fbpx

Het effect van een verstoorde dagritme op je hormoonbalans

Als we het over de hormoonbalans hebben, gaat het meestal over een tekort of overschot van een bepaald hormoon of een verstoorde balans tussen meerdere hormonen. Waar het echter minder vaak over gaat, is het tijdstip van afgifte van een hormoon, terwijl dit zeker niet minder belangrijk is. Zo zijn er natuurlijk allerlei ritmes die onze hormonen volgen, zoals seizoensritmes of (vooral bij de vrouw) maandritmes. Deze cycli zijn van belang voor onze gezondheid en ons welzijn, maar als er een hormonale cyclus is die hier nog flink bovenuit steekt dan is het wel het dagritme.

Hormonen

In het dagritme spelen meerdere hormonen een hoofdrol. Als alles goed functioneert word je ’s morgens wakkergemaakt en op scherp gezet door het stresshormoon cortisol die er samen met het ‘plezierstofje’ serotonine voor zorgt dat je overdag fit en vrolijk rond kunt springen. In de avond dalen deze hormonen en geven zij het stokje over aan melatonine, ons slaaphormoon dat er voor zorgt dat je goed inslaapt en doorslaapt. Tijdens deze rust- en herstelfase worden er veel anabole, ofwel herstellende hormonen aangemaakt zoals de groeihormoon en testosteron die hun piek een paar uur na het inslaapmoment hebben. Zo herstel je goed van je inspanningen van de dag.

Een belangrijke hormoonklier die betrokken is bij nacht- en dagritme is de pijnappelklier, ook wel epifyse genoemd. Dit orgaantje anticipeert op lichtsterkte, activiteit en stressniveau en houdt je dagritme bij. Wanneer je een strak slaap-waakritme aanhoudt, overdag lekker actief bent en daglicht ziet en in de avond zorgt voor rust en een donkere slaapkamer dan kunnen de betrokken hormonen optimaal functioneren.

Verstoord ritme

Als het dagritme uit balans raakt, kan dit ontzettend veel klachten geven. Uiteraard ben je overdag dan minder fit en geconcentreerd en is je slaap minder goed, maar dit is nog lang niet alles. Wist je dat veel vormen van depressie ook te maken hebben met een verstoorde biologische klok? Of dat je door een verstoorde balans veel honger kunt krijgen waardoor je snel wat extra kilo’s aankomt? En wat dacht je van darm- en verteringsproblemen, omdat je lichaam daar ook tijdzones bij heeft aangeleerd?

Je ziet wel dat het hebben van een goed dagritme cruciaal is voor je hormonale balans, je mentale toestand en je functioneren. Het kan echter makkelijk verstoord worden. Op wisselende tijden naar bed gaan en opstaan, nachtdiensten draaien of zelfs regelmatig naar andere tijdzones reizen zijn logische oorzaken hiervan. Ook overdag teveel binnen blijven en te weinig daglicht zien, of in de avond teveel (blauw) licht zien, te laat eten en jezelf te druk maken, kunnen het slaap-waakritme verslechteren. Minder direct aanwijsbare oorzaken komen vaak voor, zoals schommelende vrouwelijke hormonen tijdens de maandelijkse cyclus of overgangsjaren, schildklierproblemen, darmproblemen en voedselovergevoeligheden.

Als je klachten hebt die mogelijk veroorzaakt worden door een verstoord bioritme of deze in de toekomst wil voorkomen, dan is het van belang naar de oorzaken te zoeken eventueel met hulp van een deskundige. Daarnaast kunnen, wanneer de basisvoorwaarden van een goed dag-nachtritme zoveel mogelijk toegepast worden, er ook andere (tijdelijke) oplossingen ingezet worden, zoals daglichtlampen (lichttherapie) in de morgen en suppletie van melatonine in de avond.

Klik hier voor het boek ‘Hormoonbalans Voor Vrouwen’ van Ralph Moorman.

Volg Hormoonfactor via Facebook of Instagram.



WENDY Winter Special

De kracht van wensen


Met de grote ‘Ik wens jou-actie’, waarin Wendy haar persoonlijke favorieten weggeeft!



 

LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF