Steeds meer vrouwen zoeken hulp bij PCOS, maar wat is het eigenlijk?

PCOS, ook wel polycysteus-ovariumsyndroom, is een hormonale afwijking waarbij de eisprong vaak uitblijft. Zonder eisprong kan de vrouw niet zwanger worden. Er wordt steeds meer gesproken over PCOS, onder andere door model Romee Strijd die vertelde dat ze hierdoor geen kinderen leek te kunnen krijgen. Onze Wendy- en hormoonexpert Ilva van der Dong vertelt wat PCOS precies inhoudt en hoe je kan leren samenwerken met je lichaam. 

Steeds vaker kom ik vrouwen in mijn praktijk tegen die ondersteunt willen worden bij hun PCOS-klachten, gelukkig is er veel mogelijk. PCOS komt meer voor dan je misschien denkt: ongeveer 10% van de vrouwen heeft PCOS. Ook bekende Nederlanders, zoals model Romee Strijd, delen steeds vaker over hun ervaringen met PCOS. PCOS is een syndroom waarbij meerdere symptomen tot uiting moeten komen om de diagnose te krijgen. Onder vrouwen is PCOS de meest voorkomende hormonale aandoening. De meeste vrouwen komen er pas achter wanneer ze een zwangerschapswens hebben en merken dat dit niet meteen lukt. PCOS speelt naast vruchtbaarheid bij meer belangrijke factoren een rol, zoals: het metabolisme, het immuunsysteem, het cardiovasculaire systeem, de darmen, de huid en bij het mentale welbevinden.

Niet in balans

Verschillende hormonen zijn niet in balans bij PCOS, dit kan leiden tot het ontstaan van allerlei symptomen. Bij de meeste vrouwen met PCOS groeien er meerdere kleine follikels tegelijk, waardoor er geen één follikel helemaal tot rijping komt en de eisprong dus uitblijft. Wist je dat een vrouw gemiddeld 13 tot 14 keer een cyclus per jaar heeft? Vrouwen met PCOS hebben minder dan 8 keer per jaar een menstruatie of zelfs helemaal niet. De oorzaak van PCOS is niet precies bekend. Wat uit onderzoeken blijkt is dat de genetische aanleg een rol speelt. Daarnaast zijn er meerdere factoren die de klachten rondom het syndroom kunnen doen verergeren. Hierbij kun je denken aan: insuline resistentie, chronische stress, ondergewicht of overgewicht en hormoon verstorende stoffen.

Om tot een diagnose te komen wordt er door een arts gekeken naar:

  1. Verschillende hormonen. Onder andere de hoeveelheid androgenen in het bloed (mannelijke hormonen).
  2. De vrouwelijke cyclus (onregelmatig of een uitblijvende cyclus). Met een onregelmatige cyclus wordt bedoeld dat de cyclus langer duurt dan 35 dagen, korter dan 21 dagen of wanneer er elke cyclus meerdere dagen verschil tussen zit.
  3. Cystes op de eierstokken. Dit wordt bekeken doormiddel van een inwendige echo. Het ziet er een beetje uit als een lange kralenketting.

Symptomen

Er kunnen verschillende symptomen tot uiting komen bij PCOS. Niet iedereen heeft dezelfde symptomen, elke vrouw is verschillend en ervaart daardoor verschillende klachten. Gelukkig is er dankzij een passende leefstijl, voedingspatroon en eventueel supplementen veel te doen aan deze symptomen. Dit zijn de meest voorkomende symptomen:

  • Acne
  • Dunner wordend haar of mannelijke kaalheid
  • Mannelijk haarpatroon (donkere haargroei op verschillende plekken zoals kin, buik, benen, kaaklijn en borst)
  • Moeilijker zwanger kunnen raken of onvruchtbaarheid
  • Darmproblemen
  • Slaapproblemen
  • Depressieve gevoelens
  • Gevoeliger voor stress
  • Sneller aankomen rondom buikstreek

Ook kunnen er gevolgen zijn op de lange termijn, daarom is het belangrijk om wel iets te doen. Zo hebben vrouwen met PCOS bijvoorbeeld een verhoogde kans op:

  • Diabetes
  • Auto-immuunziektes
  • Hormoongevoelige kanker
  • Hart- en vaatziekten
  • Leverproblemen
  • Stemmingsproblemen

Wat kun je doen wanneer je weet dat je PCOS hebt?

