Toen Daphne haar baan verloor en weer moest solliciteren, merkte ze dat ze erg onzeker was geworden over haar taalvaardigheden. Vooral op het gebied van grammatica. Zij vertelt ons haar positieve, inspirerende verhaal over haar stap om weer terug de schoolbanken in te gaan.
1 op de 6 Nederlanders heeft grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. De bibliotheken zijn volop bezig om deze mensen te bereiken en te motiveren om hun taalvaardigheid te verbeteren. Maar ook willen zij de sociale omgeving hierbij betrekken. Die moet de problematiek niet langer met de mantel der liefde bedekken, maar de laaggeletterde juist aanmoedigen er iets aan te doen.
Grammatica
Nadat Daphne was gestopt met haar mbo-opleiding, ging ze aan de slag als manager in de retail. Tijdens de crisis verloor ze haar baan en moest ze ineens weer solliciteren. Ze merkte dat ze erg onzeker was geworden over haar taalvaardigheden. Vooral op het gebied van grammatica. 'Zonder hulp een foutloze sollicitatiebrief opstellen, vond ik best lastig. Op mijn werk stuurde ik wel mails, maar die waren vaak kort en bondig. Ook wilde ik mijn dochter, die straks naar de middelbare school gaat, kunnen helpen met haar huiswerk.'
Smoesjes
Daphne zette de eerste stap en meldde zich aan bij het ROC waar ze een opleiding ging volgen. 'Wat ik tijdens lessen en gesprekken met anderen heb geleerd, is dat mensen slim zijn in het verbergen van hun laaggeletterdheid. Ze verzinnen smoesjes als "ik ben mijn leesbril vergeten", "ik zie het niet zo goed", en ze omzeilen lastige woorden.'
Signaleren
Daphne vindt het belangrijk om het schaamtegevoel bij deze mensen weg te nemen. 'Ik vind dat we het onderwerp laaggeletterdheid bespreekbaar moeten maken. Er zijn steeds meer instanties die je hierbij kunnen helpen, zoals de bibliotheek. We moeten mensen hier bewust van maken en zo het taboe rond laaggeletterdheid doorbreken.'
Steun en toeverlaat
Romana, de lerares van Daphne, was haar rots in de branding tijdens haar schoolperiode. 'Romana heeft mij erg veel geleerd en staat altijd voor mij klaar. Toen ik het maximale had bereikt op school, maar voor mijn gevoel nog wel herhaling nodig had, introduceerde zij mij bij Stichting Lezen & Schrijven. En nog steeds kan ik bij haar terecht. Als ik een brief wil laten checken, leest zij deze zorgvuldig door en corrigeert zij waar nodig.'
Taalambassadeur
Sinds kort is Daphne taalambassadeur bij Stichting Lezen & Schrijven. “Mijn exacte rol moet nog verder uitgedacht worden, maar mijn grootste doel is om andere mensen bewust te maken van het bestaan van laaggeletterdheid. En dat het niets is om je voor te schamen. De Stichting Lezen & Schrijven geeft mij de kans mezelf te blijven ontwikkelen op het gebied van taal en geeft mij de mogelijkheid om mijn verhaal over te brengen op andere mensen en hen te motiveren.”
Doorzetter
Daphne is een doorzetter en heeft zichzelf duidelijke doelen gesteld. Door haar eigen assertiviteit wist zij goed de weg naar school te vinden. Niet iedereen is zo pro-actief als zij, dus wat raadt zij anderen aan? Daphne: 'Bespreek het met iemand in je omgeving die je vertrouwt, en zoek samen uit waar je terecht kan. Is het net als bij mij een ROC, of de gemeente of bij de bibliotheek? En, heel belangrijk, blijf doorzetten! Je hebt de eerste stap al gezet, dus ga door en geef niet op.'
Zelfverzekerder
'Ik merk dat ik nu makkelijker iets afkrijg en dat ik meer zelfvertrouwen heb. Soms was het lastig en wilde ik bijvoorbeeld een brief het liefste direct versturen. Toch wist ik dat het beter was om het nog even te laten controleren, dus dat deed ik dan ook. Nu hoeft dat niet meer altijd, en dat maakt me trots!'
Over de bibliotheken
De bibliotheken besteden sinds dit jaar extra aandacht aan hulp bij laaggeletterdheid. Zij doen dit in nauwe samenwerking met lokale en regionale maatschappelijke en educatieve partners, zoals Stichting Lezen & Schrijven, UWV en ROC. Ken jij iemand die moeite heeft met taal? Kom samen naar de bibliotheek of bel 0800 023 4444. De medewerkers helpen jullie graag verder.