15 self-care tips om emotioneel in balans te blijven

Bij zorgen voor jezelf denken we al snel aan jezelf trakteren op een massage of een warm bad met een boek en wat fijne muziek. Emotionele zelfzorg is echter veel meer, schrijft coach en Wendy-expert Minou Hexspoor. De eerste – en misschien wel belangrijkste – stap is het geven van aandacht aan je gevoelens, je lichaam en vooral ook de manier waarop je tegen jezelf praat. Minou legt uit waarom het nodig is om van emotionele zelfzorg een prioriteit te maken en deelt 15 self-care tips.

Emotionele zelfzorg is zorgen voor je emotionele behoeften door je bewust te zijn van je gevoelens, je innerlijke gemoedstoestand en je mentale stand van zaken, en jezelf toe te staan daarvoor zorg te dragen.Onze emoties zijn vaak de meest aanwezige, cruciale en soms pijnlijke drijfveren in het leven. Situaties die zich voordoen creëren allerlei gedachten gebaseerd op hoe we de wereld waarnemen en ervaren, en kunnen gevoelens triggeren die vervolgens een grote rol spelen in hoe we ons gedragen en met die situaties omgaan.

Vaak hebben we een soort van haat-liefde verhouding met onze eigen emotionele wereld; wanneer we ons gelukkig en goed voelen genieten we van de emoties die dat te weeg brengt bij onszelf en de mensen om ons heen. Wanneer we ons slecht of verdrietig voelen, hebben we vaak een veel complexere relatie met al die gevoelens. Hoe je het ook went of keert, onze gevoelens hebben een invloedrijke rol in bijna alles wat we doen en ervaren.

Kwetsbaarheid

Een van de redenen waarom we niet altijd even goed weten hoe om te gaan met onze gevoelens, is dat we als kinderen vaak een soort van simpel veroordelingsvermogen aanleren over onze gevoelens: welke gevoelens zijn ‘goed’ en welke zijn ‘slecht’? We worden vaak beloond voor ‘goede’ emoties, terwijl ‘slechte’ emoties sneller worden veroordeeld, soms met weinig en soms met veel consequenties. Dit betekent dat we misschien niet goed geleerd hebben onze emoties volledig te waarderen zonder een waardeoordeel te hebben over onszelf.  Daardoor weten we vaak ook niet hoe we efficiënt met deze gevoelens moeten omgaan. Vaak leidt dat ertoe dat we proberen onze emoties onder ‘controle te krijgen’, ons niet kwetsbaar op te stellen of onze ware gevoelens te verbergen. Want als je geen emoties ervaart, voel je ook geen pijn. Toch?

Welzijn

Ons emotionele welzijn heeft effect op hoe we vormgeven aan onze relaties en hoe we ons over onszelf voelen. Verder zijn ook onze emotionele en fysieke gezondheid onmiskenbaar met elkaar verbonden. Of we nu gelukkig of verdrietig zijn, ons lichaam reageert op de manier waarop we denken, voelen en handelen. Dat herkennen we denk ik allemaal wel. Denk bijvoorbeeld aan het effect van stress op hoe je je lichamelijk voelt. Wanneer we emotionele zelfzorg toepassen, gaat het erom dat we ons bewust zijn van onze gedachten, de gevoelens die daaruit voortkomen en hoe we ons gebaseerd daarop gedragen. Wanneer we dat voor elkaar kunnen krijgen zonder onszelf te veroordelen, kan dat ons helpen om op gezondere manieren om te gaan met bijvoorbeeld stress, of problemen die een normaal onderdeel van het leven zijn op een effectievere manier het hoofd te kunnen bieden.  Zoals we allemaal hebben meegemaakt het afgelopen jaar, gebeuren er soms onverwachte dingen in het leven. Dit kunnen bijzondere avonturen zijn maar ook moeilijke levenssituaties wanneer we met langdurige restricties te maken hebben of een geliefde verliezen. Eigenlijk zijn er altijd wel uitdagingen waarmee we te maken krijgen, of dat nou binnen onze relaties is, ons werk, onverwachte wendingen in het leven, etc. Hoe we op deze situaties reageren heeft direct invloed op onze gezondheid en ons gevoel van welzijn, en hoe we ons over het algemeen voelen over ons eigen leven.

