In januari 2019 hebben de verkiezingen van Leraar van het jaar plaatsgevonden. Dirk Megens was winnaar in de categorie MBO. Leraar van het jaar word je niet zomaar en dus heeft Dirk een indrukwekkende blog geschreven over de eerste schooldag van een leraar op een nieuwe school.
Voor iedereen is een eerste schooldag op een nieuwe school spannend. Ook voor mij als docent. Ik zie een nieuwe lichting studenten ons fraaie gebouw aan het spoor in Nijmegen binnendruppelen. Onwennig kijken ze rond, “waar is nu het lokaal wat er op mijn rooster stond? Lokaal C2.20, dat moet wel de 2e verdieping van de C-vleugel zijn, toch?” Ook voor mij als docent is het spannend; wie zou er nu weer voor de opleiding tot bakker gekozen hebben? Vooraf heb ik de namen en de foto’s al doorgekeken, ik tel precies evenveel jongens als meisjes.
Toekomstig beroepsbeoefenaars
Vol goede moed en zin, loop ik richting mijn lokaal. Mijn eerste kennismaking met deze nieuwe klas met toekomstig beroepsbeoefenaars. ‘Goedemorgen allemaal’, roep ik joviaal en ik open de deur voor ze. Ik zie dat er al een paar groepjes zijn ontstaan. Dat komt vast door de introductiedagen waar de studenten elkaar hebben leren kennen. Ze zijn op bedrijfsbezoek geweest, hebben kennisgemaakt met de stad Nijmegen en ze hebben tijdens een outdoordag elkaar ook op een sportieve manier leren kennen. Ze vinden alle achttien een plekje in hun lokaal voor de komende 45 minuten.
Terwijl ik mezelf en mijn vak introduceer vallen een aantal studenten me al direct op. Ze zitten óf alleen óf maken juist geen oogcontact met me. Rekenangst wellicht. Tijd om deze studenten extra in de gaten te houden. De eerste kennismaking met het rekenen binnen het MBO is een feit, de instaptoets wordt uitgedeeld door mij. Tijd om nog meer te gaan observeren. Hoe gaat iedereen met de opdracht om? In de klas wordt het muisstil, enkel het tikken van de pennen is waarneembaar.
De instaptoets
Yassin is de eerste die mij bij zich roept. ‘Meneer Megens, wat willen ze dat ik hier ga rekenen?’ Ik had het al in zijn pedagogisch dossier gelezen: Yassin is gevlucht vanuit Syrië en heeft veel moeite met de Nederlandse taal. Tijdens de instaptoets zie ik dat hij alle opgaves zonder tekst in recordtijd foutloos gemaakt heeft. Nu er ook context, dus ook taal, bij komt kijken zie ik de onzekerheid in zijn ogen tevoorschijn komen. Terwijl ik mijn best doe om de som in jip-en-janneke-taal uit te leggen merk ik direct zijn fanatisme en gedrevenheid om ermee aan de slag te gaan. Hij wil slagen! Het is echter onmogelijk om hem deze les, elke opgave zo stapje voor stapje te helpen.
De ontwikkeling
Terwijl de les op zijn eind loopt en de resultaten van de instaptoets niet tegenvallen, vraag ik Yassin om aan het eind van de les nog even te blijven zitten. We kletsen wat over zijn voorgeschiedenis qua school en hij blijkt op een hoog niveau les gehad te hebben op de middelbare school. Voor hem staat echter één ding vast, hij wil hier in Nederland bakker worden, het beroep wat zijn opa ook altijd met veel liefde heeft vervuld. Daarom volgt hij nu een niveau 2 opleiding tot ‘Uitvoerend Bakker’. Ik beloof hem, net als de andere studenten, mijn hulp tijdens zijn opleiding. Yassin stapt op, we hebben samen de kleine pauze doorgebracht. Hij haast zich naar de volgende les en ik loop richting mijn volgende klas. Wat is het onderwijs toch prachtig mijmer ik. Een nieuwe lichting studenten komt binnen, maar binnen twee tot drie jaar hebben mijn collega’s en ik hun start bekwaam weten te maken tot beginnend beroepsbeoefenaar. Hun ontwikkeling, daar kan niets tegenop.
Dirk Megens
Dirk Megens is Leraar van het Jaar in het MBO. Hij is sinds 2010 werkzaam op het ROC Nijmegen als docent rekenen en economische vakken. Naast zijn lessen in Nijmegen, is hij ook oprichter van een gratis toegankelijk rekenplatform wat maandelijks bijna 100.000 paginabezoekers heeft. Hier helpt hij studenten verder met hun rekenvragen.
Benieuwd naar de andere winnaars? In dit artikel lees je meer.
Meer lezen?
'Leraar van het jaar' Lucelle Deneer over haar eerste dag