkaars lip zitten. Relatietherapeut en WENDY-expert Lisette Wevers vertelt hoe je je relatie goed houdt in deze moeilijke tijd. Het goede nieuws: het kan ook voor extra verbinding zorgen.

Onlangs ontving ik het volgende bericht: ‘Hai Lisette, Ik maak me zorgen, ik vrees dat ik Frans straks helemaal zat ben nu hij thuis werkt en ik niet meer kan werken. Er waren al zoveel irritaties. Hoe moet ik dit aanpakken?

Meer tijd voor elkaar

Ik begrijp Elise’s zorg. Voor veel stellen kan het ‘boven op elkaar zitten’ een uitdaging zijn, vooral als je je al veel aan elkaar irriteert. Dat is ook de reden dat er na de zomervakantie veel scheidingen worden aangevraagd en relatietherapeuten het extra druk hebben.

Voor andere stellen met relatieproblemen kan deze situatie juist een verbetering betekenen. De drukte en haast verdwijnen en daarmee het korte lontje (tenzij een van jullie in de zorg werkt). Er is meer tijd en aandacht voor elkaar en dat kan wonderen doen.

Hoe dan ook, voor iedereen is dit een nare tijd en staat het leven op zijn kop. Dat is sowieso wennen. En iedereen heeft zorgen, over ouders, financiën, hoe alles verder gaat. En dan hebben velen nog kinderen thuis die veel meer aandacht dan normaal nodig hebben. Hieronder drie adviezen voor jou in een relatie en alle anderen met dezelfde uitdaging.

Drie tips van Lisette Wevers:

1 Spreek behoeftes en wensen uit

Onuitgesproken verwachtingen zorgen vaak voor teleurstellingen in relaties. Dus bespreek wat jullie willen, wat belangrijk voor jullie is, wat jullie helpt om de dagen goed door te komen. Maak afspraken, bijvoorbeeld over hoe jullie de dagen indelen, wie wat met de kids doet, etc. Structuur is belangrijk, je hoeft dan ook niet steeds opnieuw af te stemmen.

2 Zorg voor quality time voor jezelf en elkaar.

Zorg dat je een paar uur per dag niet bij elkaar bent, bijvoorbeeld om de beurt buiten sporten, in verschillende vertrekken werken, of wandelen met een vriendin (met gepaste afstand). Als je niet kunt werken is dit het moment om hobby’s op te pakken of meer te gaan bewegen.

Zorg ook voor een half uur per dag quality time samen: zonder stoorzenders met elkaar praten of iets leuks doen. En praat dan ook over hoe jullie deze situatie ervaren, vraag bijvoorbeeld: hoe is dit voor jou? Wat doet dit met jou? Waar maak je je zorgen over? Waar heb je behoefte aan? Wat mis je? En luister goed naar elkaar. Een ezelsbruggetje is LSD: luisteren, samenvatten, doorvragen. Als je daar inleven en empathisch reageren aan toevoegt hebben je een gouden combinatie.

Stelt je partner geen vragen, uit dan zelf je gevoelens en behoeften. En als je iets van je man wilt, vraag er dan concreet om.

3 Praat geweldloos over irritaties 

Irritaties en teleurstellingen zijn onvermijdelijk, ze komen in elke relatie voor. Bij stress word je lontje korter en nemen irritaties vaak toe. Ze worden pas een probleem als je daar niet of te fel over communiceert. Ten eerste: choose your battles. Maak alleen een punt van kwesties die belangrijk zijn. Ten tweede: geweldloos communiceren betekent dat je rekening houdt met de gevoelens van de ander en respectvol blijft. Onderzoek voordat je iets zegt wat de situatie met je doet en wat je wilt (concreet). Dus niet: ‘Doordat jij zo nodig moest ZZP’en verdienen we nu te weinig.’ Maar: ‘Ik maak me zorgen nu jouw inkomsten wegvallen. Kunnen we samen kijken hoe we hiermee het beste kunnen omgaan en kun jij uitzoeken of je een uitkering kunt krijgen?

Nog een voorbeeld. Niet: ‘Ik heb al drie keer gevraagd of je zelf je rotzooi achter je kont kunt opruimen!’ Maar bijvoorbeeld: ‘Voor mij echt veel prettiger om thuis te zijn  als het hier netjes is. Zou je voortaan je spullen willen opruimen meteen na gebruik?” En als het dan niet verandert: “Ik heb aangegeven dat ik graag wil dat je je spullen opruimt na gebruik, maar je doet dat niet. Het maakt me verdrietig dat je mijn wens negeert en ik raak ook geïrriteerd. Dat je het niet doet, hoe moet ik dat zien?”

Tot slot: we zitten allemaal in hetzelfde bootje. Dat idee kan ook verbindend werken. Deel je zorgen ook met je naasten, dat lucht op.

Lisette Wevers is Vreemdgaan therapeut. Meer informatie over haar kan je terugvinden op deze website.

Lees ook:

Verliefd worden op een ander is vaak een verlangen naar een ander zelf

Waarom overspel niet het einde van je relatie hoeft te betekenen

Veranderen doe je zo!

(Visited 2.505 times, 1 visits today)

MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief