Gisteren was het Wereld Wensdag en in 50 landen vierde Make-A-Wish haar verjaardag. Al bijna 30 jaar vervullen zij wensen voor kinderen met een ernstige, soms zelfs levensbedreigende ziekte. Wij spraken met Hanneke Verburg, directeur van Make-A-Wish Nederland, over een speciale campagne die zij vandaag lanceren: Wish Maps.
Wish Maps
Wish Maps is een online kaart waarop je ziet voor welke kinderen in jouw omgeving je iets kunt betekenen. Dat zijn er meer dan je denkt. Zou jij iets willen betekenen voor een ziek kind uit jouw buurt? Dat kan!
'Dankzij de Wish Maps kun je deze kinderen niet alleen vinden, maar je kunt er ook heel gemakkelijk voor zogen dat hun wensen uitkomen. Dit kan op verschillende manieren: door een bijdrage te doen, een actie op te starten of vrijwilliger te worden. Hierna kun je 'jouw' kind volgen en blijf je op de hoogte van de wensvervulling. Ook al bén en blijf je op afstand: via de Wish Maps hou je toch een band.'
https://www.instagram.com/p/BiMhDS-nKab/
Hoe werkt het?
'Wish Maps is geïnspireerd op Googe Maps waar je bijv. restaurants in de buurt kunt vinden. Ook Wish Maps is een kaart waar je online alleen maar jouw stad of dorp hoeft in te vullen om te zien welke kinderen in jouw buurt een bijzondere wens hebben. Zonder adres en achternaam prijs te geven natuurlijk. Want de privacy van het kind en zijn ouders staat voorop.'
Als een kind kan geloven dat zijn wens uitkomt, dan kan hij ook geloven dat hij beter wordt. Dat is kracht van de Wish Journey.
Make A Wish Journey
Elke dag horen gemiddeld 3 families in Nederland dat hun kind een ernstige, soms zelfs levensbedreigende ziekte heeft. Make-A-Wish wil álle jonge patiënten tussen 3 en 18 jaar kracht geven voor de toekomst. Dat doen ze door hun allerliefste wens te vervullen. ‘Tegenwoordig spreken we bij Make-A-Wish van een Wish Journey. Voorheen gingen wenshalers naar het kind en de ouders om de wens te ‘halen’ en was de wensvervuller verantwoordelijk voor de organisatie van de wensvervulling. Nu is er de ‘anticipatie-fase’, zeg maar de voorpret-fase. De gemiddelde looptijd van een wens bedraagt 4 maanden. We geven ze in deze tussentijd kleine opdrachtjes, zodat ze zich gaan verheugen op hun wensvervulling. Zoals bijv. bij een prinsessenwens waar we de meisjes hun eigen jurk laten ontwerpen. Of geven we ze alvast een thee-workshop cadeau zodat ze als echte prinsessen leren theedrinken. Op deze manier maken we de Wish Journey’s nog creatiever. Zo heb ik eens een wens meegemaakt van een jongetje dat gek was op Ed Sheeran. We gaven hem de opdracht om het nummer ‘Shape of You’ te oefenen. Tijdens zijn wensvervulling is hij de studio ingegaan om dit nummer op te nemen.’
Themakamer het Prinses Maxima Centrum
‘We onderhouden goede contacten met o.a. academische ziekenhuizen voor het vinden van kinderen die in aanmerking komen voor een wensvervulling. Binnenkort krijgen we zelfs een eigen themakamer in het Prinses Maxima Centrum waar kinderen door een VR-bril kunnen kijken en 3 wensen van kinderen kunnen volgen. Wij hopen dat ze hierdoor geïnspireerd worden om zelf een wens aan te vragen.’