Ook last van een opgeblazen buik aan het einde van de dag? Hier komt het door en dit kun je ertegen doen

Ken je dat gevoel? Dat je aan het einde van de dag zo’n opgeblazen buik hebt dat het wel lijkt alsof je zwanger bent terwijl er in de ochtend nog niets aan de hand was? Veel vrouwen hebben hier last van. Onze nieuwe Wendy-expert Ilva van der Dong van Jouw Hormonen legt uit wat de oorzaak kan zijn van een opgeblazen buik en wat je hier tegen kunt doen.

Een opgeblazen gevoel, bijna iedereen heeft er wel eens last van gehad. Of je nou de hele dag bewust voor gezonde voeding kiest of af en toe een ongezonde snack, het kan bij elk individu door verschillende zaken veroorzaakt worden. Meestal is er te veel lucht of gas aanwezig in het maagdarmkanaal. Wanneer je de vraag stelt om een omschrijving van het gevoel te geven dan wordt er vaak een gezwollen en vol gevoel benoemd waarbij af en toe ook pijnscheuten kunnen optreden. Het is een signaal van het lijf dat er iets aan de hand is. In plaats van met afschuw naar je lijf te kijken zou het heel mooi zijn om waardering voor je lijf te voelen, het geeft je namelijk een signaal dat er iets niet helemaal goed gaat. Het komt dan misschien veel voor maar je hoeft het niet te beschouwen als iets wat ‘normaal’ is. Je kunt er in de meeste gevallen iets aan doen, zonder dat dit heel moeilijk is. Veel mensen merken na het toepassen van kleine aanpassingen al veel verschil.

Hoe komt het?

Er zijn veel verschillende oorzaken van een opgeblazen buik. Door de oorzaak te achterhalen, kun je de tips uit dit artikel gericht inzetten. Ik zie dat er vaak adviezen worden gegeven, maar deze adviezen werken pas wanneer dit aansluit bij de oorzaak van jouw opgeblazen gevoel.

Oorzaken kunnen zijn:

  1. Verstoorde darmflora: wanneer je darmflora verstoord is kunnen er laaggradige ontstekingen ontstaan en dat kan leiden tot een opgeblazen gevoel. De darmflora bestaat uit ontzettend veel bacteriën welke een rol spelen bij het opruimen van hormonen die niet meer nodig zijn. Zo speelt estrobolome (kolonie van bacteriën in de darmen) een grote rol bij het verwerken van oestrogeen. Dit is belangrijk voor het in balans houden van oestrogeen- en progesteron levels. Wanneer dit niet in balans is en oestrogeen overheerst, dan houd je meer vocht vast en dat kan leiden tot een opgeblazen gevoel.
  2. Stress: je lichaam maakt in stressvolle periodes het hormoon cortisol aan (stresshormoon). Dit kan ervoor zorgen dat je spijsvertering minder goed op gang komt en dat je een opgeblazen gevoel krijgt.
  3. Tekort aan bepaalde voedingsstoffen: een tekort aan magnesium kan bijvoorbeeld zorgen voor een opgeblazen gevoel. Magnesium helpt je spieren te ontspannen en verminderd daardoor verstoppingen en bevordert de spijsvertering.
  4. Candida: dit is een gistachtige-schimmel. De schimmel leeft bij vrijwel iedereen op de huid, in de mond, darmen en vagina. Wanneer de schimmels te veel aanwezig zijn zullen zij de overhand krijgen en verstoren zij de balans. Een opgeblazen buik is veel voorkomende klacht bij candida overgroei.
  5. Een trage schildklier (hypothyreoïdie): de schildklier maakt het schildklierhormoon aan, deze hormonen zijn onder andere belangrijk voor een goed werkend metabolisme. Bij hypothyreoïdie maakt de schildklier onvoldoende schildklierhormoon aan, waardoor de stofwisseling vertraagt.
  6. Voedselintoleranties: bij een intolerantie kan iemand bepaalde voedingsmiddelen niet goed verteren. Meestal is de oorzaak te vinden in een slechte aanmaak van de juiste verteringsenzymen, disbalans in de darmflora, een opname probleem door een beschadigde darmwand of een tekort aan maagzuur. Denk hierbij aan een intolerantie voor lactose en/of gluten.
  7. Hormonale veranderingen: hormonen werken samen met elkaar, hormoonspiegels schommelen enorm tijdens de menstruatiecyclus, deze schommelingen kunnen zorgen voor een opgeblazen gevoel. Ook tijdens de menopauze is dit het geval. Het metabolisme vertraagt tijdens de menopauze wat eerder zorgt voor een opgeblazen gevoel en het vasthouden van vocht.

Het achterhalen van de oorzaak kun je bijvoorbeeld doen door voor jezelf een dagboek bij te houden waarin je beschrijft wat je die dag hebt gedaan en hoe je je na een activiteit of maaltijd hebt gevoeld. Ook een bloedtest kan inzicht geven.

