Amper 6 maanden na de lancering van GoStudent in Nederland, brengt Europa’s meest toonaangevende bijles verstrekker haar eerste onderzoek omtrent onderwijs naar buiten. De eerste van een jaarlijks terugkerende reeks. Het onderzoek is uitgevoerd door Kantar Market Research Institute en heeft plaatsgevonden onder zowel ouders als ook kinderen.
Over het GoStudent onderwijsrapport
Het doel van dit onderzoek was om beter inzicht te krijgen in het leergedrag van kinderen op school, online leergedrag, het effect van de pandemie op schoolresultaten en trends omtrent (online) bijles in Europa, zowel vanuit het perspectief van de ouders als de kinderen zelf. GoStudent gaat dit onderzoek elk jaar uit voeren om op die manier trends omtrent leer gedrag en veranderingen die dit met zich meebrengt beter inzichtelijk te maken. Het thema van dit rapport is ‘Leren tijdens een pandemie’.
Het onderzoek is uitgevoerd onder enkel de ouders (wanneer kinderen geen toestemming hadden van hun ouders om mee te doen of niet aanwezig waren) en ouders samen met de kinderen. In Nederland hebben 1001 ouders en 930 kinderen meegewerkt. Kinderen zijn onderverdeeld in de volgende leeftijdscategorien:
- 10 - 12 jaar | 32,2%
- 13 - 15 jaar | 35.5%
- 16 - 18 jaar | 32,3%
Belangrijkste bevindingen Nederlands rapport
58% van de leerlingen uit Nederland geeft aan geen achterstand op school te hebben opgelopen tijdens de pandemie
Ondanks dat 77% van de kinderen in Nederland aangaf voor uitdagingen te hebben gestaan het afgelopen jaar, lijkt het er op dat niet iedereen een achterstand heeft opgelopen. 58% van de ondervraagde kinderen geeft aan nog steeds bij te zijn met de lesstof.
27% van de kinderen in Nederland heeft wel eens bijles gehad
Meer dan een kwart van de kinderen in Nederland heeft op een bepaald moment in zijn of haar leven bijles gehad. 16% van alle kinderen heeft het afgelopen jaar bijles gehad, dat is een stijging van 4% tov het jaar daarvoor.
64% van de kinderen in Nederland heeft bijles in wiskunde gehad
Op de vraag in welk vak kinderen bijles hebben gekregen, gaf maar liefst 64% wiskunde aan. Een opvallend hoog cijfer. Op een tweede plaats staat Engels met 12%. Hieruit kunnen we een voorzichtige conclusie trekken dat kinderen in Nederland de Engelse taal goed beheersen.
Leerlingen in Nederland spenderen, buiten schooltijd, 14 uur per week aan school
Gemiddeld besteden leerlingen in Nederland, buiten de officiële schooltijd om, 14 uur per week aan onderwijs. Dat is 4 uur minder dan het Europees gemiddelde van 18 uur.
27% van de Nederlandse scholen maakt gebruik van Artificial Intelligence
Dat Nederlandse scholen vooruitstrevend en innovatief zijn, bewijst dit cijfer. Nederlandse scholen hebben een AI-dekkingsgraad van 27%. Dit betekend dat 27% van de Nederlandse scholen gebruik maakt van op AI gebaseerde leermethoden. Ondanks dit hoge cijfer is het gebruik van deze leermethoden nog niet door iedereen geaccepteerd, slechts 36% van de ouders is voor het gebruik van AI op school.
Fun facts
- Meisjes scoren beter in Nederlands (3,70 vs 3,43) en vreemde talen (3,73 vs 3,44) dan jongens
- De verhouding online/offline les was het afgelopen jaar 53% vs 47%
- De reden dat ouders in Nederland bijles inzetten voor hun kinderen, top 3: Het optimaliseren van schoolresultaten, verhogen van zelfvertrouwen, het overwinnen van leerproblemen.
- Waar in andere delen van Europa bijles minimaal 60 of zelfs 90 min duurt, is dat in NL gemiddeld maar 45 min
- Hoe online focussed de Gen Z generatie ook is, 70% van de leerlingen krijgt het liefst les in een klaslokaal
Interactieve microsite
Ter ondersteuning van dit rapport heeft GoStudent een interactieve microsite gecreëerd waarop de belangrijkste bevindingen van dit onderzoek bekeken en met elkaar vergeleken kunnen worden. Klik hier voor de website!
Over GoStudent
GoStudent is een platform voor online bijles, de toekomst wat betreft bijles. Deze EdTech start-up werd in 2016 in Wenen opgericht door Felix Ohswald (CEO) en Gregor Müller (COO). Momenteel is GoStudent actief in 22 landen. GoStudent biedt één-op-één online bijles, via video en op maat gemaakt onderwijs aan, aan kinderen in het basis- en middelbaar onderwijs in meer dan 30 vakken, met behulp van een lidmaatschapsmodel. De hoeksteen van dit concept werd in 2015 gelegd door Felix Ohswald en Gregor Müller toen ze een op WhatsApp gebaseerde huiswerkchatservice voor studenten oprichtten. Inmiddels heeft GoStudent meer dan 1000 mensen in dienst en heeft het 18 internationale kantoren geopend.
Lees ook: Happy@Work Podcast: Wat je kunt doen met thuis lerende kinderen