Stress als trigger

Wist je dat korte periodes van stress ons immuunsysteem een boost kunnen geven, onze productiviteit kunnen verhogen en ons zelfs kunnen helpen bij het vechten tegen ziekte? Langdurige stress aan de andere kant, zorgt ervoor dat we langere tijd in een vecht-vlucht stand blijven staan, waardoor we onze energiebronnen uitputten, zowel fysiek als mentaal. Dit kan leiden tot allerlei verhoogde risico’s zoals die van hart- en vaat ziekten en diabetes, of bijvoorbeeld depressie.

Een langetermijnonderzoek in Michigan wees uit dat vrouwen die hun woede structureel en langdurig onderdrukten tijdens confrontaties, tweemaal zoveel kans hadden om te overlijden aan aandoeningen als een hartaanval, beroerte of kanker. Een flinke ruzie kan je bloeddruk omhoog jagen, wat het risico op hartproblemen vergroot en het vermogen van het lichaam tot zelf-genezing vertraagt. Regelmatig ruziemaken kan dus echt enorm effect hebben op zowel je mentale als fysieke welzijn. Het je herinneren van ruzies en stressvolle momenten zorgt er ook voor dat je stressniveau omhooggaat. Wat dus vooral het belang weergeeft van bewust met onze gedachten omgaan. Dat laatste werkt natuurlijk ook de andere kant op: het bewust oproepen van dankbaarheid en gelukkige gevoelens versterkt bijvoorbeeld je immuunsysteem, kan bloeddrukverlagend werken en genezing versnellen.

Niet altijd positief zijn

Op sociale media worden we vaak gebombardeerd met de zogenaamde ‘just think positive’ benadering. Dat insinueert vaak dat zolang we maar positief denken en onze zogenaamde ‘negatieve’ gevoelens negeren, het dan allemaal wel goed komt met ons. Maar dat is natuurlijk een grote leugen. Het is absoluut oké om niet altijd positief te zijn, en je verdrietig, geïrriteerd, boos, bang, gefrustreerd of angstig te voelen. Gevoelens zijn normaal en menselijk. Hoe we omgaan met die gevoelens maakt uiteindelijk het grote verschil. Niet het onderdrukken ervan.

15 self-care tips

Bij zorgen voor jezelf denken we al gauw aan ideeën zoals jezelf trakteren op een massage (en oh, wat missen we die nu!) of een heerlijk warm bad met een boek en wat fijne muziek. Blijf dat ook vooral doen! Emotionele zelfzorg echter, is veel meer dan jezelf trakteren op iets fijns aan het einde van een stressvolle dag. De eerste – en misschien wel belangrijkste – stap is het geven van aandacht aan je gevoelens, je lichaam en vooral ook de manier waarop je tegen jezelf praat. Als we ons bewust worden van alle gedachten die we over onszelf hebben en hoeveel veroordeling daar vaak in verborgen zit, kunnen we ook het heft in eigen hand beginnen te nemen iets te doen met deze gedachten. Jij bent de enige persoon die echt weet wat er in je omgaat. Vergeet nooit dat je gevoelens, emoties en ervaringen er mogen zijn, altijd. Om beter voor je eigen emotionele welzijn te zorgen, zijn hier vijftien (!) ideeën waar je mee kunt experimenteren:

  • Als je je gestrest voelt, neem overdag af en toe even een momentje om je lichaam en gedachten te kalmeren en even met jezelf in te checken in het moment.
  • Ga naar buiten, waar de vogeltjes fluiten! Wanneer heb je daarvoor het laatst bewust naar geluisterd?!
  • Leer nee zeggen. Hoe vaak zeg jij ja tegen dingen waarvan je achteraf denkt: waarom?!
  • Sta jezelf toe situaties en relaties los te laten die je welzijn niet dienen.
  • Schrijf je emotionele triggers op en leer nieuwe, gezonde manieren om daarop te reageren. Ga hierover met jezelf in gesprek terwijl je in dat lekkere bad ligt!
  • Vier je eigen succes, hoe klein ook: sta stil bij de dingen die je elke dag weer met liefde doet en waardeer jezelf hiervoor!
  • Erken voor jezelf wanneer je je gekwetst voelt en geef jezelf tijd om te helen.
  • Maak tijd voor het doen van leuke dingen!
  • Vraag je af welke grenzen in je leven je regelmatig overschrijdt en bedenk een plan hoe je die grenzen beter kunt gaan aangeven.
  • Laat anderen verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf in plaats van dat jij dat doet.
  • Vraag je af welke relaties in je leven voor jou echt zinvol zijn, en investeer daar extra in. Bouw een sterk en wederkerig supportnetwerk op.
  • Word je bewust van hoe je van binnen tegen en over jezelf praat. Zoek wat leuke of mooie affirmaties op die je kunt gaan gebruiken!
  • Als iets niet gaat zoals je het gewild had, geef jezelf de kans het opnieuw te proberen zonder jezelf meteen te veroordelen.
  • Vraag je af wat voor gedachten en acties je helpen om je veerkracht te vergroten en stress te verminderen. Wanneer was je in het verleden succesvol daarin? Hoe kun je die momenten gebruiken om je te helpen in het hier en nu? Hoe kun je ze verbeteren?
  • Leer jezelf aan om ‘ja’ te zeggen tegen jezelf en waar je behoefte aan hebt. Jij bent jouw eigen eerste verantwoordelijkheid.

Het is oké om toe te geven dat je niet oké bent

Een van de meest waardevolle dingen die je voor jezelf en voor je emotionele welzijn kunt doen, is accepteren dat het oké is om het te erkennen wanneer je niet oké bent. Simpelweg alleen al het accepteren zelf kan enorm veel stress wegnemen omdat je jezelf minder veroordeelt. Daardoor ben je ook meer in staat om tijd en energie te investeren in hoe je op deze gevoelens in kunt spelen op een manier die ondersteunend voelt en geboren wordt uit zelfliefde. Iedereen maakt moeilijke tijden mee; heeft goede en slechte dagen. We kennen allemaal het gevoel van falen, van onzekerheid, of je niet goed genoeg voelen.  Het is oké om te moeten huilen als je verdrietig bent of als er te veel hooi op je vork ligt al veel te lang. Het is oké om hulp te zoeken, om connectie te maken met anderen wanneer je je alleen voelt. Wat niet oké is en ook zeker niet gezond, is je emoties begraven onder een deken van zelfverwijt of onderkenning van wat er gaande is voor jou. We hebben allemaal van tijd tot tijd wat extra steun nodig, of dat nou van onszelf of van anderen is. Door je gevoelens en emoties te accepteren kun je stapje voor stapje betere en gezondere beslissingen leren nemen en steeds effectiever omgaan met stress en de uitdagingen die het leven ons brengt.

Lees ook deze artikelen van Minou Hexspoor:

Minou: ‘Vanuit welk perspectief zou jij meer bewust willen kiezen het komende jaar?’

Minou: “Schrijven was en bleef mijn grootste remedie&#8221

Minou verhuisde van Nederland naar Libanon en trouwde met een minister

Over Minou

Minou Home 15 self-care tips om emotioneel in balans te blijvenMinou woont en werkt sinds 12 jaar in Beirut, Libanon met haar Libanese man. Haar zoon studeert in Nederland. Ze reisde de hele wereld over en toert regelmatig samen met haar man in hun motorhome door de VS. Minou runt haar eigen bedrijf als gecertificeerd coach en werkt met mensen over de hele wereld die worstelen met stress, work-life balance en burnout. Kernwoorden: support, zelf-ontwikkeling, de kracht van toegepaste verbeelding, genieten, de maakbaarheid van het leven in eigen hand nemen en jezelf durven zijn. Kijk ook op haar site.

Meer artikelen van Minou lees je hier.