fbpx

Wendy over het advies om een half uur per dag te wandelen

Foto: Wendy van Dijk

Misschien heb je het al voorbij zien komen in de Instagram stories van Wendy, ze wandelt bijna elke dag – als haar agenda het toelaat – met haar dochter Lizzy en komt dan ook haar moeder tegen. Gisteren bij de persconferentie riep minister de Jonge iedereen op om een half uur per dag te wandelen en gezond te leven. ‘Gezond leven maakt je weerstand beter en je voelt je beter’, zei hij daarover. 

‘Mijn moeder wandelt elke ochtend 40 minuten lang. Om kwart voor acht is ze al vertrokken. Dat heeft ons doen besluiten om ook wat vaker in de week – dat lukt niet elke dag – lopend naar school te gaan. Van ons huis naar Lizzy’s school doe je er ongeveer 25 minuten over, ik loop dan ook weer 25 minuten terug naar huis. Ik merk dat het Lizzy helpt, omdat zij moeite heeft met lang stil zitten.

Lizzy heeft het niet van een vreemde. Als ik veel thuis moet werken of zoommeetings heb, doe ik bijna alles lopend op de hei. De frisse wind en beweging geven mij  energie en inspiratie. Daarnaast heb ik mijn manier van sporten aangepast. In plaats van dat ik 8 kilometer ga joggen, breek ik dat nu op door te beginnen met wandelen en mijn tempo drie keer in het kwartier iets te versnellen. Elke keer als ik versnel ga ik weer terug naar wandelen, waardoor ik veel makkelijker acht tot tien kilometer loop. Ik ben wel van de wandel geworden. Ik probeer de 10.000 stappen per dag te halen, dat is best veel. Ik haal ongeveer 7.000 tot 8.000 stappen per dag. Om het wandelen nog leuker te maken luister ik interessante boeken, zoals De kracht van het nu in de praktijk van Eckhart Tolle, waar ook een stuk over gaat in de special. Zo heb ik twee vliegen in één klap. Én ik geniet van de natuur én krijg ik ook nog waardevolle lessen mee’, vertelt Wendy.

Wat zijn de voordelen van wandelen?

1 Humeur

Als je je angstig, gedeprimeerd of gestrest voelt, kan een stevige wandeling je helpen om je terug te brengen naar je kern. Door een half uurtje te wandelen is jouw humeur weer helemaal in balans.

2 Productiviteit

Even geen concentratie meer? Een blokje om helpt je om je productiviteit terug te krijgen. Even de benen strekken en genieten van de natuur.

3 Energie 

Al dat blind staren op je laptop. Van de hele dag thuis achter je laptop zitten word je er niet energieker op, sterker nog je kan je heel moe of lusteloos gaan voelen. Een grote kop koffie kan daar natuurlijk al bij helpen, maar wandelen geeft pas echt veel energie.

4 Gezondheid 

Elke dag een intensieve work-out is echt niet nodig om jezelf gezond te houden. Een half uurtje wandelen is een veel makkelijkere optie. Gaat wandelen je niet goed af? Je kan natuurlijk ook gaan fietsen, als je maar in beweging bent. Het is verleidelijk om de auto te pakken als het regent om even de boodschappen te doen, toch is wandelen een stuk beter en je hebt gelijk je wandeling voor de dag weer gehad. Je zal zien dat je je een stuk fitter voelt.

4 Mindfulness 

Mindfulness en wandelen is een top combi! Het geeft ruimte en rust in je hoofd en verfrist je geest. Kies voor een park of als je weinig tijd hebt gebruik je de wandeling om van A naar B te komen. Word je bewust van je ademhaling terwijl je loopt. Voel je voeten op de grond. Merk op hoe ze zich afrollen. Voel ook je benen, je billen, je rug, je buik, je armen. Observeer hoe je jezelf voortbeweegt.

Richt dan je aandacht op alles om je heen. Kleuren, geluiden, het weer. Wat zie je? Wat hoor je? Voel je de zon op je gezicht schijnen? Wat ruik je? Je hoeft er niets van te vinden. Alleen waar te nemen. En iedere keer als je gedachten afdwalen, breng je je aandacht rustig terug naar de wandeling. Aan het einde kun je weer even kort inchecken bij jezelf. Bijvoorbeeld met behulp van de 3 minuten meditatie hierboven. En vergeet niet om aan het eind van de dag even stil te staan bij het mooiste moment uit jouw wandeling. De rust in je hoofd keert weder!

Onze nieuwe special staat vol staat met tips om gezonder en gelukkiger te worden.

(Visited 26.035 times, 2 visits today)






MEEST VIEWED

Blije momenten met onze
wekelijkse nieuwsbrief