Belangrijke tips voor het voorkomen en/of behandelen van een opgeblazen gevoel:

  1. Hydrateren. Blijf jezelf goed hydrateren en drink een fijne kruidenthee. Kruiden die kunnen helpen bij een opgeblazen gevoel zijn: gember, pepermunt en kardemom. Hormonal Flow thee bevat kruiden welke kunnen ondersteunen bij een opgeblazen gevoel.
  2. Let op je voeding. Voedselintoleranties zoveel mogelijk vermijden: wanneer je achterhaalt voor welke voedingsmiddelen jij intolerant bent kun je deze gericht vermijden. Veel voorkomende intoleranties zijn gluten en zuivel.
  3. Kauw rustig. Neem bewust de tijd voor het eten van je maaltijden. Je spijsvertering kan niet goed haar werk doen wanneer je in een ‘haast’ modus bent. Zitten tijdens het eten van je maaltijd en rustig kauwen (het liefst minimaal 15 keer per hap) zijn erg belangrijk.
  4. Eet gevarieerd. Veel mensen eten elke dag hetzelfde (op het avondeten na). De bacteriën die leven in je darmen (darmflora) spelen een grote rol bij je gezondheid, door gevarieerde voeding creëer je een grotere verscheidenheid aan darmbacteriën. Wist je dat een afgekoelde gekookte (zoete) aardappel resistent zetmeel bevat? Dit dient als ontzettend goede voeding voor je darmflora!
  5. Voeg probiotica en prebiotica toe aan je voedingspatroon. Probiotica zijn levende micro-organismen met gezondheidsbevorderende effecten. Voorbeelden van probiotica zijn zuurkool, kimchi, tempeh, kefir en yoghurt. Prebiotica voeden de goede bacteriën. Prebiotica zijn onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels. Voorbeelden van prebiotica zijn: fruit, groenten, graanproducten en peulvruchten.
  6. Beweeg. Door de bewegingen en het uitrekken wordt de werking van je darmen op gang gebracht. Daarnaast kunnen yogaoefeningen ervoor zorgen dat het stresshormoon afneemt en dat het zenuwstelsel kalmeert.
  7. Een kruik of pittenzak op je buik leggen. De warmte van een kruik of pittenzak kalmeert het maag-darmstelsel waardoor het opgeblazen gevoel kan verminderen.
  8. Drink niet tijdens je maaltijden (liever een half uur voor de maaltijd of een halfuur na de maaltijd).
  9. Vermijd rauwe groentes. Rauwe groentes zijn soms lastig te verteren. Het koken of stomen van rauwe groentes kan ervoor zorgen dat de groentes beter verteerd kunnen worden.
  10. Geef jezelf de tijd om rustig naar het toilet te gaan. Ontspan en neem echt even de tijd. De kans is groot dat het dan rustig op gang komt. Wanneer je verkrampt op het toilet zit en bezig bent met alles wat er op je to-do lijst staat is de kans van slagen minder groot.

Wanneer je continu een opgeblazen buik hebt in combinatie met onderstaande verschijnselen dan is het advies om een huisarts in te schakelen:

  • Intens veel aanhoudende pijn
  • Bloed bij de ontlasting
  • Een infectie
  • Na een operatie
  • Ontstaan na bijvoorbeeld een ongeluk

Over Ilva van der Dong

Ilva is oprichtster van Jouw Hormonen. Ze is altijd al geïnteresseerd geweest in het menselijk lichaam, met name in hoe je door middel van bepaalde leefstijlkeuzes een positief effect teweeg kan brengen. Wegens persoonlijke ervaringen met een verstoorde hormoonbalans volgde ze verschillende opleidingen en cursussen en leerde ze hoe je je lichaam weer in balans krijgt. Omdat ze haar ervaringen wilde delen met andere vrouwen startte ze haar praktijk, waar ze vrouwen ondersteunt om te leren ‘samenwerken’ met hun lijf in plaats van ‘tegen’. Dit doet ze door middel van 1 op 1 consulten en een bloedonderzoek. Ze vindt het daarbij belangrijk om te kijken naar de lange termijn effecten in plaats van naar de korte termijn effecten. ‘Het is geweldig om te zien hoe vrouwen in contact komen met zichzelf en welke positieve veranderingen ze hierdoor ervaren.’ Daarnaast is ze mede-eigenaar van www.hormonalflow.nl, op deze website kun je producten vinden welke de hormoonbalans ondersteunen.

Foto Ilva van der Dong Ook last van een opgeblazen buik aan het einde van de dag? Hier komt het door en dit kun je ertegen doen

Volg Ilva ook op Instagram:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Jouw Hormonen (@jouwhormonen)

Lees ook deze artikelen:

15 natuurlijke manieren om ons immuunsysteem te versterken

Wendy over het advies om een half uur per dag te wandelen