PCOS is vaak niet te genezen, echter kun je er wel veel aan doen door middel van leefstijl aanpassingen. Je kunt leren samenwerken met jouw lichaam, waardoor symptomen kunnen verminderen/verdwijnen. 5 tips welke handig zijn voor vrouwen met PCOS:

1. Daglicht

Daglicht zorgt ervoor dat je processen beter kunnen verlopen in je lichaam. Je ogen bevatten speciale receptoren die licht kunnen opvangen en signalen afgeven die weer invloed hebben op bijvoorbeeld je hormoonaanmaak. Veel kunstlicht verstoort de biologische klok. Probeer ‘s ochtends als eerst even naar buiten te gaan om daglicht tot je te nemen. Maak ‘s avonds een fijne wandeling wanneer de zon juist weer ondergaat, het warme licht zorgt ervoor dat het lichaam zich voorbereid op de nacht die komen gaat.

2. Onbewerkt voedsel

Probeer zoveel mogelijk onbewerkt voedsel te eten en veel groentes en fruit toe te voegen aan je voedingspatroon. PCOS-symptomen worden mede in stand gehouden door een slechte darmgezondheid. Voedsel met veel vezels bevordert de groei van belangrijke darmbacteriën. Daarnaast helpt het mee om de bloedsuiker te reguleren, doordat het ervoor zorgt dat glucose minder snel in ons bloed terecht komt, waardoor je enorme pieken dus voorkomt. Deze pieken kunnen namelijk zorgen voor ontstekingen in het lichaam en insulineresistentie.

3. Gezonde vetten

Gezonde vetten toevoegen aan je voedingspatroon. Onze geslachtshormonen, zoals oestrogeen en progesteron, hebben cholesterol nodig om aangemaakt te worden. Het is van belang om de gezonde ontstekingsremmende vetten toe te voegen aan je voedingspatroon zoals: noten, zaden, avocado, olijfolie, kokos producten, chocola (85%), eieren, vette vis en dergelijke. Deze vetten helpen ook om verschillende vitamines beter op te nemen, zoals; vitamine A, D, E en K.

4. Eiwitten

Voldoende eiwitten binnenkrijgen. Eiwitten worden in ons lichaam omgezet in aminozuren. Aminozuren spelen een belangrijke rol bij de aanmaak van verschillende hormonen. Daarnaast helpen aminozuren mee om de lever te ontgiften. De gezondheid van de lever is erg belangrijk bij PCOS en andere hormonale disbalansen. Je lever helpt namelijk bij het verwerken en afvoeren van afvalstoffen. Wanneer je lever niet goed haar werk kan doen zullen stoffen niet goed verwerkt en afgevoerd worden. Hierdoor raken je hormonen uit balans.

5. Slaappatroon

Voldoende slaap. Uit onderzoeken blijkt dat vrouwen met PCOS vaker slaapproblemen ervaren. Dit kan komen door lage oestrogeen aanmaak/waardes, maar ook doordat de hormonen melatonine (slaaphormoon) en cortisol (stresshormoon) vaker verstoord zijn. Probeer zoveel mogelijk op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan (ook in het weekend), hierdoor maak je het makkelijker voor je lichaam om op de juiste tijden de juiste stofjes/hormonen aan te maken.

*Het advies is om bij deze klachten samen te werken met een professional, zodat je de juiste stappen kunt ondernemen voor jouw lichaam.

Over Ilva van der Dong

Ilva is oprichtster van Jouw Hormonen. Ze is altijd al geïnteresseerd geweest in het menselijk lichaam, met name in hoe je door middel van bepaalde leefstijlkeuzes een positief effect teweeg kan brengen. Wegens persoonlijke ervaringen met een verstoorde hormoonbalans volgde ze verschillende opleidingen en cursussen en leerde ze hoe je je lichaam weer in balans krijgt. Omdat ze haar ervaringen wilde delen met andere vrouwen startte ze haar praktijk, waar ze vrouwen ondersteunt om te leren ‘samenwerken’ met hun lijf in plaats van ‘tegen’. Dit doet ze door middel van 1 op 1 consulten en een bloedonderzoek. Ze vindt het daarbij belangrijk om te kijken naar de lange termijn effecten in plaats van naar de korte termijn effecten. ‘Het is geweldig om te zien hoe vrouwen in contact komen met zichzelf en welke positieve veranderingen ze hierdoor ervaren.’ Daarnaast is ze mede-eigenaar van www.hormonalflow.nl, op deze website kun je producten vinden welke de hormoonbalans ondersteunen.

Volg Ilva ook op Instagram

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Jouw Hormonen (@jouwhormonen)

Lees ook deze artikelen van Ilva

Ook last van een opgeblazen buik aan het einde van de dag? Hier komt het door en dit kun je ertegen doen

Snel moe, moeite met afvallen en slecht slapen? Het kan komen door je bloedsuikerspiegel