Wendy-expert Josje Smeets: Heb jij last van keuzestress? Zo leer je te kiezen

Heb jij vaak last van keuzestress? Over wat je aan moet trekken die dag, wat je vanavond eens zal koken, er zijn genoeg keuzemomenten op de dag waarbij je een knoop door moet hakken. Wendy-expert Josje Smeets vertelt ons wat keuzestress met ons doet en wat we er aan kunnen doen.

Tienduizenden keuzes per dag

Ga je wel of niet naar de sportschool vandaag? Wat gaan we koken? Rijden we via route A of B naar het werk? Keuzes, keuzes. Wist je dat je tussen de 30.000 en 40.000 keuzes per dag maakt? Dat is ongelofelijk veel. Veel keuzes maken we onbewust, zoals de keuze over hoe lang je over je avondeten doet of hoe vaak je je social media checkt. Dit zijn meestal keuzes die gericht zijn op de korte termijn.

Piekeren en keuzestress

Slechts een klein deel van onze keuzes reikt ons bewustzijn. Het is paradoxaal dat we juist aan dit kleine percentage keuzes het grootste deel van onze tijd aan besteden. We kunnen uren piekeren over van alles en nog wat. Meestal heeft dit gepieker betrekking op grotere keuzes die gericht zijn op de langere termijn, maar in tijden van hoge werkdruk of stress kan het zijn dat we ook bewust worden van veel meer, onbenullige keuzes. Deze keuzestress kan leiden tot slapeloosheid, sombere gevoelens en prikkelbaarheid. Niet zo handig dus.

Hoe voorkomen we deze keuzestress? 

Hoe worden we beter in kiezen? Bedenk eerst goed hoe belangrijk een bepaalde keuze is. Het kiezen of je al dan niet gaat samenwonen met je kersverse verkering heeft uiteraard meer lading dan wanneer je een keuze maakt over wat je aantrekt naar je werkt vandaag. Het brein kent twee routes voor decision making. De ene route is de zogenaamde snelweg: het brein is in staat, vrijwel onbewust, vliegensvlug een keuze te maken op basis van eerder opgeslagen informatie in je geheugen. Het brein verzamelt al jouw kennis, ervaringen en emoties binnen een paar tellen en baseert daar haar keuze op. En je brein doet dat verrassend accuraat! Is de keuze dus van minder belang, laat dan je brein zijn werk doen en vertrouw op je onderbuikgevoel. Laat het dus los. De kans dat je keuze goed is, is heel groot en als de keuze minder uitpakt is dit niet het einde van de wereld, toch? Je leert immers van fouten. Onthoud dit goed.

Hoe maken we belangrijke keuzes?

Maar hoe zit het dan met keuzes die wel echt belangrijk zijn? Ook hier kunnen we vertrouwen op onze intuïtie en blind varen op de snelweg in ons brein, maar er bestaat –hoe klein ook- natuurlijk een kans dat de keuze niet goed uitpakt. En dat is niet zo handig bij levensbepalende keuzes over al dan niet kinderen nemen, al dan niet emigreren, van baan veranderen of wat dan ook. Bij deze keuzes is het belangrijk dat je de omweg neemt in het brein. Breng de keuze naar je bewustzijn en doe het volgende:

  1. Probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen. Lees er boeken over of google er op los.
  2. Kijk tevens goed naar wie jij bent en wat jij precies nodig hebt om goed te kunnen functioneren in het leven. Kijk vervolgens hoe de te maken keuze matcht met jouw persoonlijkheid. Dus hou jij bijvoorbeeld van veel creativiteit, nieuwe ideeën en avontuur? En past jouw nieuwe baan, nieuwe woonplek of wat dan ook goed bij? Dan aarzel niet en ga ervoor! Zie jij ook veel red flags dan is dat wellicht een voorteken om iets niet te doen.
  3. Praat over je te maken keuze met ander.
  4. Maar blijf binnen de perken. Stel jezelf een deadline. Wanneer wil je de keuze maken? Je kunt nog zo lang door redeneren, uiteindelijk zul je ook moeten voelen. Wat voelt het beste? Kies!

Tot slot

Wat tenslotte nog helpt is het volgende. Jouw brein is heel blij met minder opties bij de te maken keuze. Bij een experiment waar mensen moesten kiezen uit drie verschillende koffies en die vervolgens konden kopen, was de keuze heel gemakkelijk. De koffiebonen vlogen over de toonbank. Toen mensen ditzelfde moesten doen met negen verschillende koffies, leek de keuze plots onmogelijk. De koffieverkoop daalde met maar liefst 60%. Maak het jezelf dus niet te lastig. Probeer je keuzemogelijkheden te beperken tot maximaal 3. Dit zorgt voor meer rust en maakt dat je gemakkelijker kiezen kunt.

Dus eerst opties wegstrepen en dan gewoon doen. Kiezen maar!

Josje Smeets is GeluksPsychologe en eigenaar van HelloBetty.nlIn haar blogs adviseert ze jou tweewekelijs over alles dat gelukkig maakt. Vanaf 10 november 2020 ligt haar boek ‘Happy in 100 dagen’ in de on- en offline schappen van Nederland.

JosjeSmeets eighty8things preview HR 15 Wendy-expert Josje Smeets: Heb jij last van keuzestress? Zo leer je te kiezen

Link naar haar Instagram: https://www.instagram.com/josjesmeets/

Lees ook: Faalangst; Wendy-expert Josje Smeets over hoe je ermee om kunt gaan