fbpx

Happy@Work Podcast: ‘Zo overtuig je de ander!’

In de Happy@Work Podcast krijg je praktische en concrete tips om direct jouw (werk) geluk te vergroten. Het zijn toegankelijke afleveringen met onderwerpen die voor veel mensen herkenbaar zijn. Deze week een podcast over hoe je iemand anders kan overtuigen.

Wil je iemand overtuigen van een bepaald standpunt, verzoek of werkwijze? Op je werk of privé? Ik deel met jou drie praktische tips hoe je dit het beste aanpakt. Zodat de kans niet alleen heel groot is dat jij ‘je zin krijgt’, maar vooral dat je de ander meeneemt in jouw verhaal. En je dus de verbinding houdt.

Liever luisteren met concrete voorbeelden erbij? Dat kan natuurlijk ook, hieronder vind je de podcast-aflevering.

Er wordt vanuit de psychologie van de gedragsverandering veel onderzoek gedaan naar nudging: manieren om bepaald gedrag te bevorderen. De overheid maakt daar veel gebruik van, maar ook jij kan daar je voordeel mee doen!

Tip 1: Beloon het gedrag

WIl jij dat mensen meer salesactiviteiten gaan verrichten zodat je meer omzet haalt? Wil je dat ze volgens een nieuwe werkwijze gaan werken zodat jullie efficienter worden? Of wil je zelf meer gaan sporten, zodat je fitter wordt? Of minder op social media zitten, zodat je meer uitgerust raakt? Kortom, wil jij dat jijzelf of iemand anders bepaald gedrag gaat vertonen?

Zorg dan dat je hem of haar daarvoor beloont. En de cruciale fout die veel mensen maken, is dat ze het resultaat belonen (dus de hogere omzet, de output van de nieuwe werkwijze, het fittere lichaam, meer rust). Maar dat werkt juist averechts in de meeste omstandigheden. Belangrijk is: beloon niet het resultaat  – maar het nieuwe gedrag, los van de uitkomst. Dat maakt de kans het grootst dat de gedragsverandering plaatsvindt.

Tip 2: Geef meerdere opties

Vergelijk jouw verzoek/standpunt/werkwijze met een minder aantrekkelijk alternatief. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen dan geneigd zijn om te kiezen voor het betere alternatief. Geef dus meerdere opties, waarbij je uitlegt wat de gevolgen zijn per optie en wat de winst is per optie. En maak zo duidelijk dat de optie die jij graag wilt, het beste alternatief is. Op die manier laat je de ander een eigen besluit nemen en heeft hij of zij een gevoel van invloed.

Voorbeeld: je wilt een opleiding gaan doen vanuit je werkgever en wilt dit voorleggen aan je leidinggevende. Je kunt simpelweg zeggen: ‘Ik wil deze opleiding graag doen’. Óf je kunt aangeven dat je je graag wilt ontwikkelen op een bepaald gebied (inhoudelijk of qua vaardigheden bijvoorbeeld). Dat je alvast twee of drie opties hebt gevonden die allemaal voldoen aan bepaalde criteria (denk budget, opleider, tijdsduur etc). En dat één van die opties jouw voorkeur heeft, waarbij je goede argumenten benoemt zodat die optie duidelijk uitstijgt boven de andere opties.

Door het zo aan te pakken, heeft de ander het gevoel dat hij mee kan kiezen en invloed heeft. De kans dat jouw leidinggevende jouw spoor kiest, wordt daarmee groter.

Tip 3: Stel vragen aan de ander

Ken je dat: de zeurende verkoper met zijn voet tussen deur? Of de leidinggevende die maar argumenten blijft geven waarom jij echt werkwijze A zou moeten toepassen, terwijl hij geen idee heeft van jouw beleving hierbij? Dat kost veel energie voor die verkoper en jouw leidinggevende, en ze bereiken er vermoedelijk weinig mee. We noemen dit ook wel de push-strategie.

Als je deze strategie toepast, noem je vooral heel veel argumenten om de ander te overtuigen van jouw standpunt. Het nadeel is dat de ander dan niet actief aan het denken wordt gezet en af kan dwalen in het gesprek. Er ontstaat meestal weinig tot geen échte communicatie en de kans is groot dat jij niet krijgt wat je graag wilt.

Gelukkig is er een alternatief. De verkoper in de winkel die goed jouw wensen inventariseert en met een passend voorstel komt. Jouw leidinggevende die zich verdiept in jouw mening, ervaringen en zienswijzen voordat hij werkwijze A aan jou voorlegt.

Dit noemen we de pull-strategie. Met de pull-strategie ga je eerst veel vragen stellen. Wat vindt de ander belangrijk? En waarom? Als je dit in beeld hebt, kun je met jouw voorstel en je argumenten veel beter aansluiten bij de ander. En is de kans groter dat dat hij of zij bereidwillig is om met jou mee te bewegen. Bovendien heb je de ander actief betrokken in het gesprek en is een grotere kans op échte communicatie.

Is er sprake van een voldongen feit? Ook dan stel je vragen om de ander een podium te geven. Stel: je voert als leidinggevende een bepaalde nieuwe werkwijze in. En dat besluit staat niet meer open voor discussie. Dan kan je nog wél aan een medewerker die het hier niet mee eens is, vragen: wat heb jij nodig om je hiermee te verzoenen? Zo zorg je ervoor dat hij of zij zich gehoord voelt.

Klik hier voor meer Happy@Work Podcast

Over Sandy

happy@work podcast Happy@Work Podcast: 'Zo overtuig je de ander!'Sandy van Aert is psycholoog en werkgeluk-expert en wil met haar Happy@Work Podcast mensen helpen om meer (werk)geluk te vinden. Elke 2 weken delen we een podcast en blog van Sandy.

Beluister nu: Happy@Work Podcast: Waarom de werk-privé balans niet bestaat



WENDY Zomer special

Zomer op een eiland!


Een special vol eilandliefde en eilandinspiratie.


 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF